Uttalande med anledning av tillkännagivande från amerikanska miljömyndigheten EPA

United States Environmental Protection Agency (EPA) informerade under måndagen Volkswagen AG att bilar med V6 TDI-motorer har haft en mjukvara som inte varit tillfredsställande beskriven i godkännandeprocessen. Volkswagen AG vill understryka att ingen mjukvara med syfte att förändra avgasvärdena på ett förbjudet sätt har funnits installerad i 3,0 liters V6-dieselmotorerna.

Volkswagen kommer att samarbeta fullt ut med EPA för att bringa fullständig klarhet i detta ärende.

Volkswagen Group Communications
Head of Group Communications
Hans-Gerd Bode
Tel: +49 (0) 53 61 / 9 - 2 43 19
www.volkswagen-media-services.com
www.volkswagenag.com

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT och Porsche. Under 2014 sålde Volkswagen Group Sverige AB och dess märken totalt 81 000 personbilar och hade därmed en marknadsandel på 26,7 procent av den svenska personbilsmarknaden. Dessutom sålde man 13 000 lätta transportbilar vilket är 31 procent av transportbilsmarknaden. Volkswagen Group Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Europas största biltillverkare Volkswagen AG, som sålde 10,1 miljoner bilar på världsmarknaderna under 2014.