Volkswagen öppnar USA-fabrik

Nu har Volkswagen-koncernen invigt sin senaste bilfabrik. Platsen är Chattanooga i USA och under öppningsceremonin närvarade Martin Winterkorn, koncernchef för Volkswagen AG och USA:s transportminister Ray LaHood. I den nya fabriken kommer drygt 2000 medarbetare att producera 150 000 bilar per år. Chattanooga-fabriken sätter en ny standard vad gäller hållbarhet och utnyttjande av resurser på ett optimalt sätt.

Ett stort antal högt uppsatta representanter från Volkswagen-koncernen och den amerikanska politiken hade slutit upp vid invigningen. På plats fanns bland annat Klaus Scharioth, Tysklands USA-ambassadör, Bill Haslam, guvernör i Tennessee, Jonathan Browning, VD för Volkswagen Group of America och de amerikanska senatorerna Robert Corker och Lamar Alexander.

-    Volkswagen-koncernen har äntligen blivit en lokal tillverkare i USA. Vi är stolta över att vara en del av den här stora bilnationen som tillverkare, arbetsgivare och en vän och god granne till människor i regionen, sade Volkswagens koncernchef Martin Winterkorn under öppningsceremonin.

Sedan byggnationen startade 2009 har man byggt upp en bilfabrik med faciliteter för produktion av karosser, lackering, montering, tekniskt testcenter, utbildningscenter för avancerad medarbetarträning och leverantörsområde med åtta företag. Allt detta ryms inom ett område av 5,6 km2 i Chattanooga, Tennessee.

Fabriken kommer att ha kapacitet att bygga 150 000 bilar per år och det är den amerikanska versionen av Passat som kommer att produceras i lokalerna. 1700 personer har redan anställts av Volkswagen i Chattanooga. Utöver detta räknar man med att 10 000 nya arbetstillfällen skapas hos amerikanska underleverantörer.

Volkswagen har investerat cirka en miljard US dollar i utvecklingen av Chattanooga-fabriken. Den räknas till en av de mest avancerade och miljöanpassade bilfabrikerna i världen. Den nya fabriken är byggd i linje med de tuffaste kraven enligt standarden U.S. LEED (Leadership in Energy and Environmental Design). Det innebär tydliga bestämmelser för hållbarhet och en miljöanpassad konstruktion av byggnaderna.

Den nya fabriken är ett viktigt steg i Volkswagen-koncernens arbete mot att öka försäljningen på den amerikanska marknaden, till mer än en miljon bilar år 2018. Det skulle motsvara en marknadsandel på cirka sex procent i USA.

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT och Porsche. Under 2010 sålde Volkswagen Group Sverige AB och dess märken totalt 68 000 personbilar och hade därmed en marknadsandel på 23,3 procent av den svenska personbilsmarknaden. Dessutom sålde man 11 000 lätta transportbilar vilket är 28,7 procent av transportbilsmarknaden. Volkswagen Group Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Europas största biltillverkare Volkswagen AG, som sålde 7,1 miljoner bilar på världsmarknaderna under 2010.