Laddad och redo – Sveriges första e-up! rullar på gatorna

Efterfrågan på Volkswagens första serieproducerade elbil e-up! är stor. Nu har de första bilarna levererats i Sverige.

Peje Emilsson, från det internationella företaget Kreab Gavin Anderson, var en av de första i Sverige att slå till och tillika få en e-up! levererad. Han hämtade nyligen bilen hos Volkswagens återförsäljare i Hammarby.

Det är intressant att få köra ett fordon som ligger i teknikens framkant. Jag hoppas att e-up! ska stimulera många fler till att gå över till eldrivna bilar, sa Peje Emilsson innan han provsatte sin nya bil.

Tanken är att både han själv och hans Stockholmsbaserade medarbetare på Kreab Gavin Anderson ska köra den eldrivna bilen.

Vi kommer använda den så mycket som möjligt och så ofta som möjligt, mestadels i stadstrafik. Det är en fantastisk bil. Lättkörd. Lätt att parkera. Och miljövänlig.

Jag tror att det alltid är positivt att ligga steget före. Och på det sättet förhoppningsvis inspirera fler till att prova någonting som hör framtiden till. När vi kör en elbil sänder vi ut signalen hur viktigt det är långsiktigt bygga ett hållbart samhälle.

Sedan försäljningsstarten har många företag och även privatpersoner slagit till på e-up!. Sten Forsberg, chef för Volkswagen Sverige, ser en ljus framtid för elbilar.

Att Sveriges första e-up! har levererats är en milstolpe för Volkswagen. Det här är början på något mycket spännande. Elbilsegmentet är ett litet segment jämfört med Volkswagens totala, men vi ser att det kommer att växa och bli större med tiden.

Peje Emilsson är ordförande i Stockholms Handelskammare och grundare av/ majoritetsägare i kommunikationskonsultföretaget Kreab som har huvudkontor i Stockholm och är verksamt som rådgivare med 40o medarbetare i 25 länder. Han kan t
änka sig fler elbilar att använda inom företaget och tror att elbilar kommer bli allt vanligare på Sveriges gator:

På fem års sikt så kommer det vara mycket vanligare med elbilar inom storstadsområden. Om tio år kommer majoriteten av de bilar som primärt används i en storstad som Stockholm att vara eldrivna. Tystgående elbilar utan utsläpp kommer att bli det naturliga bilvalet för miljömedvetna medborgare.

Under våren 2014 lanserar Volkswagen ytterligare en storsäljande seriemodell i elversion. e-Golf har en räckvidd på 190 kilometer och en förbrukning på 12,7 kWh. Precis som e-up! är den helt utsläppsfri, har fyra dörrar och är fortsatt lika praktisk i vardagen som bilar på andra drivmedel.

– Volkswagen har ett tydligt fokus på miljöbilar och en miljöbil för oss ska kunna drivas med antingen el, biogas eller E85. I och med att vi snart även lanserar e-Golf har vi eldrivna alternativ som passar de flesta behov, säger Sten Forsberg.

– Volkswagen är utomordentligt bra och pålitliga så det fanns inget skäl att välja något annat märke, avslutade Peje Emilsson innan han ljudlöst gled iväg från Hammarby.

Den kund som faktiskt var allra först ut vad gällde e-up! finns inom en målgrupp som har visat stort intresse för elbilar, offentlig förvaltning. Visab som äger Malmö kommuns fordon har sedan tidigare ett flertal eco up! i sin vagnpark. Nu slog de till på en vit e-up! som kommer att användas i testsyfte inom kommunen där man ser stor potential inom flera verksamhetsområden.

På plats för att hämta bilen fanns Amar Sabri, ordförande i Visabs styrelse, och Anders Malmgren från Visab. Mats Lindahl, Peter Stridh och Owe Gustavsson, alla från Volkswagens återförsäljare i Malmö, levererade bilen.

e-up! förbrukar endast 11,7 kWh el per 100 km – vilket gör den till ny världsmästare i energieffektivitet. Om vi räknar med en genomsnittlig elkostnad på 1 krona/kWh, kostar det endast cirka 12 kronor att köra 100 km med e-up!.

Den fyrsitsiga bilen erbjuder en räckvidd på 160 kilometer. I och med ett samarbete med vindkraftbolaget O2 kan man som förare köra helt ren el.

Priset
är från 269 500 kronor, exklusive den statliga supermiljöpremien på 40 000 kronor och att bilen är skattebefriad i fem år. Tjänstebilsförare får 40 procent reducerat förmånsvärde. Förmånsvärdet netto blir 685 kronor per månad exklusive bränsle beräknat på 50% marginalskatt baserat på SKV:s nybilspris 2013.

Batteriet ingår i bilpriset och Volkswagen lämnar åtta års garanti (eller 16000 mil) på batteriet.

År 2012 levererade Volkswagen 5 740 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Cabriolet, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Alltrack, CC, Eos, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.