Beetle Dune får premiär i sommar – nu beställningsbar

En ny Volkswagen Beetle med offroad-design, högre markfrigång och nya lacker gör i sommar entré på den svenska marknaden. Beetle Dune är redan nu beställningsbar och erbjuds som både coupé och cabriolet.

Beetle är ett verkligt fenomen var den än dyker upp i världen. I vår lanserar Volkswagen en ny crossover-version av denna bilikon. Beetle Dune är en bil som skiljer sig från mängden och som inbjuder till äventyr. Den påminner om den legendariska beach-buggien och kännetecknas av en iögonfallande design med en bred, tuff och robust offroad-look. Markfrigången har höjts med 10 mm jämfört med vanliga Beetle.

Bilens kraftfulla karaktär understryks framifrån av ett stort centralt luftintag med en silverfärgad ram e
tt svart bikakemönstrat galler. Från sidan utmärker sig de svarta skärmbreddarna och de speciella tröskelbreddarna som för tankarna till ursprungs-Bubblans fotsteg. De 18-tum stora fälgarna och "Dune"-dekalen förstärker bilens sportiga utstrålning ytterligare.

Tre speciella detaljer utmärker bakpartiet: en stor bakre spoiler i bilens färg och med överdelen i blanksvart, en nydesignad stötfångare med diffusor i "Reflex Silver" samt nya LED-baklyktor.

Sammanlagt finns sex olika lacker tillgängliga för Beetle Dune. Nytt till färgskalan är "Sandstorm Yellow Metallic" och "Dark Bronze Metallic". Alla cabrioletversioner har en svart sufflett.

Det trendiga helhetsintrycket fortsätter in i kupén där interiören har specialanpassats, både utseendemässigt och tekniskt. Utmärkande inslag är instrumentpanelen som är lackerad i ”Sandstorm Yellow Metallic” eller i svart, kraftigt markerade gula dekorsömmar på bland annat sportstolarna, den läderklädda ratten och parkeringsbromsspaken samt svarta dörrpaneler, takstolpar och svart innertak.

Instrumentpanelen innehåller klassiska, analoga instrument: varvräknare (till vänster), hastighetsmätare (i mitten) och bränslemätare (till höger) med gul gradering istället för vit som i vanliga Beetle. Samma sak gäller markeringarna på instrumenten ovanför mittkonsolen (tillval) med laddtryck för turbon, tidtagarur och oljetemperatur.

Beetle Dune har den senaste generationen av Volkswagens infotainmentsystem. App Connect, som innehåller smartphonegränssnitten Apple CarPlay, Android Auto och Mirrorlink, är standard på den svenska marknaden. Tillsammans med infotainmentsystemen "Composition Media" och "Discover Media" erbjuds som tillval ett ljudsystem från amerikanska Fender.

Den svenska marknaden

Beetle Dune får svensk premiär i sommar, men är redan nu beställningsbar. På den svenska marknaden erbjuds två turboladdade bensinmotorer med 150 respektive 220 hk. TSI 150 erbjuds med antingen en sexväxlad manuell växellåda eller en 7-växlad DSG med dubbla kopplingar. TSI 220 är utrustad med en 6-växlad DSG. Pristillägget för cabrioletversionen är 40 000 kr.

• 1,4 TSI 150 hk , 6-växlad manuell: 241 000 kr (Cabriolet: 281 000 kr)
  • 1,4 TSI 150 hk, 7-växlad DSG: 255 500 kr (Cabriolet: 295 500 kr)
  • 2,0 TSI 220 hk, 6-växlad DSG: 291 000 kr (Cabriolet: 331 000 kr)

Rik standardutrustning

Beetle Dune har en hög nivå av standardutrusning. Här nedan följer några exempel:

Exteriör:

• Förhöjt chassi 10 mm samt 13 mm ökad spårvidd
  • Ny stötfångare fram
  • Stort luftintag i mattsvart med bikakemönster
  • Dimljus i Dune-design integrerade i mattsvart bikakemönster
  • Underkörningsskydd lackerat i reflexsilver
  • Skärmbreddare och tröskelbreddare i offroad-design
  • Tröskelbreddare lackerade i Reflexsilver
  • Dune-dekal ovanför sidotrösklarna, 1200-emblem på bakluckan
  • Lättmetallfälgar 18” i Dune-design (kan som tillval lackeras i Sandstorm Yellow)
  • Backspegelhus lackerade i Reflexsilver
  • Ny stötfångare bak samt diffusor lackerad i reflexsilver
  • Stor bakspoiler
  • LED-bakljus inklusive LED-nummerskyltsbelysning

Interiör:

• Sportstolar med sömmar i kontrastfärg Curry
  • Instrumentpanel lackerad i Sandstorm Yellow
  • Multifunktionsratt med kontrastsöm i Curry
  • Växelspaksknop samt handbromsspak med kontrastsöm i Curry
  • Mittarmstöd med förvaringsbox och kontrastsöm Curry
  • Golvmattor med kontrastsöm i Curry
  • Dörrpaneler lackerade i Sandstorm Yellow
  • Armstöd i dörrarna anpassade till sätesdesignen med kontrastsöm i Curry

Mer information om Beetle Dune finns i konfiguratorn ”Bygg din bil” på www.volkswagen.se.

Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige,  Twitter: http://twitter.com/VWSverige, YouTube: www.youtube.com/user/VolkswagenSverige, Instagram: www.instagram.com/volkswagensverige

År 2015 levererade Volkswagen 5 823 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2015 totalt 52 000 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,0 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan och Touareg.