Golf Sportscombi HyMotion med bränsleceller

Under pågående Los Angeles Auto Show visar Volkswagen för första gången Golf Sportscombi HyMotion – en avancerad studie med bränslecellsdrift.

I framtidens drivkälla kombineras vätgas och syre i en bränslecell och skapar rent vatten. Energin som frigörs i denna ”kalla förbränningsprocess” leder fram till bilens elmotor som arbetar med noll utsläpp som följd. Den framhjulsdrivna Golf Sportscombi HyMotion klarar 0-100 km/h på 10 sekunder. Vätgasen lagras säkert i fyra avancerade kolfibertankar, som sitter placerade under bilen – vilket sparar utrymme. Deras bränslekapacitet möjliggör en körsträcka på cirka 500 kilometer. Att tanka bilen tar inte mer än tre minuter.

De viktigaste drivkomponenterna i Golf Sportscombi HyMotion har utvecklats av Volkswagen Group Research i Tyskland. Bränslecellsystemet, som utvecklar en kraft av 100 kW, konceptualiserades av Volkswagens tekniska center för eldrift. I tillägg har denna konceptbil ett högvolts litium-jon-batteri som lagrar rörelseenergin som skapas vid regenerativ inbromsning. Batteriet hjälper också till vid uppstartsfasen av bränslecellerna och ger dessutom extra kraft vid maximal acceleration med bilen. Bränslecellerna och batteriet driver en elmotor som hämtats från e-Golf.

Den mekaniska designen för denna innovativa bil är baserad på det modulära byggsystemet MQB som Volkswagen utvecklat och som används i hela koncernen. Tack vare MQB är Golf inklusive Sportscombi-versionen världens första modellserie att kunna produceras med alla tillgängliga drivtekniker. Idag finns Golf redan tillgänglig med bensinmotorer (TSI), diesel (TDI), gasdrift (TGI), som elbil (e-Golf) och som laddhybrid (Golf GTE). Ingen annan bilmodell kan visa upp den typen av variation.

Volkswagen visar upp sin Golf Sportscombi HyMotion för att för första gången demonstrera hur bränslecellsdrift kan implementeras i MQB så snart som forskning och utveckling har nått fram till en lösning som är kostnadsmässigt acceptabel för kunderna.

Innan en marknadsintroduktion måste det också finnas en fungerande infrastruktur för vätgas. Det betyder inte enbart ett uppbyggt nätverk av tankställen utan också produktion av själva vätgasen. Vätgas är ett bra alternativ som drivmedel enbart om den energi som används vid framställningen kommer från förnybara energikällor.

Till skillnad mot konkurrenterna har Volkswagen uppfattningen att alternativ teknik ska kunna finnas i serieproducerade bilar. Det är precis samma som gäller för den eldrivna e-Golf och för Golf GTE som är en laddhybrid. Bränsleceller ska också kunna integreras i en serietillverkad modell som har alla egenskaper en bilförare behöver och som finns att köpa till ett överkomligt pris.

Det var med det uppsatta målet som Volkswagen byggt flera forskningsfordon baserade på den amerikanska versionen av Passat. I den sitter samma typ av drivkomponenter som i Golf Sportscombi HyMotion.

De bränslecelldrivna Passat-bilarna testas just nu på gatorna i Kalifornien.

År 2013 levererade Volkswagen 5 930 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Cabriolet, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Variant, Passat Alltrack, CC, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.