Wolfgang Bernhard ny chef för Volkswagens märkesgrupp

Wolfgang Bernhard (44) blir ordförande i Volkswagens märkesgrupp från den 1 maj 2005. Utnämningen av Wolfgang Bernhard avslutar den omorganisation av VW-koncernens högsta ledning som inleddes för två år sedan, sade Bernd Pischetsrieder vid företagets årsmöte i Hamburg på torsdagen. Det innebär att Bernd Pischetsrieder som hittills varit ansvarig för såväl Volkswagen-koncernen som Volkswagens märkesgrupp fortsätter att leda utvecklingen av Volkswagen-koncernen men släpper det operativa ansvaret för Volkswagens märkesgrupp.

Volkswagen-koncernens ledning som nu minskats till sex personer kommer i framtiden ta ansvar för den strategiska ledningen av hela koncernen i frågor som går tvärs över alla märken. Martin Winterkorn, ansvarig för Audis märkesgrupp, och Wolfgang Bernhard blir ansvariga för den operativa ledningen av sina respektive märken och för koordination av de båda märkesgrupperna. Volkswagens märkesgrupp inbegriper märkena Volkswagen, Skoda, Bentley och Bugatti. Audis märkesgrupp består av Audi, SEAT och Lamborghini. Enligt Pischetsrieder kommer alla märken och Volkswagen-koncernen som helhet att tjäna på den nya mer slimmade strukturen. Han sade att den nya organisationen låg i linje med målet att skapa en oberoende ledning för de båda märkesgrupperna i framtiden, vilket ökar deras möjlighet att agera självständigt och att komma närmare kunderna samt skynda på processerna. Wolfgang Bernhard tar även över ansvaret för teknisk utveckling från Wilfried Bockelmann som går i pension i slutet av året. Bernd Pischetsrieder sade i en kommentar om koncernens framtid: -Inom en rad områden kommer det fortfarande vara nödvändigt med en ledningsfunktion på koncernnivå även om även om det operativa ansvaret ligger hos märkena. Men där det är möjligt bör koncernledningens funktioner implementeras i den dagliga verksamheten i Volkswagens och Audis märken för att bibehålla en slimmad organisation. Volkswagen-koncernen är Europas största biltillverkare med märkena Volkswagen, Skoda, Bentley, Bugatti, Audi, SEAT och Lamborghini. För ytterligare information kontakta Ingemar Hellgren, 08-553 865 61, ingemar.hellgren@volkswagen.se