Volkswagen AG tillkännager plan för att åtgärda dieselbilar med EA 189 EU5-motorer

• Nya bilar med EU6-motorer som finns i dagens modellprogram omfattas inte
  • Tekniska lösningar utvecklas och kommer att presenteras för ansvariga myndigheter före slutet av oktober

Volkswagen AG tillkännager en handlingsplan för att åtgärda utsläppskaraktäristiken i dieselbilar. I ett första steg kommer berörda kunder att informeras om att utsläppskaraktäristiken i deras bilar ska justeras inom en snar framtid. Alla bilar är tekniskt säkra och körbara.

Inom ramen för denna handlingsplan kommer Volkswagen och de andra koncernmärkena som har bilar som berörs att presentera tekniska lösningar och åtgärder till ansvariga myndigheter under oktober månad. Kunder som har dessa fordon kommer att informeras under de kommande veckorna och månaderna. Alla koncernens märken som är berörda kommer att upprätta hemsidor för att uppdatera kunderna på utvecklingen.

En intern utvärdering gjord i fredags fastslår att en serviceåtgärd krävs för cirka fem miljoner bilar från Volkswagen Personbilar – detta som en del av en totalsiffra på elva miljoner fordon från Volkswagen-koncernen i hela världen. Dessa bilar från olika modeller och modellår (som till exempel den sjätte generationens Volkswagen Golf, den sjunde generationens Volkswagen Passat och den första generationens Volkswagen Tiguan) är utrustade med dieselmotorer av typ EA 189.

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT och Porsche. Under 2014 sålde Volkswagen Group Sverige AB och dess märken totalt 81 000 personbilar och hade därmed en marknadsandel på 26,7 procent av den svenska personbilsmarknaden. Dessutom sålde man 13 000 lätta transportbilar vilket är 31 procent av transportbilsmarknaden. Volkswagen Group Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Europas största biltillverkare Volkswagen AG, som sålde 10,1 miljoner bilar på världsmarknaderna under 2014.