Golf R 400 – nytt sportbilskoncept från Volkswagen

På bilsalongen i Beijing, 21-29 april, presenterar Volkswagen sportbilskonceptet Golf R 400. Den 400 hk starka bilen gör 0-100 på kvicka 3,9 sekunder och visar på modellseriens sportpotential.

10 viktiga fakta inför världspremiären av Golf R 400:

1. Golf R 400 är baserad på motorsport, både tekniskt och utseendemässigt.
  2. ”400” i modellbeteckningen Golf R 400 står för bilens effekt på 400 hk.
  3. Denna konceptbil utvecklar 100 hk mer än Golf R.
  4. Specifik effekt på 200 hk/liter cylindervolym och vikt/effektförhållande på 3,55 kg/hk – värden på samma nivå som för en supersportbil.
  5. Acceleration från 0 till 100 km/h på 3,9 sekunder. Topphastighet 280 km/h (begränsad).
  6. Golf R 400 har en design som till stora delar är specialanpassad.
  7. Konceptbilen R 400 är baserad på samma teknik som nya Golf R.
  8. De utställda skärmarna är en hyllning till legendariska ”Rallye Golf G60” från 1988.
  9. Motorns drivkraft förs ner i vägbanan av den permanenta fyrhjulsdriften 4MOTION.
  10. Specialanpassad interiör med skålade motorsportstolar klädda i Alcantara och Carbon-läder.

Det var inte länge sedan den senaste serietillverkade versionen av Golf R presenterades – 300 hk stark och fyrhjulsdriven. Med sin acceleration från 0 till 100 km/h på bara 4,9 sekunder och sin topphastighet på 250 km/h (begränsad), är detta den vassaste serietillverkade Golf som någonsin rullat ut från fabriken och en av de piggaste sportbilarna i sin klass. Men Golf – som gjorde entré för exakt 40 år sedan och som kom att bli en av världens mest sålda bilar – har en potential som gör det möjligt att tänja ytterligare på gränserna för den sportiga prestandan. På bilmässan Auto China 2014 i Beijing, 21-29 april, visar Volkswagen genom världspremiären för konceptbilen Golf R 400 precis hur långt detta är möjligt idag.

Bilens namn skvallrar om prestandan. Det är en Golf utvecklad av Volkswagen R GmbH – Volkswagens speciella sportbilsdivision. 400 står för 400 hk. Den kraftfulla motorn ser till att skjutsa upp Golf i 100 km/h på kvicka 3,9 sekunder. Topphastigheten, som kräver körning på tyska autobahn eller en tävlingsbana, ligger på 280 km/h (begränsad).

3,55 kg/hk. Tack vare sin kompakta högeffektsmotor (2,0 TFSI), sin lätta växellåda med dubbla kopplingar och sin låga karossvikt väger Golf R 400, inklusive sin fyrhjulsdrift, endast 1 420 kg. Detta ger ett vikt/effektförhållandet på imponerande 3,55 kg/hk.

Volkswagens permanenta fyrhjulsdrift – 4MOTION – är också ett av de mest bränslesnåla systemen i sitt slag. Dessutom är Golf en utomordentligt aerodynamisk bil – så också R 400.

Perfektion in i minsta detalj genomsyrar hela Golf R 400 – från motorn till den till stora delar nya designen. Konceptbilen är lackerad i ”Silver Flake”, en ljus metalliclack som kontrasteras av bilens svarta, högglanspolerade tak och av backspegelkåpor i äkta kolfiber. Lackad carboneffekt har också de splitters (aerodynamikoptimerande komponenter) som hämtats från motorsporten liksom dekordetaljerna av äkta kolfiber i kupén.

R 400 turbomotor

200 hk/liter cylindervolym. För drivningen av Golf R 400 svarar en 2,0 TSI som har tekniska släktband till den WRC-motor som används i rally-VM. Jämfört med 300 hk starka Golf R, klämmer motorn i Golf R 400 ut hela 100 hk mer, 400 hk vid 7 200 v/min – det vill säga 200 hk per liter cylindervolym. Värdet för den specifika effekten ligger på samma nivå som för en supersportbil. Motorns maximala vridmoment har höjts med 70 Nm till 450 Nm (i varvtalsområdet 2 400 till 6 000 v/min).

R400 fyrhjulsdrift och chassi

4MOTION. Ett karakteristiskt drag för alla Golf R-modeller har alltid varit deras permanenta fyrhjulsdrivning ”4MOTION”. Den Golf R 400 som nu premiärvisas i Beijing är naturligtvis inget undantag. I den här bilen är fyrhjulsdriften kopplad till en 6-stegad automatväxellåda med dubbla kopplingar (DSG) som även går att växla manuellt, med växelspaken eller de rattmonterade växlingspaddlarna.

Smart kontroll. Fyrhjulsdriften 4MOTION i Golf R aktiveras redan innan något hjulspinn uppstår. Det här gör att så gott som alla drivningsförluster elimineras. Systemet använder sig av förkontrollsstrategier beroende på det aktuella körläget. Vid låg belastning, och när bilen rullar fritt, läggs huvuddelen av drivningen ut på framhjulen medan bakaxeln kopplas bort. Denna grundinställning sparar bränsle. Bakaxeln på Golf R kan variabelt kopplas in på bråkdelar av en sekund så snart detta krävs. Detta sker med hjälp av en Haldex 5-koppling som aktiveras av en elektrohydraulisk oljepump.

EDS, XDS, ESC Sport. Parallellt med Haldex-kopplingen, som fungerar som en central diffspärr, fungerar den elektroniska differentialspärren (EDS) i det elektroniska stabiliseringsprogrammet som en differentialbroms. Dessutom är Golf R 400 utrustad med XDS+, både på fram- och bakaxeln. Detta system bromsar ner innerhjulen i svängarna vid snabb kurvtagning och optimerar också styrresponsen som en tvärriktad differentialbroms.

Sist men inte minst är Golf R 400 utrustad med samma ”ESC Sport”-funktion som den serietillverkade modellen. Systemet aktiveras via en 2-stegsbrytare på mittkonsolen. Med ett snabbt tryck på denna väljer föraren läget ”ESC Sport” för den elektroniska stabiliseringskontrollen (ESC). Vid mycket snabb körning i kurviga partier – till exempel på en tävlingsbana – ingriper ESC då inte lika ofta, vilket gör ännu högre kördynamik möjlig. Om föraren däremot håller knappen intryckt i mer än tre sekunder, kopplas systemet ur helt för ren proffskörning på bana.

Sportchassi och nya fälgar. Sportchassit på serietillverkade Golf R, som ligger 20 mm lägre jämfört med grundversionen av Golf, behövde inte förändras för Golf R 400 tack vare de stora kraftreserverna. Fram har bägge dessa versioner av Golf R en hjulupphängning av MacPherson-typ med nedre länkarmar medan vi bak hittar en multilinkupphängning (s.k. modular performance suspension).

Även däcken är desamma på de båda bilarna: 235/35 R 19. Lättmetallfälgarna på Golf R 400 är en nyhet. Designen är baserad på de serietillverkade 19"-fälgarna ”Cadiz”, men de är i stora stycken modifierade och har försetts med svarta, högblanka inlägg som likt luftlameller fulländar kylningen i det förstärkta bromssystemet.

R 400 utvändigt

Sidoprofil. Volkswagens formgivare har gjort flera förändringar av designen för Golf R 400. Karossen har breddats med 20 mm på vardera sida för att ge plats åt 19-tumsfälgarna som också sitter placerade längre ut. För framskärmarna har designavdelningen skapat en helt ny design vilken – som en modern tolkning av legendariska ”Rallye Golf G60” från 1988 – är kraftigt utställd. Även hjulhusen bak på Golf R 400 är utställda. Skärmbreddarna är lackerade i karossfärgen och smälter perfekt in i bilens övriga design.

Nederdelen karakteriseras av en splitter, tillverkad i kolfiberoptik, som är en aerodynamisk komponent hämtad från motorsporten. Ovanför splittern har formgivarna också anpassat trösklarna efter de nya konturerna och åstadkommit en harmonisk övergång till de nydesignade hjulhusen.

Front. Även fronten på Golf R 400 har fått ny design. Under den högblanka svarta kylargrillen, som pryds av ett ”R”-märke mot en bakgrund i ”Lemon Yellow”, löper också en linje i samma färg. Precis som på Golf R (kromlinje), Golf GTI (röd linje) och kommande Golf GTE (blå linje), markerar denna änden på kylargrillen och löper vidare in i strålkastarna på respektive sida. Under denna linje sitter ett luftintag som bidrar till att leverera den extra kylning som den här bilen kräver.

Även stötfångaren har fått en helt ny utformning. Luftintagen i mitten inramas av vingliknande detaljer i kolfiberoptik. Högblanka, svarta vingdetaljer hittar vi också i de undre luftintagen. Mellan de aerodynamiska detaljerna av kolfiberoptik och de högblanka svarta vingarna (liksom inne i de svarta detaljerna) sitter ett skyddsgaller vars utformning har en tydlig anspelning på tävlingsbilar. Precis som på sidorna, sitter det även i fronten en motorsportinspirerad splitter av kolfiberoptik.

Bakparti. Bak övergår splittern på respektive sida över i en diffusor som precis som detaljen på framskärmen sticker ut något från karossen. I mitten sitter de två avgasrören integrerade. Orsaken till detta är att till skillnad från Golf R, som har fyra avgasrör (två på respektive sida), följer Golf R 400 istället designen på Golf R32 – den första modellen i R-serien, från 2002. De bägge polerade ändrören har en diameter på 110 mm och pekar lätt uppåt. Avståndet mellan dem är 200 mm.

Formgivarna har också givit den bakre stötfångaren ny design – i dess ändar sitter ett C-format kolfiberinlägg (spegelvänt på höger sida). Reflektorn sitter placerad i den undre, horisontella delen av C:et, den vertikala delen sticker ut något från stötfångaren. Här har formgivarna lagt in en ventilationsöppning från hjulhuset.

Dubbla spoilers bak. Det svarta taket övergår i en likaledes svartlackerad takspoiler. Den har två nivåer: betraktad bakifrån leds blicken genom dessa två ”flygande” spoilers, den ena ovanför den andra, till taket. I bakspoilern har formgivarna också integrerat ett tredje bromsljus i form av en LED-list.

R 400 invändigt

Skålade motorsportstolar i Alcantara och carbon-läder. Även interiören i Golf R 400 är till stora delar specialgjord. Föraren och framsätespassageraren sitter i skålade motorsportstolar med integrerade nackskydd och bältesöppningar. De rutmönstrade mittsektionerna är av antracitfärgad Alcantara medan sektionen i huvudhöjd och sidostödens innerytor är klädda i exklusivt ”carbon-läder”.

Likadant är det med de skålade motorsportstolarnas utsida. De olika dekor- och mönstersömmarna på sidosektionerna kontrasterar effektfullt mot den citrongula färgen. ”R”-märken har broderats in i lädret på ryggstöden fram. De separata sätena bak är också klädda i carbon-läder utanpå, medan innerytorna är klädda i Alcantara. Området mellan sätena är klätt i svart nappa.

Carbon-dekor. Kolfiber är det dominerande materialet också när det gäller dekor på dörrarna och på instrumentpanelen (på passagerarsidan) – men i motsats till de utvändiga detaljerna är de här högblanka och inte mattlackerade. Dekoren på mittkonsolen, instrumentinsatskåpan och dekorringarna runt luftinsläppen går i högblank svart pianolack.

Dörrpanelerna är klädda i carbon-läder. Dörrarmstöden pryds av kontrasterande citrongula sömmar (”Lemon Yellow”). Dörrdekoren och instegslisterna har en vit ambientebelysning. Carbon-läder används i "R"-designen av den 3-ekrade sportläderratten. Alla läderdetaljer pryds också av speciella dekorsömmar i kontrasterande citrongul färg – perfektion in i minsta detalj.

År 2013 levererade Volkswagen 5 930 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Cabriolet, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Variant, Passat Alltrack, CC, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.