Dubbelseger och hat-trick för Johan Kristoffersson

High five för PSRX Volkswagen World RX Team Sweden, hat-trick för Johan Kristoffersson när Värmlands-teamet tar dubbelseger i Kanada med team-kamraten Petter Solberg på andra plats.

Kanadas World RX är en av säsongens höjdpunkter. Årets första tävling utanför Europa har något av semesterstämning över sig och är ett tillfälle att fira. Men partyt kan inte börja förrän jobbet är gjort. Den här helgen gick PSRX Volkswagen Sweden in för jobbet på allvar. Och de gjorde jobbet som de aldrig tidigare gjort i Nordamerika.

På Trois-Riviéres gator var Johan och Petter oslagbara i den åttonde omgången av 2017 års World RX. Johan tog sin fjärde seger på fem race – och den tredje i rad – och teamet tog sin andra dubbelseger för säsongen. Rallylegenden Sébastien Loeb tog sista pallplatsen.

Johan ökade på sin ledning före Petter i toppen av förarmästerskapet och Petter drog ifrån Mattias Ekström på tredje plats, gapet är nu 18 poäng.

Och PSRX Volkswagen Swedens femte seger i rad vidgar gapet i toppen av team-mästerskapet till 108 poäng. Teamet har inte förlorat sedan Hockenheims World RX för tre månader sedan.

Det är svårt att föreställa sig ett bättre resultat. Och Johan kan faktiskt inte det.

- Vad ska man säga, säger han. Det är otroligt, ett så briljant resultat. Igår var det ganska tuffa förhållanden, men det är då det här teamet verkligen ger allt och det lyckades.

Lördagens fria träning försenades med över två timmar efter ett störtregn. Tillbaka på banan kämpade förarna i PSRX Volkswagen Sweden för att hitta greppet men lyckades få varvtider för första- och tredjeplats på lördagskvällen med Johan i ledning.

Söndagens morgon bjöd på torrare, ljusare väder och en ännu mer lysande föreställning från paret i Polo GTI Supercar. Petter vann Q3, Johan vann Q4 vilket gav dem en första och andra plats inför semifinalerna. De vann sina respektive semifinaler och PSRX Volkswagen Sweden fick därmed starta i främsta ledet i finalen.

Och i finalen var det aldrig någon tvekan om hur det skulle gå. Men det var det faktiskt… ingen var säker på om det skulle bli Johan eller Petter som skulle vinna.

Johans fjärde seger på åtta omgångar betyder att han leder med 35 poäng före Petter i förarmästerskapet. Den svenska superstjärnan kunde inte vara mer nöjd.

- Jag ville verkligen vinna här, säger han. Stämningen är så cool här i Kanada och det är alltid en bra tävling. Allt fick enligt plan den här gången. Och än en gång, det var avgörande att Petter och jag gick till semifinalerna som etta och tvåa så vi kunde utnyttja det för att stå på första och andraplats på startplattan. Det fungerade. Det var perfekt. Stort tack till teamet och till Petter för den här weekenden. Vi är ett lyckligt team när vi flyger hem.

Petter avslutade förra årets World RX i Kanada på sjukhuset. Kontrasten emot det kunde inte vara större när han i år kramade om sina team-kamrater.

- Du kan föreställa dig känslorna efter den här tävlingen, säger Petter Solberg. Förra året var inte så trevligt och den här gången ville jag komma hit för att glömma det, jag ville bli av med det smärtsamma minnet och Johan och PSRX Volkswagen Sweden kunde inte ha gett mig ett bättre avslut från förra året. Jag vet att jag säger det ibland, men det här teamet är verkligen otroligt. Det vi har uppnått är fantastiskt och det gör mig så stolt.

- Det är dags att fira ordentligt i Kanada och sedan åker vi hem och börjar om. De andra teamen står inte stilla. Vi ser att konkurrensen är tuff hela tiden och vi måste fortsätta att röra oss framåt. Nästa omgång i Frankrike kommer att bli otrolig. Vi såg att Sébastien Loeb blev trea här och han kommer att bli farlig inför sina hemmafans nästa omgång. Men låt oss nu njuta av det här resultatet

Result från finalen i Kanadas World RX

1 Johan Kristoffersson   5 m 02,704 s

2 Petter Solberg             5 m 03,776 s

3 Sébastien Loeb           5 m 07,202 s

4 Kevin Erikkson             5 m 10,943 s

5 Toomas Heikkinen       5 m 23,551 s

6 Timmy Hansen           bröt

Förarmästerskapet:

1 Kristoffersson             211 poäng

2 Solberg                       176 poäng

3 Ekström                     158 poäng

4 Loeb                           144 poäng

5 Hansen                       135 poäng

6 Bakkerud                     128 poäng

Teammästerskapet:

1 PSRX Volkswagen Sweden            387 poäng

2 Team Peugeot-Hansen                   279 poäng

3 EKS                                                 236 poängs

Fotobyline: Colin McMaster, McKlein

Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Per-Espen Löchen, Media Manager PSRX Volkswagen Sweden tel. 076-110 71 10 eller Marcus Thomasfolk, Informationschef Volkswagen Sverige, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se

År 2016 levererade Volkswagen 5 987 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2016 totalt 57 832 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,5 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Arteon, Sharan, Caddy, Multivan, Touareg och Amarok.

Jag vet att jag säger det ibland, men det här teamet är verkligen otroligt.
Petter Solberg