Fotbollsfeber, F1-hjältar och betong – Volkswagen Scirocco R-Cup till Nürnberg för klassiskt gatlopp

Fotbollsfeber råder i Europa – och världens mest miljöanpassade racingmästerskap stämmer in i firandet. När Volkswagen Scirocco R-Cup i helgen når tyska Norisring för säsongens enda stadslopp står Lothar Matthäus och Karl-Heinz Riedle, två av spelarna ur det västtyska vinnarlaget i VM 1990, på startlinjen – men för svensktrion Ola Nilsson, Rasmus Mårthen och Mikaela Åhlin-Kottulinsky lär tankarna kretsa kring helt andra saker än hörnor, frisparkar och gula kort.

Nilsson kommer till Norisring som ledare av mästerskapet efter en dröminledning på säsongen. Fyra segrar på fem race talar sitt tydliga språk, och efter att dessutom ha klivit högst upp på pallen på den 2,3 km långa (eller korta) stadsbanan i centrala Nürnberg för 12 månader sedan är siktet naturligtvis högt ställt även i år.

Mårthen, å sin sida, tog ett tydligt steg framåt genom att kvala in som trea på Red Bull Ring senast, och hoppas kunna bekräfta framstegen med fortsatt bra fart i helgen. Dalmasen har tidigare erfarenhet av stadsbaneracing från loppet i Göteborg under sin stint i JTCC, men Norisring bjuder på en helt annan uppsättning utmaningar med ojämn asfalt, hårda inbromsningszoner och kalenderns största bromsslitage. Lägg därtill de omkring 100 specialbyggda betongmurar och tredubbla lager av Armco-barriärer som hänsynslöst står beredda att fånga upp minsta lilla misstag, och man förstår varför Norisring har kommit att kallas för Tysklands svar på Monte Carlo.

För Åhlin-Kottulinsky, som nyligen presenterat att hon vid sidan av satsningen på Scirocco R-Cup också kommer att gästspela i Porsche Carrera Cup Scandinavia hemma i Sverige under sommaren och hösten, är stadsbaneracing någonting helt nytt. Den 19-åriga Karlstadtjejen har dock gjort sitt bästa för att jämna ut oddsen, och har bland annat med vägledning av mer rutinerade Nilsson tränat specifikt på den typ av bestämda körning som krävs för att vara konkurrenskraftig mellan murarna.

Vid sidan av Matthäus och Riedle återfinns också ett gäng andra legendarer på gridden den här helgen. De tidigare Formel 1- och DTM-förarna Christian Danner, Nicola Larini och Pedro Lamy finns alla på plats för att ge den yngre generationen en match, och en sak är säker: det kommer inte att sparas på någonting. Både Danner och Larini har vunnit DTM-race just på Norisring, och portugisiske Lamy fortsätter än idag att tävla på hög internationell nivå med klasseger vid det stora 24-timmarsloppet på Le Mans så sent som för en dryg vecka sedan. Dessutom gästspelar den holländske rallyföraren Kevin Abbring (som till vardags tävlar med Volkswagens fabriksteam i WRC).

Precis som vanligt visas helgens race i direktsändning på:
www.volkswagen-motorsport.com/livestream.

Ola Nilsson (24 år): ”Jag gillar verkligen Norisring. Det är en fruktansvärt rolig bana att köra – trots att den bara har fyra kurvor – och den är unik på kalendern. Asfalten är ojämn, muren står extremt nära och atmosfären är fantastisk. Layouten domineras av två riktigt tuffa inbromsningar, och om det blir varmt i helgen kommer det bli viktigt att ta hand om bromsarna. Förra året var det 20 bilar inom en sekund i kvalet, så varje hundradel är oerhört viktig här. Med tanke på den form vi har haft så här långt under säsongen – och att jag vann på Norisring förra året – går jag självklart för seger igen den här helgen.”

Rasmus Mårthen (19 år): ”Norisring är ytterligare en ny bana för mig. Den enda stadsbana jag kört på tidigare är den i Göteborg, och jag minns att det var en speciell upplevelse. Det är viktigt att våga satsa mellan barriärerna, men samtidigt finns det inget utrymme för misstag. Det kommer inte att bli lätt att hitta rytmen med bara en halvtimmes fri träning och nästan 30 bilar på en 2.3 km lång bana, men det är en del av utmaningen – och jag ser fram emot att bygga vidare på farten från Red Bull Ring. Just känslan under inbromsning – något som är extra viktigt på Norisring – är den detalj jag har förbättrat mest sedan inledningen av säsongen, och målet är som vanligt att utmana om topp tio.”

Mikaela Åhlin-Kottulinsky (19 år): ”Min enda erfarenhet av stadsbanor kommer från gokart, men det är väl frågan om det räknas! Under racet i Lausitz tidigare i år upptäckte jag att jag inte var helt bekväm med att köra så nära muren som man egentligen behövde göra – och den banan är ändå inte i närheten av Norisring. För att komma tillrätta med det har jag faktiskt tränat tillsammans med Ola. Jag åkte ner till honom i Ljungbyhed, där vi byggde upp några frigolitväggar och körde så nära dem det bara var möjligt. Det har verkligen stärkt mitt självförtroende inför den här helgen, och ger mig bättre möjligheter att fokusera på annat under den fria träningen. Jag kommer till exempel att jobba på mina inbromsningar i samband med användandet av push-to-pass för att se till att jag bromsar på rätt ställe. Jag har hört mycket positivt om stämningen på Norisring, och jag ser verkligen fram emot att få ta del av den!”

Tidsschema | Norisring
Fredag 29 juni, 15.30-16.00 (fri träning, 30 minuter)
Lördag 30 juni, 08.50-09.20 (kvalificering, 30 minuter)
Lördag 30 juni, 13.35 (race)

Mästerskapstabell
1: Ola Nilsson, 230 p.
2: Adam Gladysz, 138 p.
3: Dennis Trebing, 133 p.
4: Jakub Litwin, 119 p.
5: Kasper Jensen, 118 p.
12: Rasmus Mårthen, 76 p.
18:
Mikaela Åhlin-Kottulinsky, 34 p.

År 2011 levererade Volkswagen 5 100 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Cabriolet, Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Alltrack, CC, Eos, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.