Nya Golf 4MOTION – en av världens mest bränsleeffektiva fyrhjulsdrivna bilar

Volkswagen utökar sitt utbud av nya Golf: Efter de framhjulsdrivna versioner som lanserades i slutet av 2012, levereras nu de första fyrhjulsdrivna 4MOTION-versionerna till kunder i Sverige. På den svenska marknaden erbjuds fyrhjulsdrift till de två bränsleeffektiva TDI-motorerna på 105 respektive 150 hk. Nya Golf 4MOTION kostar från 206 300 kronor. Jämfört med de framhjulsdrivna versionerna är pristillägget för 4MOTION 6 900 kronor.

Volkswagen fortsätter sin långa tradition av fyrhjulsdrivna Golf-versioner – den första Golfen med drivning på alla fyra hjulen introducerades 1986. Fyrhjulsdrivningen på nya Golf hör till de modernaste och mest effektiva i världen, med en förbrukning på från 4,5 liter diesel per 100 km (motsvarande 119 g CO2/km).

För den nya versionen av Golf 4MOTION använder Volkswagen en permanent fyrhjulsdrivning med den femte generationens Haldex-koppling. Den intelligent styrda 4MOTION-drivningen väger 1,4 kg mindre än det föregående systemet, behöver ingen tryckackumulator och reagerar extremt snabbt på alla tänkbara faktorer som påverkar den. Resultatet blir ytterligare förbättrad säkerhet och körkänsla.

Under 2012 var 6 procent av alla de Golfar som registrerades på den svenska marknaden fyrhjulsdrivna. Denna andel förväntas öka nu när även TDI-motorn på 105 hk erbjuds med fyrhjulsdrift. Nya Golf 4MOTION med 150 hk ersätter förra generationens TDI 140 4MOTION på 140 hk.

Fyrhjulsdrivning och chassi

Förhindrar slirning – innan den hinner uppstå. Golfs fyrhjulsdrivning 4MOTION aktiveras blixtsnabbt om ett hjul tenderar att slira. Det här gör att eventuella dragkraftsförluster kan elimineras nästan helt. För att göra detta, använder sig systemet av en avancerad styrfunktion som baseras på de aktuella körförhållandena. Vid relativt låg belastning och när bilen rullar fritt är bilen i stort sett framhjulsdriven. Denna grundinställning sparar bränsle. När så behövs, aktiveras bakaxeln mer eller mindre. Det här utförs helt obemärkt av Haldex-kopplingen som aktiveras av en integrerad elektrohydraulisk oljepump.

Situationsberoende drivkraftsfördelning. En styrenhet beräknar hela tiden den optimala drivkraften för bakaxeln och reglerar, genom aktivering av en oljepump, hur mycket flerlamellskopplingen ska anläggas. Anläggningstrycket på kopplingslamellerna höjs i förhållande till hur mycket av motorns drivkraft som fördelas till bakaxeln.

Hur mycket drivkraft som överförs varieras kontinuerligt genom förändring av det tryck som läggs på lamellerna. Även när man kör iväg från stillastående och accelererar snabbt, förhindrar systemet att hjulen på Golf 4MOTION börjar att spinna genom att styrenheten reglerar kraftöverföringen i förhållande till den dynamiska axelbelastningen.

Aktiveringen av Haldex 5-kopplingen styrs i första hand av vilken drivkraft föraren begär av motorn. Parallellt med detta analyserar ett så kallat körstatusidentifieringssystem, i fyrhjulsdrivningens styrenhet, parametrar som exempelvis hjulens rotationshastighet och rattutslaget. Beroende på körförhållandet kan upp till 100 procent av motorns drivkraft fördelas till bakaxeln.

Bakaxeln alltid tillgänglig. Vid manövrering av bilen och när man kör i tvära kurvor, förhindras spänningar i drivlinan genom att systemet minskar det moment som utövas på Haldex-kopplingen. Det motsatta sker om man accelererar snabbt och kraftfullt. I det här fallet ökas momentet på kopplingen i förhållande till hastigheten.

I högre hastigheter frånkopplas för-styrningen av kopplingen, som baserar sig på motormomentet, för att minimera bränsleförbrukningen. I det här fallet ligger drivningen till största delen på framhjulen. Men även i denna situation är 4MOTION ett permanent fyrhjulsdrivningssystem eftersom bakaxeln omedelbart kopplas in igen så snart någon slirning registreras på framaxeln eller när den laterala accelerationen ökar under körning.

Fyrhjuls-EDS som dynamisk differentialbroms. Parallellt med Haldex-kopplingen, som fungerar som en spärr på kardanaxeln, fungerar den elektroniska differentialspärren (EDS) i det elektroniska stabiliseringsprogrammet som en dynamisk differentialbroms. Om ett hjul börjar att spinna, säkerställer denna att motordrivkraften – på bråkdelen av en sekund – istället leds till hjulet på den motsatta sidan. Medan framhjulsdrivna Golf på grund av sin konstruktion endast har EDS på framaxeln, har fyrhjulsdrivna Golf 4MOTION elektronisk differentialbroms även på bakaxeln (”Fyrhjuls-EDS”).

XDS förbättrar väghållningen i kurvor. Nya Golf 4MOTION är dessutom utrustad med XDS, både på fram- och bakaxeln. Vid kurvtagning i högre hastighet bromsar detta system ner innerhjulen något och förbättrar på så sätt styrresponsen. Rent tekniskt är XDS en utvidgning av den elektroniska differentialspärren. När bilen körs i hög fart och elektroniken registrerar att belastningen sjunker avsevärt på något av innerhjulen i en kurva, kommer elektroniken i det elektroniska stabiliseringsprogrammet omedelbart att applicera bromstryck på detta hjul för att återfå optimalt grepp. XDS kompenserar då för eventuell understyrning vid kurvtagning i hög fart.

Kan dra upp till 1,7 ton. Med sin kombination av EDS- och XDS-system och fyrhjulsdrift via en Haldex-koppling av den femte generationen, erbjuder Golf 4MOTION framsteg, både när det gäller säkerheten och vägegenskaperna. Den är också mycket bra som dragfordon (upp till 1 700 kg bromsad vikt upp till 12 procent stigning) och en helt idealisk ledsagare i snötäckta trakter.

Motor- och växellådsalternativ

Två kraftfulla och bränslesnåla TDI-motorer. Nya Golf 4MOTION erbjuds med två bränslesnåla TDI-motorer med högt vridmoment. De turbomatade, direktinsprutade common rail-motorerna levererar 105 hk respektive 150 hk. Att motorn med 105 hk erbjuds som fyrhjulsdriven är en nyhet som kom med nya generationen av Golf. GT-versionen med 150 hk ersätter TDI 140 (140 hk) från förra generationen.

Precis som de framhjulsdrivna versionerna, är nya 4MOTION som standard utrustad med start/stopp- och bromsenergiåtervinningssystem. Kraftöverföringen mellan motorn och fyrhjulsdrivningen sköts i båda fallen av en 6-växlad manuell växellåda.

Golf 1,6 TDI 4MOTION BlueMotion Technology har en effekt på 105 hk och drar endast 4,5 liter per 100 km. Nästan lika snål är Golf 2,0 TDI GT 4MOTION BlueMotion Technology som inte drar mer än 4,7 l/100 km.

Hur effektiv Golf 4MOTION – som har blivit 44 kg lättare – egentligen är, framgår vid en jämförelse av bränsleförbrukningen mellan den förra generationen på 140 hk och nuvarande Golf 4MOTION på 150 hk: den nya modellen drar 0,8 liter (=15 procent) mindre bränsle.

Prestanda för 1,6 TDI på 105 hk. Instegsmotorn för Golf 4MOTION nöjer sig alltså med 4,5 liter bränsle per 100 km (motsvarande 119 g CO2/km). Den maximala effekten levereras i varvtalsområdet 3 000 till 4 000 v/min, medan det maximala vridmomentet på 250 Nm finns att tillgå från låga 1 500 upp till 2 750 v/min. Med denna TDI-motor under huven accelererar nya Golf 4MOTION upp från 0 till 100 km/h på 11,5 sekunder. Topphastigheten ligger på 187 km/h.

Prestanda för 2,0 TDI på 150 hk. Bränsleförbrukningen på 4,7 liter per 100 km vid blandad körning (122 g CO2/km ) är ett utmärkt värde för en fyrhjulsdriven bil med en motor på 150 hk. 2,0-liters TDI-motorn till Golf 4MOTION innehåller två balansaxlar vilket gör att den går mycket tyst. Sin maximala effekt levererar den i varvtalsintervallet 3 500 till 4 000 v/min, och det maximala vridmomentet på 320 Nm finns tillgängligt redan från 1 750 (upp till 3 000) v/min. Golf 2,0 TDI GT 4MOTION med BlueMotion Technology har en topphastighet på 211 km/h och accelerationen från 0 till 100 km/h är avklarad på 8,6 sekunder.

TDI-motorerna – tekniska detaljer. De fyrcylindriga dieselmotorerna (EA288) till Golf 4MOTION är av ny konstruktion. De gjorde sin debut förra året med Golf 7. Många av komponenterna ingår i det nya moduluppbyggda dieselmotorsystemet MDB. Hit hör till exempel komponenter som påverkar utsläppen, som exempelvis insprutningssystemet, turboladdaren och laddluftkylaren i insugsmodulen. Ett avancerat system för avgasåterföring med kyld lågtrycks-EGR används också. En annan nyhet för TDI-motorerna till Golf är närheten till de komponenter som efterbehandlar avgaserna till motorn. Ombord finner vi även en oxidationskatalysator, ett dieselpartikelfilter och en kväveoxidkatalysator (”NOx”).

Snabbfakta Golf 4MOTION

1,6 TDI 4MOTION BMT
Motor:                     Dieseldriven, 105 hk
Vridmoment:            250 Nm vid 1 500–2 750 v/min
0-100 km/h:             11,5 sek
Toppfart:                 187 km/h
Växellåda:               manuell (6-växlad)
CO2-utsläpp:            119 g/km
Förbrukning:            4,5 l/100 km vid blandad körning
Dragvikt:                 1 700 kg
Tjänstevikt:             1 432 kg
Maxlast:                  488 kg

Cirkapris:                Grundversion: 206 300 kronor, Masters 4 dr: 219 800 kronor

Jämfört med den framhjulsdrivna versionen är pristillägget 6 900 kronor.

2,0 TDI GT 4MOTION BMT
Motor:                     Dieseldriven, 150 hk
Vridmoment:            320 Nm vid 1 750–3 000 v/min
0-100 km/h:             8,6 sek
Toppfart:                 211 km/h
Växellåda:               manuell (6-växlad)
CO2-utsläpp:            122 g/km
Förbrukning:            4,7 l/100 km vid blandad körning
Dragvikt:                 1 700 kg
Tjänstevikt:             1 471 kg
Maxlast:                  469 kg

Cirkapris:                251 800 kronor

Jämfört med den framhjulsdrivna versionen är pristillägget 6 900 kronor.

År 2012 levererade Volkswagen 5 740 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Cabriolet, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Alltrack, CC, Eos, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.