Nya Volkswagen Beetle – världspremiär på tre kontinenter samtidigt

Den 18 april skriver Volkswagen ett nytt kapitel i historien om en verklig kultbil. Då presenteras nya Beetle för allmänheten – i sin allra bästa skepnad och vid en världspremiär av det mer spektakulära slaget.

Volkswagen kommer att fira världspremiären av nya Beetle nästan samtidigt i storstäderna Shanghai, New York och Berlin. Premiären blir också starten för ett nytt samarbete mellan Volkswagen och TV-kanalen MTV. Avtäckningen i Shanghai ramas in med musik och senare samma dag, på två andra kontinenter i världen, arrangerar MTV World Stage-konserter för att uppmärksamma nya Beetle.

Den belgiska duon 2manydjs spelar i Berlin (EWerk) medan den amerikanska gruppen Black Eyed Peas intar scenen i New York (Terminal 5), där de spelar hits från sin senaste platta ”The Beginning” och andra av sina mest populära låtar.

World Stage-konserten i New York kommer att streamas live. Dessutom kommer höjdpunkterna från de båda tillställningarna att eftersändas i MTV-kanaler runt om i hela världen samt läggas upp på www.worldstage.mtv.com.

– Beetle är en ikon i bilvärlden, precis som MTV är en ikon i musikvärlden. I det här marknadsföringssamarbetet visar vi den nya Volkswagen-modellen direkt för våra kunder och för alla fans av märket Volkswagen – och vi gör det globalt. Vi är övertygade om att bilens unika former i kombination med de senaste tekniska landvinningarna kommer att tas emot mycket positivt av kunderna, säger Luca de Meo, marknadsföringschef för Volkswagen-koncernen och för varumärket Volkswagen.

Tredje generationens Beetle har en silhuett som är en nytolkning av den världsberömda ”Folkabubblans” former och kombinerar designdetaljer den hämtat från originalet med modern teknik. Nya Beetle kommer därmed att erbjuda sina förare massor av körglädje och individualitet. Bilen lanseras i Sverige i höst.

År 2010 levererade Volkswagen 4 500 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna Polo, Golf, New Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat CC, Eos, Scirocco, Sharan och i lyxbilssegmentet, Touareg och Phaeton.