Volkswagen-koncernen introducerar partikelfilter för bensinmotorer

• Kan sänka utsläppen av sotpartiklar från direktinsprutade bensinmotorer med upp till 90 procent
  • Planeras att introduceras i koncernens modeller 2017

Volkswagen-koncernen fortsätter sitt idoga arbete med att göra konventionella drivsystem miljökompatibla. Koncernen har nu beslutat att i stor skala använda partikelfilter för bensinmotorer: ”GPF” som står för  Gasoline Particulate Filters. Från och med år 2017 kommer samtliga direktinsprutade TSI- och TFSI-motorer som koncernen tillverkar att successivt förses med detta partikelfilter för bensinmotorer. Utsläppen av sotpartiklar kommer på detta sätt att minskas med upp till 90 procent.

Fram till år 2022, kan upp till 7 miljoner bilar från Volkswagen-koncernen komma att utrustas med denna teknik per år. Det hela drar igång i juni nästa år och först ut är TSI-motorn på 1,4 liter i nya Volkswagen Tiguan och 2,0 TFSI i Audi A5. Implementeringen av den nya tekniken fortsätter sedan stegvis i fler modeller och motorgenerationer.

Partikelfilter för dieselmotorer är redan vanligt förekommande och väl beprövade. GPF-filtret kommer sänka utsläppen av partiklar från direktinsprutade bensinmotorer med upp till 90 procent.
− Efter att ha ökat effektiviteten och sänkt CO2-utsläppen åstadkommer vi nu en konsekvent sänkning av utsläppen från våra moderna bensinmotorer genom att som standard utrusta dem med partikelfilter, förklarar Ulrich Eichhorn, chef för koncernens forsknings- och utvecklingsavdelning.

Trots satsningarna på avancerade avgasreningssystem för nya modeller, är Volkswagen fast beslutna att även sänka utsläppen från sina dieseldrivna bilar ytterligare.

− I framtiden kommer samtliga modeller att förses med den senaste och mest effektiva SCR-katalysatortekniken, fortsätter Eichhorn.

Vid jämförande mätningar har oberoende provningsanstalter funnit att både de moderna EU6-dieselmotorerna och -bensinmotorerna från Volkswagen-koncernen är de renaste på marknaden. I sitt ”EQUA Air Quality Index” granskade till exempel London-baserade Emission Analytics världens 440 mest populära modeller och rankade Volkswagen-koncernen som den som presterade allra bäst, med marginal.

Företaget rankades 1:a i tre kategorier: EU 6-bensinmotor, EU 5-bensinmotor och EU 6-hybridbilar. De 6 bästa EU 6-dieselbilarna kom från Volkswagen, Audi och Skoda; bland de EU 5-dieslar som testades, kom totalt 5 modeller av de 10 bästa, däribland 1:an och 2:an (från Audi och Skoda) också de från Volkswagen-koncernen. För mer information om EQUA Index, besök:

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT och Porsche. Under 2015 sålde Volkswagen Group Sverige AB och dess märken totalt 93 000 personbilar och hade därmed en marknadsandel på 27 procent av den svenska personbilsmarknaden. Dessutom sålde man 12 600 lätta transportbilar vilket är 28 procent av transportbilsmarknaden. Volkswagen Group Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Europas största biltillverkare Volkswagen AG, som sålde 9,9 miljoner bilar på världsmarknaderna under 2015.

− Efter att ha ökat effektiviteten och sänkt CO2-utsläppen åstadkommer vi nu en konsekvent sänkning av utsläppen från våra moderna bensinmotorer genom att som standard utrusta dem med partikelfilter.
Ulrich Eichhorn, chef för Volkswagen-koncernens forsknings- och utvecklingsavdelning