Volkswagen Group Sverige stärkte sin ställning som landets ledande bilorganisation

Volkswagen Group Sverige (VGS) avslutade 2016 med nya registreringsrekord. Enligt BIL Sweden registrerade VGS märken totalt 118 931 fordon (103 726 personbilar och 15 205 lätta lastbilar upp till 3,5 ton), vilket innebär en ökning med 12,7 % jämfört med 2015.

Under 2016 stärkte Volkswagen Group Sverige sin ställning som Sveriges ledande bilorganisation. VGS ökade personbilsregistreringarna med 11,5 %, vilket var bättre än totalmarknaden som ökade med 7,9 %. Bland märkena stod SEAT för den största ökningen med 34,1 %, följt av Volkswagen på 11,4 %. Audi ökade med 10,7 %, Porsche ökade med 9,9 % och Skoda ökade med 6,9 %. VGS totala marknadsandel för personbilar steg under 2016 med 0,9 procentenheter till 27,9 %.

Volkswagen Transportbilar ökade under 2016 sina registreringar av lätta lastbilar upp till 3,5 ton med 21,1 %. Marknadsandelen steg med 1,4 procentenheter till 29,4 %.

Volkswagen Group Sverige –
nyregistrerade personbilar och lätta lastbilar upp till 3,5 ton

Volym 2016
  Volym 2015
  Förändring   Marknadsandel 2016
Audi           22 662 20 463 +10,7 % 6,1 %
Porsche             1 335 1 215 +9,9 % 0,35 %
Skoda           16 199 15 150 +6,9 % 4,4 %
SEAT             5 707 4 257 +34,1 % 1,5 %
Volkswagen           57 823 51 913 +11,4 % 15,5 %
Totalt VGS personbilar         103 726 92 998 +11,5 % 27,9 %
Volkswagen, lätta lastbilar              15 205 12 555 +21,1 % 29,4 %
Totalt VGS personbilar +
lätta lastbilar
        118 931 105 553 +12,7 % 28,1 %

Mer om Volkswagen Group Sveriges märken

Volkswagen ökade mer än totalmarknaden. 57 823 registrerade personbilar är 11,4 procent fler än 2015 och innebär ett nytt försäljningsrekord och en ökad marknadsandel till 15,5 procent. Volkswagen kunde också skriva historia under 2016 då Golf blev Sveriges mest sålda bil med 22 084 registreringar. Laddhybriden Passat GTE toppade listan över mest sålda supermiljöbilar 2016. Cirka en fjärdedel av alla Passat som såldes var en laddhybrid. Räknar man även in laddhybriden Golf GTE och de helt eldrivna elbilarna e-Golf och e-up!, nådde Volkswagen en marknadsandel på 34,7 procent av supermiljöbilsmarknaden. Inom kort startar förförsäljningen av nya Golf.

Audi
hade ett rekordår 2016 med 22 662 registrerade bilar på den svenska marknaden, vilket var 10,7 procent fler än året innan. Audi tog därmed platsen som tredje mest sålda märke med en marknadsandel på 6,1 procent. Mest sålda modell blev Audi A4 som ökade med 19 % jämfört med året innan. Även Audi Q7 ökade markant med 33 % jämfört med året innan.

Skoda
fortsätter att öka starkt i Sverige och sålde 16 199 bilar under 2016 – trots att året inte innehöll några nya modellanseringar. Nu kommer 2017 med helt nya Kodiaq, uppdaterade Octavia och nya showroom över hela Sverige.

SEAT
har gjort ett starkt 2016 och är ett av Sveriges snabbast växande märken. Förra årets försäljning nåddes redan i slutet av september och jämfört med 2015 har SEAT ökat sin försäljning med drygt 34 % och nådde totalt 5 707 registreringar vid årets slut. Nya modeller och stor framgång med privatleasing är viktiga ingredienser för SEAT:s tillväxt, men även etableringen av nya återförsäljare har bidragit till ökningen.

Även för Porsche blev det ett nytt försäljningsrekord. 1 335 bilar registrerades under 2016, en ökning med 10 % jämfört med förra året. Porsche ser positivit på utvecklingen även inför 2017. Helt nya Porsche Panamera som lanserades i november har tagits emot väl av kunderna. Dessutom kommer nya varianter av Porsche 911 att presenteras under våren.

Under 2016 registrerade Volkswagen Transportbilar 15 205 lätta lastbilar upp till 3,5 ton, vilket är en ökning med hela 21,1 %. Detta kan jämföras med totalmarknaden som ökade med 15,3 %. Storsäljaren Caddy hade ett rekordår och ökade med 47 %. Även Crafter och Transporter har under året nått all-time-high-nivåer. En uppgraderad Amarok har lanserats under hösten och den har fått ett positivt mottagande. Under 2017 lanseras en Crafter som är 100 % Volkswagen-konstruerad med alla system och avancerad teknik som Volkswagen kan erbjuda i dagsläget.

Kommentar av Claes Jerveland, VD Volkswagen Group Sverige

− När vi nu summerar året som gått kan vi konstatera att vi registrerat 118 931 fordon, en ökning med hela 12,7 % och ett nytt rekord. Våra märken presterar starkt rakt igenom med flera rekordresultat!

− Det är också glädjande att vi strax före jul kunde informera om att den tyska myndigheten KBA godkänt samtliga tekniska åtgärder för de motorer som var berörda av dieselfrågan. Nu kan alla återstående kunder i Sverige åtgärda sin bil hos valfri auktoriserad verkstad. Vi ser fram emot 2017 som har förutsättningar att bli ytterligare ett starkt bilår med tanke på de nylanseringar vi har att vänta från våra märken.

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT och Porsche. Under 2016 sålde Volkswagen Group Sverige AB och dess märken totalt 103 726 personbilar och hade därmed en marknadsandel på 27,9 procent av den svenska personbilsmarknaden. Dessutom sålde man 15 205 lätta lastbilar vilket är 29,4 procent av transportbilsmarknaden. Volkswagen Group Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Europas största biltillverkare Volkswagen AG, som sålde 9,9 miljoner bilar på världsmarknaderna under 2015.

− När vi nu summerar året som gått kan vi konstatera att vi registrerat 118 931 fordon, en ökning med hela 12,7 % och ett nytt rekord. Våra märken presterar starkt rakt igenom med flera rekordresultat!
Claes Jerveland, chef Volkswagen Group Sverige