Bug Run – må snabbaste skalbagge vinna

Kapplöpningstävlingar med hästar och hundar har funnits länge, men nu är det dags att ge skalbaggarna en chans. Detta blir verklighet när Volkswagen tar nästa steg i lanseringen av nya Beetle. Måndagen den 28 maj, klockan 21.00, går starten i Bug Run med 32 livs levande skalbaggar.

Volkswagen Sverige har tillsammans med reklambyrån DDB Stockholm och spelbolaget Betsson nu skapat en arena för skalbaggar att tävla mot varandra – Bug Run (ej att förväxla med Sveriges största Volkswagen-träff som varje år äger rum på Mantorp Park, i år 8-10 juni).

Principen är densamma som i traditionell racing – först över mållinjen vinner. Över en period på fem dagar, 28 maj till 1 juni, visas ett lopp per dag på sajten www.vwbugrun.com. Inför loppen kan vem som helst betta på den bagge man tror kommer att vinna och även på vilken tid den korsar mållinjen. De fyra första racen spelas in i förväg och visas klockan 21 varje dag måndag till torsdag. Finalen direktsänds på fredagen den 1 juni klockan 10.00 och höjdpunkterna klockan 18.00.

Varje race består av åtta baggar. De två bästa i de fyra första heaten går vidare till fredagens final. Baggarna springer i en naturtrogen modellbana som är uppbyggd som en minivärld. De åtta banorna är identiska och en tunn genomskinlig plastvägg skiljer baggarna åt. Banans sträckning är 292 centimeter, med både kurvor och backar. De tester som gjorts visar att det blir nervkittlande kapplöpningar.

På www.vwbugrun.com kan man spela om poäng och därigenom vinna fina priser. På finalen kan man dessutom spela om pengar via spelbolaget Betsson. Ursprungliga oddsen bygger på förkvalet där 40 baggar tävlade om de 32 platserna.

För att öka sina chanser att hitta vinnaren kan man på sajten läsa på om varje Bug Run-deltagare såsom bakgrund, ranking, statistik och vikt. Bland deltagarna finns bland andra Boris Turbo, Patsy Darkness och El Diablo.
– Vi ser med spänning fram emot Bug Run. Det här är årets hittills galnaste kampanj som vi hoppas kommer att få stort genomslag. Syftet är naturligtvis att nå nya målgrupper och öka kännedomen om nya Beetle, säger Katarina Lakowitz, ansvarig för digitala medier på Volkswagen Sverige.

Reklamfilmen som används i samband med kampanjen är gjord av den amerikanska reklambyrån Deutsch.

Under Bug Run är det Magnus Forsberg, entomolog och djuransvarig på Herpers Choise i Uppsala, som ansvarar för att skilja baggarna åt och se till att de håller sig i god form:

Vad är det för baggar som deltar i Bug Run?
– Baggarna är en av de vanligaste arterna i Sveriges fauna. Artens namn är ”Pterostichus niger” och de är mellan 15 och 20 mm stora.

Vad får dem att springa?
– De är aktiva på natten och huvudanledningen för dem att springa är att de letar efter ett gömställe. Någon kanske tror att det är skadlig för baggarna att använda dem i en tävling som denna, men de tas väl om hand och kommer att lämnas tillbaka på exakt samma ställe som de hittades på.

Vad tänkte du när du blev tillfrågad att ta hand om skalbaggar i en riktig tävling?
– Min första tanke var “detta är helt galet”, men efter att ha tänkt lite på det tyckte jag idén var intressant. Och jag blev nyfiken på om det skulle fungera överhuvudtaget.

Hur tar du hand om skalbaggarna och säkerställer att de har det så bra som möjligt?
– Skalbaggarna placeras i speciella behållare med grus, lera och löv – med gott om gömställen som gör att de känner sig trygga. De får naturligtvis mat under denna tid.

Vad gör att en enskild bagge sticker ut bland de andra?
– Det är en svår fråga att besvara då en bagge kan vara snabbast ena dagen och långsammast den andra dagen. Detta är en faktor som gör Bug Run riktigt spännande!

Har du någon favorit bland baggarna?
– Nej, mitt jobb är att se till att hålla dem i god form!

Är du journalist och önskar ytterligare information?

Marcus Thomasfolk, Informationschef Volkswagen Sverige, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se

Magnus Forsberg, entomolog, tel: 076-167 16 64

År 2011 levererade Volkswagen 5 100 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Cabriolet, Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Alltrack, CC, Eos, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.