Fem Volkswagen bäst i klassen på Folksams lista över säkra bilar med låg miljöpåverkan

Varje år genomför försäkringsbolaget Folksam en granskning av nya bilmodellers trafiksäkerhet och miljöpåverkan. På listan för år 2017 har fem Volkswagen-modeller utsetts till ”bäst i klassen”.

För 20:e året i rad granskar Folksam biltillverkarnas nya bilmodeller. För att en bil ska kvalificera sig måste den uppfylla en rad krav inom krocksäkerhet, säkerhetsutrustning och miljö. Krav som blir hårdare för varje år. Denna gång är det 49 modeller som får godkänt av Folksam.

Utifrån listan med godkända nybilar har två bäst-i-klassen-listor skapats – en för alternativt bränsle och en för fossilt bränsle – med modeller som har lägst CO2-utsläpp och autobroms som standard. Av de tio bilmodeller som går helt på el, är det fyra som uppfyller Folksams säkerhetskrav på autobroms som standard och fem stjärnor i Euro NCAP, däribland Volkswagen-modellerna e-up! och e-Golf.

De två listorna består sammanlagt av 18 klasser. Volkswagen är det märke som har flest modeller representerade. Följande fem har utsetts till ”bäst i klassen”:

2017 års snålaste bilar – alternativt bränsle och autobroms som standard

Klass Volkswagen-modell
Liten småbil e-up! (el, 0 g CO2/km)
Större småbil e-Golf (el, 0 g CO2/km)

2017 års snålaste bilar – fossilt bränsle, även med elunderstöd, och autobroms som standard

Klass Volkswagen-modell
Större småbil
Golf GTE (laddhybrid, 37 g CO2/km)
Mellan Passat GTE (laddhybrid, 37 g CO2/km)
Liten MPV Touran 1,6 TDI DSG BMT (diesel, 112 g CO2/km)

– Det är glädjande att vi kommer ut så väl i en sådan viktig undersökning som hjälper konsumenter och företag att välja rätt bil i den mångfald som finns. Särskilt roligt att alla våra eldrivna modeller utses till bäst i sin klass, kommenterar Sten Forsberg, chef Volkswagen i Sverige.

Folksam menar att om nybilsköparna väljer modeller som klarar deras högt ställda säkerhets- och miljökrav kan de bidra till att spara liv och värna miljön.

Mer information

Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige,  Twitter: http://twitter.com/VWSverige, YouTube: www.youtube.com/user/VolkswagenSverige, Instagram: www.instagram.com/volkswagensverige

År 2015 levererade Volkswagen 5 823 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2015 totalt 52 000 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,0 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan och Touareg.

– Det är glädjande att vi kommer ut så väl i en sådan viktig undersökning som hjälper konsumenter och företag att välja rätt bil i den mångfald som finns. Särskilt roligt att alla våra eldrivna modeller utses till bäst i sin klass.
Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige