Volkswagen AG:s styrelse uttalar sig om oriktigheter i CO2-nivåer

Volkswagen AG:s styrelse är djupt oroad över upptäckten kring oriktigheter kring CO2-nivåer i samband med typgodkännande av Volkswagen-koncernens bilar. Dessa oriktigheter kom fram i ljuset i samband med den klarläggandeprocess som, vilket tidigare meddelats, genomförs på ett obevekligt och omfattande sätt. Styrelsen och den särskilda kommitté som arbetar med denna fråga kommer inom kort att träffas för att gå igenom ytterligare åtgärder och konsekvenser. Styrelsen kommer att fortsätta att säkerställa ett snabbt och noggrant klarläggande. I detta avseende måste dessa senaste upptäckter vara en motivation för styrelsen och ledningen att göra sitt yttersta för att lösa den här typen av oriktigheter och återbygga förtroendet.

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT och Porsche. Under 2014 sålde Volkswagen Group Sverige AB och dess märken totalt 81 000 personbilar och hade därmed en marknadsandel på 26,7 procent av den svenska personbilsmarknaden. Dessutom sålde man 13 000 lätta transportbilar vilket är 31 procent av transportbilsmarknaden. Volkswagen Group Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Europas största biltillverkare Volkswagen AG, som sålde 10,1 miljoner bilar på världsmarknaderna under 2014.