Mikkelsen tvåa, före Ogier i Rally Portugal

Spänning in i det sista, Andreas Mikkelsen/Anders Jæger (N/N) slutade som tvåa i Rally Portugal före Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F). Därmed tog de pallplatserna 75 och 76 i Volkswagen Polo R WRC´s 44:e rally. Med det klättrar Mikkelsen/Jæger till andra plats i VM medan Ogier/Ingrassia än en gång utökade sin ledning i VM-tabellen. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN) slutade på sjätte plats. Segern i Rally Portugal gick till Kris Meeke/Paul Nagle (GB/IRL, Citroën.)

-Volkswagens team gjorde än en gång en imponerande prestation, sade Dr. Herbert Diess, styrelseordförande för Volkswagen Passenger Cars, när han besökte Rally Portugal.

- Som ledare i mästerskapet är det okej att missgynnas till en viss gräns. Men det är svårt att acceptera att man absolut inte har en chans att vinna bara för att man leder mästerskapet. Som det är nu är två pallplatser ett mycket, mycket bra resultat – särskilt med tanke på titelförsvaret i World Rally Championship. Det var imponerande att se hur professionellt och harmoniskt hela teamet arbetar tillsammans.

Kampen om andraplatsen

Andreas Mikkelsen/Anders Jæger gjorde en imponerande uppvisning i Rally Portugal. Efter en försiktig inledning ökade de trycket halvvägs in i rallyt. Från fjärde plats gick de förbi Dani Sordo/Marc Martí (E/E, Hyundai) upp till tredjeplatsen och började gradvis ta in försprånget från Ogier/Ingrassia som låg 20 sekunder före. De gick förbi Ogier/Ingrassia på den inledande sträckan på söndagen när världsmästarna kämpade med ett punkterat däck. De slutade sedan 4,8 sekunder före den franska duon.

Passionerade fans sporrar

Cirka 100 000 fans kantade den ikoniska specialsträckan Fafe, och tusentals andra följde hela rallyt. De tre Volkswagen-teamen sporrades till fantastiska prestationer av de portugisiska åskådarna, som alltid är både passionerade och rättvisa. Volkswagen passerade ännu en milstolpe i Rally Portugal. På den 803 specialsträckan sedan 2013 med Polo R WRC, slutade de tre paren i Volkswagen som etta, tvåa och trea för 102:a gången. Det var också den 562:a sträcksegern för Volkswagen – det är 70 procent av alla sträckor som den framgångsrika WRC-bilen ställt upp i. Volkswagen vann alla specialsträckor från och med lunchtid på lördagen.

Latvalas kamp gav VM-poäng

Trots en motgång kunde Jari-Matti Latvala och Miikka Anttila kämpa och hjälpa Volkswagen att öka sin ledning i konstruktörsmästerskapet. Den finska duon körde ned i ett hål på fredagens mycket krävande femte specialsträcka, Ponte de Lima, och förlorade servostyrningen vilket kostade dem 45,6 sekunder. Det som följde var en styrkeuppvisning som gav dem en plats bland de tio bästa vid dagens slut. På lördagen kunde de kämpa sig tillbaka till sjätte plats. Volkswagen kunde utöka sin ledning i konstruktörsmästerskapet över Hyundai med 13 poäng till 49.

Den första WRC-tävlingen på grus i Europa visade sig bli ett test, människa mot maskin, till lika delar. Rally Portugal levde upp till sitt rykte om att vara särskilt tufft mot bilarna. Med ett löst lager av grus som täckte specialsträckorna på det första varvet och vassa stenar på det andra, var förarna tvingade att vara skärpta hela tiden – och de visade sig än en gång behärska situationen.

Bonuspoäng för for Ogier, Latvala och Mikkelsen

Etta, tvåa och trea i Power Stage – Volkswagen tog full pott och bonuspoäng till förar- och kartläsarmästerskapen i Rally Portugal. Sébastien Ogier/Julien Ingassia var snabbast och tog tre extrapoäng, Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila fick två poäng för sin andraplats och Andreas Mikkelsen/Anders Jæger fick en poäng för tredje snabbaste tid. Det var Volkswagens 35:e seger i Power Stage med Polo R WRC på 43 försök, och 74:e, 75:e och 76:e gång som Volkswagen-paren tagit bonuspoäng. Volkswagens förare har samlat på sig 171 extrapoäng sedan 2013. Efter fem av säsongens 14 WRC-rallyn leder Ogier/Ingrassia förarmästerskapet med 114 poäng, 47 poäng före Mikkelsen/Jæger på andra plats. Latvala/Anttila har 37 poäng.

Portugals president besöker Volkswagens team

Volkswagens team kunde glädja sig åt en speciell höjdpunkt på lördagskvällen när den portugisiske presidenten Marcel Rebelo de Sousa inte bara träffade Volkswagens förare och kartläsare utan också skakade hand med de portugisiska medlemmarna i teamet. President de Sousa togs emot av Dr. Herbert Diess och Jost Capito.

Citat efter dag tre av Rally Portugal

Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #1

- Det här var absolut ett av de tuffaste och fysiskt med krävande rallyn jag kört i Portugal. Julien och jag var än en gång på gränsen hela tiden. I och med det är jag mycket nöjd med min prestation. Naturligtvis hade jag velat sluta före Andreas. Men efter pyspunkteringen på första sträckan på söndagen var vi tvungna att köra litet mer försiktigt. Utan ett extra reservdäck skulle det annars ha varit alltför riskabelt med de här vägförhållandena. Jag skulle vilja säga ett extra ”Obrigado” till de många portugisiska fansen. Åskådarna här är helt enkelt fantastiska. Det är härligt att se hur hela landet stödjer rallysporten - vare sig det är polisen, fansen eller presidenten själv som dök upp för att träffa oss i serviceparken.

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #2

- När vi kom till rallyt hade vi så klart helt andra ambitioner. Men som det utvecklade sig är vi mycket nöjda med sjätteplatsen. Vi kunde bidra med några värdefulla poäng till konstruktörsmästerskapet och andraplatsen i Power Stage var också ett trevligt sätt att sluta på. Jag måste säga ett stort tack till teamet och fansen längs vägen som gav oss ett magnifikt stöd. Jag ser verkligen fram emot att komma tillbaka nästa år. Nu byter vi fokus till nästa uppgift som är Sardinien.

Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9

- Rally Portugal gick bättre för var dag för Anders och mig. Det känns bra att kliva upp på pallen som tvåa igen och att ha klättrat en placering jämfört med förra året. På lördagen och söndagen hittade vi definitivt rätt inställning för de svåra förhållandena här i Portugal. Det och Anders enastående arbete under rekognoseringen var vad som gjorde det här goda resultatet möjligt. Vi kan vara stolta över vårt resultat i Portugal och ser redan fram emot nästa runda i mästerskapet – Rally Italy.

Jost Capito, Volkswagens motorsportchef

- Vi har ökat på ledningen I världsmästerskapet – vi kan vara nöjda med det. Med tanke på deras startpositioner fick Andreas Mikkelsen och Sébastien Ogier ut maximalt av rallyt och båda kan vara nöjda med vad de uppnått. Andreas och Anders gjorde sitt bästa rally i karriären hittills här i Portugal. Jari-Matti Latvala hade otur på fredagen men gjorde en remarkabel ansträngning för teamet och tog viktiga poäng. Vi skulle vilja ge en stor komplimang till organisatörerna av Rally Portugal och till alla fans. Tusentals fans hejade entusiastiskt och alltid med respekt för säkerheten. Ett gott föredöme för många andra rallyn.

FIA World Rally Championship (WRC), Rally Portugal – slutresultat

01. Kris Meeke/Paul Nagle (GB/IRL), Citroën, 3t 59m 01.0s

02. Andreas Mikkelsen/Anders Jæger (N/N), Volkswagen, + 29.7s

03. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen, + 34.5s

04. Dani Sordo/Marc Martí (E/E), Hyundai, + 1m 37.1s

05. Eric Camilli/Benjamin Veillas (F/F), Ford, + 4m 01.6s

06. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen, + 4m 06.9s

07. Mads Østberg/Ola Fløene (N/N), Ford, + 6m 53.6s

08. Martin Prokop/Jan Tománek (CZ/CZ), Ford, + 10m 24.1s

09. Pontus Tidemand/Jonas Andersson (S/S), Škoda, + 11m 45.2s

10. Nicolás Fuchs/Fernando Mussano (PE/RA), Škoda, + 13m 14.0s

FIA World Rally Championship (WRC), Rally Portugal – resultat i Power Stage

01. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen   6m 44.3s

02. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen   + 1.2s

03. Andreas Mikkelsen/Anders Jæger (N/N), Volkswagen   + 2.0s

FIA World Rally Championship (WRC), sammanlagda ställningen

Förarmästerskapet

1. Sébastien Ogier, 114 poäng; 2. Andreas Mikkelsen, 67; 3. Mads Østberg, 58; 4. Hayden Paddon, 57; 5. Dani Sordo, 56; 6. Jari-Matti Latvala, 37; 7. Kris Meeke, 26; 8. Ott Tänak, 24; 9. Thierry Neuville, 23; 10. Eric Camilli, 14

Kartläsarmästerskapet

1. Julien Ingrassia, 114 poäng; 2. Anders Jæger, 67; 3. Ola Fløene, 58; 4. John Kennard, 57; 5. Marc Martí, 56; 6. Miikka Anttila, 37; 7. Paul Nagle, 26; 8. Raigo Mõlder, 24; 9. Nicolas Gilsoul, 23; 10. Benjamin Veillas, 14

Konstruktörsmästerskapet

1. Volkswagen Motorsport, 145 poäng; 2. Hyundai Motorsport, 96; 3. M-Sport, 82; 4. Volkswagen Motorsport II, 70; 5. Hyundai Motorsport N, 55; 6. DMACK, 30; 7. Jipocar Czech National Team, 6; 8. Yazeed Racing, 0

År 2015 levererade Volkswagen 5 823 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2015 totalt 52 000 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,0 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan och Touareg.

Jag skulle vilja säga ett extra ”Obrigado” till de många portugisiska fansen.
Sébastien Ogier