En vecka, två race – intensiv inledning i Volkswagen Scirocco R-Cup

Bara några dagar efter premiären på Hockenheim är det återigen dags för Ola Nilsson, Rasmus Mårthen, Mikaela Åhlin-Kottulinsky och de andra förarna i Volkswagen Scirocco R-Cup att göra upp i världens mest miljömedvetna racingmästerskap, när säsongens andra deltävling ska avgöras på EuroSpeedway Lausitz söder om Berlin.

Ingen vila, ingen ro – så skulle säsongsinledningen för Volkswagen Scirocco R-Cup kunna sammanfattas. För premiärsegraren Ola Nilsson gör det dock ingenting att tävlingarna just nu avlöser varandra, och efter fullträffen på Hockenheim – där den blågula fanan svajade högst efter att hässleholmaren korsat mållinjen strax före den förre Formel 1-föraren Mika Salo – är målsättningen klar; att befästa positionen i toppen av mästerskapstabellen.

Rasmus Mårthen lyckades med bedriften att slå sig in i topp tio redan i sitt livs första race i mästerskapet, och åker till EuroSpeedway Lausitz med gott mod. Detsamma gäller startfältets tredje svensk, Mikaela Åhlin-Kottulinsky, som efter en bra start var uppe på 13:e plats på Hockenheim innan en protesterande styrservo innebar att hon föll tillbaka genom fältet.

Precis som vanligt kommer helgens anrättningar att kryddas av en namnkunnig grupp inbjudna gästförare, som alla etablerat sig på den internationella racingscenen. Efter Salos andraplats i premiären är det nu upp till den tidigare DTM-kvartetten Klaus Niedzwiedz, Kurt Thiim, Markus Winkelhock och Mathias Lauda att ta sig an de 21 ordinarie Scirocco R-Cup-förarna. Niedzwiedz (61) slutade på andra plats i den allra första upplagan av WTCC säsongen 1987, medan danske Thiim (53) körde hem 1986 års DTM-titel.

De båda 31-åringarna Winkelhock och Lauda tillhör förvisso en yngre generation förare, men deras påbrå går inte att ta miste på. Winkelhocks pappa Manfred tävlade i Formel 1 mellan 1980-1985, innan han tragiskt förolyckades i ett sportvagnslopp på Mosport Park i Kanada. Winkelhocks teamkamrat vid tillfället för olyckan var för övrigt schweizaren Marc Surer, som var en av gästförarna i Volkswagen Scirocco R-Cup på Hockenheim. Som trefaldig F1-världsmästare behöver Mathias Laudas pappa, Niki, knappast någon närmare introduktion.

Säsongens andra deltävling kan följas live på www.volkswagen-motorsport.com/livestream.

Ola Nilsson (24 år): ”Efter segern i premiären är jag naturligtvis otroligt motiverad inför resten av säsongen, och att nästa tävling körs redan i helgen är bara bra för att hålla momentet uppe. Just EuroSpeedway Lausitz tillhör kanske inte mina favoriter – det finns roligare banor på kalendern – men jag åker dit med samma inställning som vanligt och det är ingen hemlighet att siktet är högt ställt även den här gången.”

Rasmus Mårthen (19 år): ”Jag har knappt hunnit landa efter tävlingen förra helgen, och jag har aldrig tidigare i min karriär haft ett så här intensivt program. EuroSpeedway Lausitz är ytterligare en ny bana för mig, men jag hittade ganska snabbt in i tempot på Hockenheim och siktar på att fortsätta hålla mig i trakterna av topp tio. Just nu är varje träning och varje kval lite som ett test för mig, men nu vet jag i alla fall vad mästerskapet handlar om och hur konkurrensen ser ut. Jag ser fram emot den här helgen!”

Mikaela Åhlin-Kottulinsky (19 år): ”För min del är det perfekt att verkligen få en rejäl chans att komma in i körningen så här redan i inledningen av säsongen. Jag var relativt nöjd med premiären och i racet såg det bra ut fram till dess att servostyrningen slutade fungera, men det är ändå inte utan att jag känner ett visst mått av revanschlust. Mina föräldrar och min bror har faktiskt arbetat som instruktörer på EuroSpeedway Lausitz, men själv har jag aldrig varit där förut. Jag har försökt att förbereda mig så gott det går med hjälp av TV-spel, och jag hoppas och tror att banan passar min körstil.”

Tidsschema | EuroSpeedway Lausitz
Fredag 4 maj, 15.20-15.50: Fri träning, 30 minuter
Lördag 5 maj, 11.10-11.40: Kvalificering, 30 minuter
Lördag 5 maj, 16.10: Race

Mästerskapstabell
1: Ola Nilsson, 30 p.
2: Jann-Hendrik Ubben, 24 p.
3: Dennis Trebing, 20 p.
4: Moritz Oestreich, 17 p.
5: Adam Gladysz, 16 p.
9: Rasmus Mårthen, 12 p.
19:
Mikaela Åhlin-Kottulinsky, 2 p.

År 2011 levererade Volkswagen 5 100 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Cabriolet, Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Alltrack, CC, Eos, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.