Engelsmannen som räddade VW hedras

Ivan Hirst var den unge engelske major som för 60 år sedan lade grunden till Volkswagens framgångar. Om han fortfarande levt skulle han ha firat sin 90-årsdag den 1 mars 2006. För att hedra detta höll historikern Ralf Richter från Göttingens Georg-August Universitet ett tal om den brittiske majoren och beskrev perioden när Volkswagen-fabriken stod under den engelska regeringens ledning.

- Vi var bara förvaltare, underströk Ivan Hirst varje gång han intervjuades om sin tid vid Volkswagen under de första åren efter kriget. Han såg sig som en förvaltare som bara tillfälligt var ansvarig för att se till någon annans egendom. I verkligheten banade denna officer vid Royal Electrical and Mechanical Engineers Corps (REME) vägen för Volkswagen, från att under åren 1945/46 ha haft en mycket osäker framtid, till att bli ett ekonomiskt framgångsrikt företag som kom att spela en viktig roll för Tysklands ekonomiska mirakel på -50-talet. Ivan Hirst föddes 1916 i en familj som ägde en fabrik nära Manchester. Han lärde sig i unga år hur vardagen i en fabrik tedde sig och utvecklade också tidigt en passion för bilar. Efter universitetsstudier gick han en officersutbildning som organiserades av universitetet. Han kom sedan med REME till Tyskland. I början av augusti 1945 utsågs han till de allierades chef för Volkswagen-fabriken. Den 22 augusti fick han en beställning på 20 000 Volkswagen. Det blev starten för fabriken, som låg i den östra delen av den engelska ockuperade zonen. Han blev snart mycket populär bland Volkswagens anställda. Han sågs av de anställda som en representant för framtiden, både för dem själva och för fabriken. För att göra Volkswagen konkurrenskraftigt på världsmarknaden utvecklade engelsmännen en kvalitetspolicy och satte upp ett tätt försäljnings- och servicenät och skapade de första möjligheterna till export. Hirst hade som mål att så snart som möjligt återlämna fabriken i tyska händer och den 8 oktober 1949 överlämnade den engelska armén förvaltningen av fabriken till den federala regeringen och överlät administrationen till delstatsregeringen i Niedersachsen. Volkswagen var på väg. Hirst återvände till England och bodde i närheten av sin födelsestad Manchester till sin död i mars 2000. Volkswagen AG har sedan dess överlämnat Ivan Hirst-priset till minne av förvaltaren och företagets ledare, till unga tekniker och ingenjörer med anknytning till bilindustrin. Den förste som fick priset var Ralf Richter. Hans biografi om den engelske officeren som banade väg för Volkswagen inför framtiden heter ”Ivan Hirst – British Officer and Manager of Volkswagen Postwar Recovery .” Boken finns på tyska och engelska.