Sparprogram och nya modeller ökade vinsten för Volkswagen AG

Tack vare sparprogrammet ForMotion och en rad nya attraktiva modeller ökade Volkswagen-koncernens vinst väsentligt förra året. Vinsten före skatt ökade med 58,2 procent till 1,7 miljarder Euro. Leveranserna nådde en ny rekordnivå, 5,24 miljoner fordon.

-Trots en fortsatt svår marknad har koncernen lyckats nå de uppsatta målen, sade Dr Bernd Pischetsrieder koncernchef för Volkswagen AG vid den årliga presskonferensen i Wolfsburg på tisdagen. -Totalt var dock våra intäkter otillfredsställande, underströk han, och därför fortsätter vi vårt effektiviseringsprogram i form av ”ForMotion Plus”, men framförallt genom att systematiskt omstrukturera Volkswagen-märket. -Förra året gjorde vi stora framsteg för att öka vår konkurrenskraft. Men ännu har vi inte nått alla våra uppsatta mål, poängterade Dr Pischetsrieder. Tillsammans med alla inblandade måste ledningen nu bereda vägen för att säkra den långsiktiga överlevnaden för gruppen. Bara ett framgångsrikt företag kan garantera jobben. Koncernens nya modellprogram 2005 har varit en framgång på världsmarknaden, sade Pischetsrieder. Rekordmånga fordon levererades förra året, 5,2 miljoner fordon, en ökning med 3,2 procent. -Vi fortsatte vår modelloffensiv med totalt 16 nya bilmodeller och versioner enbart i Europa och ökade vår marknadsandel trots hård konkurrens, särskilt på europamarknaden. Bernd Pischetsrieder tillkännagav att Volkswagen-koncernen fortsätter att presentera en rad nya modeller i år och 2007. Det kommer 28 nya modeller enbart i Europa. -Vi räknar med att leveranserna ökar något för 2006 jämfört med 2005. De första beräkningarna visar att koncernen levererade cirka 790 000 fordon till kund under de två första månaderna i år, en ökning med 15 procent jämfört med förra året. Under samma period ökade marknaden med cirka sju procent. Svenska Volkswagen som importerar Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT, Porsche, Bentley och Lamborghini är Sveriges största bilimportör. År 2005 levererades 48 112 nya bilar, en ökning med 12,3 procent jämfört med år 2004.