Marklund Motorsport redo ta sig an VM-utmaningen

Lite drygt tre veckor återstår till starten av Rallycross-VM i Portugal. Ett av de team som gör sig redo att ta sig an den nya serien är svenska Marklund Motorsport, som också fått status som officiellt Volkswagen-team. Idag visades teamets nya Polo RX Supercar upp för pressen i Stockholm.

Det var i februari som Volkswagen Motorsport gick ut med nyheten att svenska Marklund Motorsport ska få representera Volkswagen som officiellt team i nystartade Rallycross-VM. Efter ett år i EM och även X-Games kommer teamet nu till VM med helt nybyggda bilar – 560 hk starka Polo RX Supercar.

Förare blir finländaren Toomas ”Topi” Heikkinen, mästare i GRC 2013 och svensken Anton Marklund som vann touringcar-klassen i Rallycross-EM 2012.

Under en pressträff i Stockholm idag premiärvisades deras nya bil samtidigt som teamet delade med sig av sina planer för framtiden.

-       Jag kan knappt vänta tills allt startar om en knapp månad. Har inte tävlat sedan Trophy Andros i Frankrike i januari. VM-säsongen kommer att bli tuff sett till konkurrensen men samtidigt kul att titta på för fansen. Kända racing- och rallyprofiler kommer att göra upp om segern och fightas mot unga talanger. Och så blir det förstås bilmärkenas kamp för att slå varandra. Vårt mål på sikt är att vinna den första VM-titeln i rallycross men det blir självklart en utmaning, säger ”Topi” Heikkinen.

-       Jag längtar verkligen till säsongsstarten! Det blir inspirerande med en teamkamrat som man kan lära sig av. Samtidigt känns det bra att veta att teamet ger oss alla möjligheter till att nå framgångar, säger Anton Marklund.

Teamchef Jan Marklund ser också fram emot premiären i portugisiska Montalegre den 3-4 maj. Totalt väntar tolv deltävlingar innan säsongen avslutas i Argentina in november. En av tävlingarna hålls på svensk mark, i värmländska Höljes.

-       Samarbetet mellan Volkswagen och Marklund Motorsport har gjort att vi haft möjlighet att utveckla bilen till en helt ny nivå. Vi är glada för det stöd vi har från Volkswagen i såväl Tyskland som Sverige, säger han och säger att planen i år är att vara med och slåss om pallplatser

-       Och nästa år ska vi definitivt slåss om segern i VM. Men man vet aldrig vi kan nog överraska redan i år, säger Jan Marklund.

2014 FIA World Rallycross Championship:

1 3-4 maj Portugal, Montalegre
2 24-25 maj Storbritannien, Lydden Hill
3 14-15 juni Norge, Hell
4 28-29 Juni Finland, Kouvola
5 5-6 juli Sverige, Höljes
6 12-13 juli Belgien, Mettet
7 7-8 augusti Kanada, Trois-Rivières, Québec
8 6-7 september Frankrike, Loheac
9 20-21 september Tyskland, Estering
10 27-28 september Italien, Franciacorta
11 11-12 oktober Turkiet, Istanbul Park
12 22-23 november Argentina, Cordoba/Missones

Fakta Polo RX Supercar:

Fyrcylindrig turboladdad med intercooler på 1998 cc, 560 hk vid 6 250 rpm, vridmoment 850 Nm vid 5 000 rpm

Restriktor: 45 mm (FIA reglemente)

Växellåda: Sekventiell, sexväxlad racingväxellåda, längsmonterad

Permanent fyrhjulsdrift med mellandifferential mellan fram- och bakaxel

Stötdämpare från Rieger

Ventilerade bromsskivor (355 mm fram)

Hjul: 8 x 17 tum

Vikt: 1300 kg minimivikt enligt FIA reglemente.

Toppfart: 190km/h

Acceleration 0-100km/h: 2,1sek

Förarfakta:

Toomas ”Topi” Heikkinen

Född: 27 mars 1991

Bor: Joensuu, Finland

Främsta meriter: Deltagande i Global Rallycross Championship 2012-2013, vinnare av GRC 2013/Dubbel guldmedaljör i X-Games; Vinnare av finska mästerskapen i rallycross 2010.

Anton Marklund

Född: 9 december 1992

Bor: Boliden, Sverige

Främsta meriter: Deltagande i FIA European Championship, Supercar class/ Global X-Games/ Global Rallycross Championship/Gymkhana Grid 2013; Mästare i Rallycross-EM (touringcarklassen) 2012.

Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se eller Jan Marklund, teamchef Marklund Motorsport, tel 070-346 55 46 eller e-post jan.marklund@hogkammen.se

År 2013 levererade Volkswagen 5 930 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Cabriolet, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Variant, Passat Alltrack, CC, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.