Kristoffersson blev pappa – firade med pallplats rallycross-VM

I söndags morse blev Johan Kristoffersson pappa för första gången.

Några timmar senare firade Volkswagen Team Swedens rallycrosstjärna med en tredjeplats – och förstärkt silverposition i VM – på Lydden Hill i England.

– Det har inte varit helt lätt att fokusera på körningen i dag så det var riktigt skönt att det blev en pallplats, säger den stolte, nyblivne fadern.

Johan Kristoffersson och Zandra Björkholts första barn brås uppenbarligen på sin far. Den lille gossen hade nämligen bråttom ut – en och en halv vecka före beräknad tid.

Det var inget Kristoffersson hade räknat med. Han befann sig nämligen i södra England när Zandra ringde i lördags kväll och berättade att vattnet hade gått.

– Det blev en konstig natt, men i söndags morse, strax innan jag skulle ut på banan, pratade jag med svärmor och hon kunde meddela att pojken hade kommit och att både han och Zandra mådde bra.

Lättad över det beskedet kunde Kristoffersson, som varit tvåa i lördagens båda kvalomgångar på Lydden Hill, fortsätta tävlingen. Även om han säkert kände sig ganska splittrad noterades han för femte och sjunde tid och blev trea totalt i kvalet, slagen endast av Petter Solberg och Mattias Ekström.

I sin semifinal slutade Kristoffersson tvåa bakom Solberg i sin Volkswagen Polo och avancerade lätt till final. Den inledde han från andra startled, tog rygg på Solberg och höll andraplatsen ända till det sista varvet då Ekström lyckades smita om och förbi.

– Men som sagt, jag är nöjd med tredjeplatsen. Det här var faktiskt första gången i år som vi inte hade den rätta pacen. Både Petter och Mattias var lite snabbare hela helgen, säger Kristoffersson ärligt.

Insatsen i året fjärde VM-deltävling innebar visserligen att Kristoffersson tappade lite på ledande Petter Solberg i mästerskapet, men han förstärkte sin andraplats och är nu sju poäng före tredjeplacerade Andreas Bakkerud.

I teammästerskapet, där norrmannen Tord Linnerud bidrog till poängskörden med en fin-fin femteplats i sin semifinal, avancerade Volkswagen Team Sweden till tredje plats. Tyvärr för Linnerud fick han fem minuspoäng sedan teamet tvingats byta en turbo på hans VW Polo.

För det andra svenska Volkswagenteamet i VM blev deltävlingen i England mindre lyckad. Marklund Motorsport, som var så framgångsrikt med seger och fjärdeplats i Belgien förra helgen, fick den här gången inte med någon av sina tre förare till semifinal.

Ändå såg det bra ut för både P-G Andersson och Toomas ”Topi” Heikkinen efter lördagens inledande två kvalomgångar. Då var Andersson femma och Heikkinen sjua.

– Men det blev en svart söndag för oss, konstaterar en besviken P-G Andersson.

– I den tredje omgången ledde jag mitt heat och hade en topptid på gång när en slangklämma till turbon gick sönder redan efter ett och ett halvt varv. I den fjärde omgången ledde jag också mitt heat när jag fick punktering ut från alternativspåret på det sista varvet. Där tappade jag 2-3 sekunder, vilket var ungefär det som skiljde mig från avancemang.

Andersson fick nöja sig med 16:e tid i omgången och slutade på 13:e plats totalt i kvalet – placeringen just utanför semifinal.

”Topi” Heikkinen, som vann i Belgien, låg på sjunde plats infört den sista kvalomgången. Där tvingades han ge upp redan i starten och tappade ända till 15:e plats i sammandraget.

För Marklund Motorsports tredje förare på Lydden Hill, amerikanen Tanner Foust, slutade helgen med en 16:e plats.

Resultat.

Rallycross-VM, Lydden Hill, England, 23-24 maj.

Supercar

4) Davy Jeanney, Frankrike, Peugeot

5) Andreaw Jordan, Storbritannien, Peugeot

6) Manfred Stohl, Österrike, Audi

Förarmästerskapet efter 4 av 13 deltävlingar (preliminär).

1) Petter Solberg, Norge, Citroën, 112 poäng

27-29 november, San Luis, Argentina

Volkswagen-förare FIA World Rallycross Championship 2015

Johan Kristoffersson

Team: Volkswagen Team Sweden.

Ålder: 26 år.

Bosatt: Arvika.

Meriter: Guld i STCC, Porsche Carrera Cup (två gånger) och Superstars (samtliga racing).

Tord Linnerud

Team: Volkswagen Team Sweden.

Ålder: 40.

Bosatt: Gjövik, Norge.

Meriter: Guld i motocross-NM, ett guld och två silver i NTCC (racing), trea i rallycross-NM, flera segrar i NM i rally.

Per-Gunnar ”P-G” Andersson

Team: Marklund Motorsport.

Ålder: 34 år.

Bosatt: Årjäng.

Meriter: Två guld i junior-VM, två femteplatser i VM, två SM-guld (samtliga i rally).

Toomas ”Topi” Heikkinen

Team: Marklund Motorsport.

Ålder: 24 år.

Bosatt: Joensuu, Finland.

Meriter: Tvåa i FIA World RX 2014, GRC-mästare 2013, finsk mästare i rallycross 2010.

Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Tommy Kristoffersson, tel. 070-241 15 29 eller Jan Marklund, tel 070-346 55 46 eller Marcus Thomasfolk, Informationschef Volkswagen Sverige, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se

År 2014 levererade Volkswagen 6 120 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 45 000 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadandel på 14,8 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, CC, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.