Volkswagen-koncernen i offensiv satsning på elektrisk mobilitet

Volkswagen-koncernen har ställt in siktet på att bli världsledande inom elektrisk mobilitet. Mångmiljardinvesteringar görs i ny teknik och 70 000 medarbetare har utbildats på eldrift. Nästa år erbjuds 14 el- och hybridmodeller.
– Vi startar i precis rätt tid. Vi elektrifierar alla fordonsklasser, och därför har vi det som krävs för att göra Volkswagen-koncernen till den främsta biltillverkaren, i alla avseenden, inklusive elektrisk mobilitet, före 2018, säger Martin Winterkorn, chef för Volkswagen-koncernen.

Winterkorn är övertygad om att Volkswagen har en stark ställning:
– Det är vi som har den mest allomfattande strategin för morgondagens mobilitet. Från högeffektiva, miljöfokuserade diesel-, bensin- och gasdrivna fordon, till klassiska hybrider, helt eldrivna bilar och laddhybrider – ingen annan biltillverkare kan matcha det breda utbud vi har att erbjuda.

Företaget vill attrahera nya kunder med hjälp av elbilar som är tekniskt mogna, praktiska i vardagen, säkra och ekonomiskt överkomliga – något man visar fram i modeller som exempelvis de helelektriska Volkswagen-modellerna e-up! och e-Golf liksom i laddhybriden Audi A3 e-tron och i Porsche Panamera S E-Hybrid, också den en laddhybrid, vid den viktiga bilsalongen i Frankfurt, 10-22 september.

Winterkorn fortsätter:
En elbil kan inte vara en kompromiss på hjul – den måste kunna övertyga kunderna på alla områden.

Han framhåller att miljökompatibilitet och miljömässig hållbarhet i allt högre utsträckning blir kundernas viktigaste köpmotiv:
– Från en utsläppsfri stadsbil, via en laddhybriddriven allroundbil till en 3-liters sportsedan: det är våra kunder som själva bestämmer hur mycket elektrisk mobilitet de vill ha.

Winterkorn menar vidare att eldrivna bilar utgör en mycket viktig byggsten för att kunna förverkliga de ambitiösa klimatmålen och att det är laddhybrider som har den största marknadspotentialen. Till en början med, kommer det att finnas 14 el- eller hybriddrivna modeller från koncernens märken 2014. Winterkorn understryker att Volkswagen har placerat elektrisk mobilitet ”i centrum för koncernen”:
– Vi har utvecklat vår know-how om elbilar och batterisystem vid våra egna komponentfabriker. Vi har rekryterat 400 toppexperter på eldrift och utbildat snudd på 70 000 medarbetare inom utveckling, tillverkning och service om denna nya teknik vid vad som är bilbranschens största eldriftsutbildning någonsin.

Volkswagen-koncernen investerar mer än 60 miljarder kronor per år i forskning och utveckling. En stor del går till att utveckla teknologier och komponenter för elektrisk mobilitet – mer än till något annat område.

En viktig faktor för att kunna rulla ut elektrisk mobilitet snabbt och effektivt för alla olika märken och bilsegment, är de modulära verktygssystemen som redan från början är konstruerade för montering av elektriska drivlinor. Produktionsanläggningarna i Bratislava, Puebla, Wolfsburg, Leipzig och Ingolstadt kan nu på ett flexibelt sätt och med låg risk svara upp mot nya krav när de dyker upp, och kan sänka både vikt och kostnader genom att använda sig av beprövade komponenter.

Winterkorn menar att alla som tar sitt miljöansvar på allvar går ett steg längre:
– Vi måste ha ett övergripande synsätt och en vittomfattande strategi när det gäller mobilitet – från energiproduktion via utveckling, tillverkning, försäljning och användande av bilar, hela vägen till återvinning. Vårt tydliga mål är därför att med hjälp av holistiska, moderna mobilitetskoncept inta en ledande ställning.

I Europa erbjuder Volkswagen-koncernen i dag över 420 modellvarianter med ett maximalt CO-utsläpp på 130 gram per kilometer, 302 modeller som släpper ut maximalt 120 g/km, 50 modeller med utsläpp på upp till 100 g/km, och 23 modeller som släpper ut 95 g/km eller mindre. Lägst utsläpp har laddhybriden Volkswagen XL1. Denna världens mest effektiva serietillverkade bil har CO-utsläpp på 21 g/km, drar 0,9 liter bränsle per 100 km och har en räckvidd på 500 km vilket gör den till företagets teknologiska flaggskepp.

I Sverige: vindandelar från O2 ska ge el till VW-koncernens elbilar
I höst lanseras koncernens första elbil, Volkswagen e-up!, på den svenska marknaden. Genom ett unikt samarbetsavtal med vindkraftsbolaget O2 lanseras e-up! och koncernens kommande elbilar på den svenska marknaden med en helt ny typ av elavtal kring vindandelar.

Samarbetsavtalet innebär att de som köper en elbil från Volkswagen Group Sverige (Volkswagen, Audi, Porsche, Seat, Skoda och Volkswagen Transportbilar) även erbjuds att teckna ett elavtal med O2 om vindandelar i ett vindkraftverk som är etablerat på Fallåsberget i Gästrikland. Vindandelarna är en förutsättning för att få egenproducerad förnybar el till självkostnadspris. De kan köpas eller hyras och just möjligheten att hyra andelar till en månadskostnad är en helt ny produkt på marknaden och exklusiv i samarbetet.

Fördelarna med elbilar är dess låga påverkan vad gäller utsläpp av koldioxid. Detta förutsatt att bilen laddas med förnybar el. Samtidigt innebär eldrift låga driftskostnader för föraren.
– Vi räknar med att många som köper elbilar från oss även tecknar avtal kring vindandelar eftersom man vet precis var elen kommer ifrån, att det ger största möjliga miljönytta och dessutom är prisvärt. Vi valde att skriva samarbetsavtal med O2 eftersom de jobbar 100 procent med förnybar energi och erbjuder egenproducerad el, säger Stefan Nygren, som är e-Mobility Manager hos Volkswagen Group Sverige.

Läs mer om samarbetet i bifogad pressrelease

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT och Porsche. Under 2012 sålde Volkswagen Group Sverige AB och dess märken totalt 74 400 personbilar och hade därmed en marknadsandel på 26,6 procent av den svenska personbilsmarknaden. Dessutom sålde man 12 100 lätta transportbilar vilket är 30,9 procent av transportbilsmarknaden. Volkswagen Group Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Europas största biltillverkare Volkswagen AG, som sålde 9,1 miljoner bilar på världsmarknaderna under 2012.

– Vi startar i precis rätt tid. Vi elektrifierar alla fordonsklasser, och därför har vi det som krävs för att göra Volkswagen-koncernen till den främsta biltillverkaren, i alla avseenden, inklusive elektrisk mobilitet, före 2018.
Martin Winterkorn, chef Volkswagen-koncernen.