Motormännen valde Passat för att säkra vägarna

I år kommer Motormännens vägombud att köra Volkswagen. I fredags hämtade man ut tolv dekalerade och miljöbilsgodkända Passat Variant TDI 140 från Volkswagens huvudkontor i Södertälje. Bilarna är nu redo att ta sig an uppdraget att granska de svenska vägarna.

Varje år under sommarhalvåret ger sig Motormännens Riksförbund ut på Sverige-turné. Då tillryggalägger tolv vägombud totalt 15 000 mil på svenska vägar i syftet att inspektera och rapportera problem för att öka säkerheten i trafiken.

I år föll valet av vägombudsbilar på Volkswagen Passat Variant TDI. Ett av skälen var att Passat har högsta möjliga säkerhetsnivå i kombination med att den är en miljöbil. Den dieseldrivna Passat har 140 hk under huven, men trots det ligger utsläppen strax under 120 gram CO2/kilometer. Den genomsnittliga förbrukningen uppgår till 4,6 liter/100 km. Bilarna kommer dessutom att tankas med Evolution Diesel vilket ger 16 procent lägre CO2-utsläpp.

– Vi ser fram emot ett bra samarbete med Motormännen och är väldigt glada över att valet av patrullbil föll på Passat, som är en riktig storsäljare samtidigt som den är bränslesnål och säker, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen Sverige.

– Motormännens vägombudsbilar gör inte bara en viktig insats för ökad trafiksäkerhet, de informerar även om att köra snålt. Det är därför otroligt tillfredställande att samarbeta med Volkswagen och Preem som möjliggör att vi även miljömässigt kan vara goda förebilder, säger Maria Spetz, vd Motormännens Riksförbund.

Vägombudsbilarna börjar sin resa genom landet den 23 maj. Årets projekt beräknas vara avslutat den 7 oktober.

År 2010 levererade Volkswagen 4 500 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna Polo, Golf, New Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat CC, Eos, Scirocco, Sharan och i lyxbilssegmentet, Touareg och Phaeton.