0-100 på 2,2 sekunder – Volkswagen Beetle blir rallycross-racer i USA

Rallycross är den snabbast växande motorsporten i många länder världen över, däribland USA. Volkswagens satsning med teamet Andretti Autosport startade med vinst i de två första deltävlingarna av Global Rallycross Championship. Inför den tredje deltävlingen presenterade teamet sin nya racer Beetle GRC – den snabbaste ”Bubblan” någonsin.

I USA lockar rallycrossen storpublik på arenor över hela landet samt många tittare via livesändningar i TV. Teamet Volkswagen Andretti Rallycross driver två bilar i den amerikanska rallycross-serien Global Rallycross Championship med förarna Scott Speed och Tanner Foust.

Teamet har startat säsongen med två Polo RX Supercar, med vilken Scott Speed ​​vann de två första deltävlingarna. Inför den tredje deltävlingen, som kördes i Washington DC i helgen, avtäckte teamet sin nya rallycrossbil Beetle GRC. Detta fyrhjulsdrivna kraftpaket gör sin debut senare under året. Till dess fortsätter teamet att tävla med sina Polo.

Beetle GRC har från början utvecklats som en rallycrossbil. Den har en 544 hästkrafter stark turboladdad och direktinsprutad TSI-motor på fyra cylindrar, en sexstegad sekventiell racing-växellåda, fyrhjulsdrift, differentialbroms med lameller, McPherson fjäderben och ZF-stötdämpare. Den är den snabbaste ”Bubblan” någonsin med en acceleration från 0 till 100 km/h på endast 2,2 sekunder och en topphastighet på 200 km/h.

De breddade fram- och bakskärmarna, den stora bakvingen, den låga markfrigången och den strömlinjeformade fronten ger Beetle GRC ett aggressivt och sportigt utseende.
– Efter teamets imponerande start i USA utgör lanseringen av nya Beetle GRC nästa stora milstolpe. Den har ett spektakulärt utseende och en state-of-the-art-teknik som kommer göra intryck på våra fans. Vi står nu inför ett intensivt testprogram för att se till att ”Bubblan” är så väl förberedd som möjligt för sin race-debut i höst, säger Jost Capito, chef Volkswagen Motorsport.

De två förarna, Tanner Foust och Scott Speed, är imponerade av Beetle GRC.
– Polon har redan visat sig vara mycket konkurrenskraftig och vi ser verkligen fram emot att tävla med en bil som har utvecklats av Volkswagen Motorsport speciellt för GRC, säger Scott Speed.
– Jag kan inte vänta med att få tävla med ”Rockstar Beetle”. Det finns ingen coolare bil i serien, tillägger Tanner Foust.

I den tredje deltävlingen i Washington DC kom Tanner Faust på femte plats och Scott Speed på sjätte. Scott Speed behåller därmed sin förstaplats i mästerskapet. Mer information finns på hemsidan www.redbullglobalrallycross.com

År 2013 levererade Volkswagen 5 930 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Cabriolet, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Variant, Passat Alltrack, CC, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.

– Jag kan inte vänta med att få tävla med ”Rockstar Beetle”. Det finns ingen coolare bil i serien!
Tanner Foust, förare: