De fyra årstidernas Golf

De fyra årstidernas Golf Nya Volkswagen Golf kan nu beställas med 4MOTION, det vill säga fyrhjulsdrift med andra generationens elektroniskt kontrollerade Haldex-koppling. Till att börja med är det de vridmomentsstarka TDI-modellerna, 1,9 TDI 105 och 2,0 TDI 140 som får den permanenta fyrhjulsdriften. Senare kommer även Golf 2,0 FSI att erbjudas med 4MOTION. Pristillägget för 4Motion är endast cirka 14 500 kronor, det vill säga mindre än till förra generationen Golf. Andra generationen Haldex-koppling, en teknik som Golf fick 1998, har förnyats när det gäller underhåll, serviceintervaller och ljudnivå. Fyrhjulsdriftens fördelar är särskilt märkbara på våt vägbana, eller vid vinterväglag med snö eller is då motorns kraft steglöst kan fördelas mellan alla fyra hjulen. En kvalitet som uppskattas av dem som använder bilen för att dra släpvagn eller husvagn är att släpvagnsvikten har ökats från 1400 kg till 1500 kg för 1,9 TDI och från 1400 till 1600 kg för 2,0 TDI. Som tillval erbjuder Volkswagen en skyddsplåt som skyddar motorn mot stenar och grenar som kan kastas upp från vägbanan. Dessutom finns ett paket bestående av hårdare fjädring och 20 mm högre markfrigång för tuffare tag. Hjärtat i 4MOTION-systemet är en lamellkoppling i oljebad som sluts axiellt. När trycket på kopplingen ökar, fördelas en allt större del av motorns vridmoment till bakhjulen. Kopplingen överför steglöst kraften från noll till en jämn fördelning, 50:50, mellan fram och bakhjul. Beroende på vägbanans friktion kan hela 100 procent av kraften fördelas till bakhjulen. Golf TDI 4Motion kan beställas redan nu. Golf 2,0 FSI 4Motion introduceras senare i höst. Kontaktperson: Ingemar Hellgren, Volkswagen Personbilar, 08-553 865 61, ingemar.hellgren@volkswagen.se Se även www.volkswagen.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/12/20040812BIT21470/wkr0001.pdf Pressrelease Golf 4Motion i pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/12/20040812BIT21470/bild.html Bilder

Om oss

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och en av landets största bildistributörer. Volkswagen Group Sverige marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Volkswagen Transportbilar, Audi, Skoda, SEAT, Porsche - samtliga med starkt fäste på den svenska marknaden. I Volkswagen-gruppen ingår också bland annat dotterbolaget Europcar, som är verksamt inom biluthyrning. Från 1 januari 2002 är Volkswagen Group Sverige AB ett helägt dotterbolag till Volkswagen AG, Europas största biltillverkare.