Mönsteranläggning för Volkswagen i Akalla

Volkswagens nya anläggning i Akalla i norra Stockholm är Europas modernaste. Det är Volkswagens första exklusiva anläggning i Stockholm, där man uteslutande säljer och servar bilar av märket Volkswagen. Kommande helg, den 23-24 april, är det Öppet Hus för nya Passat.

Med sin stora glasfasad och den märkesspecifika gula arkaden vid entrén är Volkswagen Stockholm, Akalla något av en mönsteranläggning och ett tydligt exempel på hur Volkswagen vill möta kunderna. Arkitekturen är medvetet utformad för att vara inbjudande och öppen. Bilarna exponeras mot förbipasserande genom den stora glasfasaden som lutar utåt för att förhindra reflexer. Genom arkaden kommer kunderna in i ett stort rum som kan liknas vid en marknadsplats. Bilarna står uppställda i en cirkel riktad mot mitten. I blickfånget finns en informationsdisk och man kan också notera att försäljarna inte sitter instängda i bås utan är placerade längs sidorna i det öppna rummet. Kostnaden för den nya anläggningen i Akalla ligger på cirka 75 miljoner kronor. - Det är mycket glädjande att vi nu kan ta emot våra kunder i en ny anläggning som svarar mot Volkswagens varumärke, säger Sten Forsberg vd för Din Bil Stockholm som äger Volkswagen i Akalla. -Vi är övertygade om att kunderna uppskattar att möta personal som är hundraprocentigt engagerade i sitt märke, både när det gäller försäljning och service, och vi tror att det kommer att leda till nöjdare kunder. Volkswagen Stockholms Akalla-anläggning är bara ett exempel på en omfattande modernisering av Volkswagens lokaler i Stockholm. - Vi har byggprojekt värda över 300 mkr för att rusta våra bilanläggningar i Stockholm, säger Sten Forsberg. I Bromma utökas försäljningsanläggningarna för personbilar och transportbilar med 1 500 kvadratmeter och i Täby bygger Volkswagen om och expanderar sin nuvarande bilhall till en helt modern anläggning med Volkswagens nya profil. Kapacitetsbehovet för Volkswagen i Stockholm är stort, försäljningen har ökat med 53 procent för Volkswagen Stockholm sedan februari förra året. Volkswagen Stockholm ingår i Din Bil-koncernen, som i sin tur till 100 procent ägs av Volkswagen AG i Tyskland. För ytterligare information kontakta Ingemar Hellgren, 08-553 865 61, ingemar.hellgren@volkswagen.se