Internationell motorsport med svenskar i hetluften

I helgen är det premiär för två internationella motorsportserier med svenskar i startlistan. I portugisiska Montalegre startar VM i rallycross där Volkswagen-förarna Anton Marklund och Toomas ”Topi” Heikkinen deltar. Och i Tyskland är det premiär för Scirocco R-Cup med Mikaela Åhlin-Kottulinsky, Victor Bouveng och Simon Larsson som svenska representanter.

I februari blev det svenska rallycrossteamet Marklund Motorsport utsett till att få officiell support av Volkswagen Motorsport. Nu blir det premiär i FIA World Rallycross Championship för förarna Anton Marklund och Toomas ”Topi” Heikkinen, när mästerskapet drar igång i portugisiska Montalegre 3-4 maj. De tävlar i varsin Volkswagen Polo RX Supercar med 560 hästkrafter och ställs bland annat mot förre WRC-mästaren Petter Solberg och Formel 1-vinnaren Jacques Villeneuve.

-       Jag har verkligen sett fram emot den här premiären. Att få delta i ett VM med så starka konkurrenter är förstås extra inspirerande, säger Anton Marklund.

Tufft motstånd blir det också för svenska Mikaela Åhlin-Kottulinsky som inleder sin tredje säsong i Volkswagens enhetsserie Scirocco R-Cup. För Victor Bouvengs del blir det andra året i rad medan Simon Larsson gör debut i den populära serien där unga talanger ställs mot racinglegendarer och kändisar. Premiären går på klassiska Hockenheim 2-4 maj och där deltar bland andra förre DTM-föraren Manuel Reuter och Pierre Casiraghi, son till prinsessan Caroline av Monaco.

-       Jag är både lycklig och stolt över att kunna presentera ytterligare en internationell racingsäsong. Jag ska göra allt för att bevisa att de som stöttar mig hemma, i Sverige och i Tyskland, gör rätt, säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky.

År 2013 levererade Volkswagen 5 930 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Cabriolet, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Variant, Passat Alltrack, CC, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.