Finaldags i Volkswagen Grand Prix – Sveriges mest stjärnspäckade hästhoppningsserie

Efter fyra deltävlingar är det nu dags att avrunda årets Volkswagen Grand Prix – hästhoppningsserien som startade 2012 och omedelbart blev en succé tack vare sitt starka startfält. Nu riktas Ridsport-Sveriges blickar mot finalen på Flyinge den 13 november, där bland annat Rolf-Göran Bengtsson deltar. Dessutom kommer Angelica Augustsson med sin bästa häst MicMac du Tillard.

Volkswagen Grand Prix startade 2012 som ett initiativ av Volkswagen Sverige, som sedan flera år varit samarbetspartner till Svenska Ridsportförbundet. En stor prissumma i potten gjorde att flera toppryttare valde att tävla på svensk mark och svensk ridsport fick därmed en riktig publikmagnet.

Under 2013 utökades Volkswagen Grand Prix med en deltävling och efter besök i Hammarö, Skyrup, Södertälje och Grevagården är det nu dags för den stora finalen på anrika Flyinge i Skåne. Till den kommer bland annat de senaste årens mest framgångsrike svenske ryttare Rolf-Göran Bengtsson. Men publiken bjuds också på hela laget som deltog i EM i Danmark. Utöver Rolf-Göran bestod det av Angelica Augustsson, Henrik von Eckermann, Jens Fredricson och som reserv Emma Emanuelsson. Det blir första gången laget är samlat sedan EM.

För Angelica Augustssons del blir finalen extra intressant eftersom hon kommer med sin bästa häst MicMac du Tillard, som hon vann världscuphoppningen i Göteborg med 2011.

-       Denna tävling är mycket viktig för mig och därför tar jag med mig MicMac du Tillard, säger Angelica.

De senaste årens mest framgångsrike svenske ryttare Rolf-Göran Bengtssons har för andra året i rad sett till att boka in Volkswagen Grand Prix-finalen i sitt tighta schema.

- Det var väldigt bra arrangerade tävlingar förra året och jag tycker det är ett superbra initiativ av Volkswagen att anordna den här serien. Det behöver Sverige, säger Rolf-Göran.

Även Volkswagen och Svenska Ridsportförbundet har all anledning att vara nöjda med årets tävlingar och tror på en spännande final.

-       Förra årets final var en härlig upplevelse och vi ser verkligen fram emot att återkomma till Flyinge med Volkswagen Grand Prix, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen Sverige och förklarar varför bilmärket valt att satsa på en egen hästhoppningsserie:

-       Vi såg tidigt att vi och ridsporten till stor del attraherade samma intressegrupper. De som är aktiva i sporten har ofta behov av starka, fyrhjulsdrivna bilar och där ligger Volkswagen rätt. Genom att satsa på en egen hoppserie förstärkte vi vårt samarbete ytterligare.

-       Efter två säsonger med Volkswagen Grand Prix kan vi bara konstatera att konceptet blivit mycket väl mottaget och etablerat. Det betyder oerhört mycket för våra toppryttare att det finns en serie på denna höga nivå här i Sverige, säger Annika Ersgård, sportchef för hoppning inom Svenska Ridsportförbundet.

Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se eller Lotta Amnestål, informationschef Svenska Ridsportförbundet, tel 070-979 56 35, lotta.amnestal@ridsport.se

År 2012 levererade Volkswagen 5 740 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Cabriolet, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Alltrack, CC, Eos, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.