Guldet säkrat – i Sydafrika gäller det silver

Bordet är dukat för Petter Solberg. I sista VM-rundan av den framgångsrika säsongen i rallycross skiljer bara en poäng mellan tredubble världsmästaren och fjolårsmästaren Mattias Ekström i kampen om VM-silvret i årets rallycross-VM.

Med Taffelberget som bakgrund, ett av världens mest kända landmärken, poserar Petter Solberg och Johan Kristoffersson i sina helt nya ”Big Five” overaller som är specialgjorda och en hyllning till Afrika och teamets två VM-guld den här säsongen.  Bara en sak fattas för att göra det Solberg-ägda PSRX Volkswagen Sweden-teamet komplett.

Och det är att säkra Solbergs silvermedalj i förarmästerskapet i Afrikas första VM-omgång i rallycross någonsin.

Johan Kristoffersson har redan för länge sedan (när tre omgångar återstod) avgjort kampen om guldet efter en otrolig säsong med sex individuella segrar i rad och en rad rekord. Lika rekordtidigt avgjordes kampen om VM-guldet för team.

Med guldet säkrat redan för länge sedan är Johan Kristoffersson (nästan) lika engagerad i kampen om silvret.

- Jag ska göra allt jag kan för att hjälpa Petter och teamet. Det är viktigt för mig att ge tillbaka som tack för all hjälp jag haft av teamet och speciellt från Petter den här säsongen. Utan honom och PSRX Volkswagen Sweden-teamet är det lång ifrån säkert att jag stått här som världsmästare, säger Johan Kristoffersson.

-Jag hade stolpe ut i förra omgången (i Tyskland) och jag har förberett mig grundligt för att ta revansch. Man är aldrig bättre än sitt sista lopp och jag är inställd på att avsluta en fantastisk säsong på ett värdigt sätt. Jag är redan världsmästare så jag kör utan press och jag ska njuta av varje sekund.

- Vi har en stor fajt kvar den här säsongen, kampen mot Mattias Ekström om VM-silvret, säger Petter Solberg.

- Jag leder med bara en poäng. Här har vi ett jobb att göra och det är att göra absolut allt för att vinna den duellen. Endast silver är godkänt för mig. Efter Johans VM-guld i förarmästerskapet och guldet till teamet, är jag tvungen att ta VM-silvret för att göra säsongen komplett.

Det har gått sex veckor sedan norrmannen imponerade både på sig själv och på de flesta andra då han körde in på en fjärdeplats i förra VM-rundan i Tyskland. Det skedde bara fem dagar efter operationen av ett brutet nyckelben och med ett brutet revben och en spricka i ett revben. Den exceptionella insatsen såg till att han kunde försvara ledningen i kampen om silvret.

- Det gör fortfarande ont i revbenet och jag måste tejpa det innan jag kör. Men jag tror inte att det kommer att hämma mig speciellt mycket. Det är bara på nätterna det är litet besvärligt. Jag är väldigt tänd och optimistisk inför loppet, berättar Petter Solberg.

Afrika är en viktig del i Petters motorsporthistoria.

- Jag debuterade som fabriksförare i rally-VM på den afrikanska kontinenten. Det var i Kenya 1999, litet längre norrut än Sydafrika men det är en fantastisk del av välden, naturen, människorna, utsikten.

Säsongen sista omgång i VM i rallycross körs på lördag och söndag. Tidsskillnaden till Sydafrika är bara en timme (+ 1). Loppet direktsänds på SVT1 kl 13- 14 och SVT2 kl 14 – 15.

Vad? När?

Kvalificering 1 – 2: lördag kl 12.00 – 14.40

Kvalificering 3 – 4: söndag kl 09.00/11.00

Semifinaler och final: söndag kl 14.00

.

Ställningen i rallycross-VM (efter 11 av 12 omgångar)

1) Johan Kristoffersson, Sverige (PSRX Volkswagen Polo GTI) 286

2) Petter Solberg, Norge (PSRX Volkswagen Polo GTI) 234

3) Mattias Ekström, Sverige (Audi S1) 233

4) Sebastien Loeb, Frankrike (Peugeot 208) 204

5) Andreas Bakkerud, Norge (Ford Focus RS) 179

6) Timmy Hansen, Sverige (Peugeot 208) 175

Fotobyline: Christian Gustafsson.

Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Per-Espen Löchen, Media Manager PSRX Volkswagen Sweden tel. 076-110 71 10 eller Marcus Thomasfolk, Informationschef Volkswagen Sverige, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se

År 2016 levererade Volkswagen 5 987 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2016 totalt 57 832 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,5 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Arteon, Sharan, Caddy, Multivan, Touareg och Amarok.

Vi har en stor fajt kvar den här säsongen, kampen om VM-silvret.
Petter Solberg