Nya Volkswagen Golf GTI – starkare och snålare

På bilsalongen i Genève presenterar Volkswagen den sjunde generationens Golf GTI. Den sportiga ikonen har fått fler hästkrafter men är ändå betydligt bränslesnålare än sin föregångare.

I över tre decennier har beteckningen ”GTI” stått för hög prestanda och körglädje – den första generationen kom redan 1976. Volkswagen fortsätter nu denna tradition genom att presentera nya Golf GTI – den sjunde i ordningen. Premiären sker på bilsalongen i Genève, 7-17 mars.

För första gången finns Golf GTI i två effektversioner: 220 hk respektive 230 hk. Nya Golf GTI släpps på den svenska marknaden vid påsk och de första bilarna väntas komma till sommaren. Det svenska försäljningsprogrammet och priserna är ännu inte fastställda.

En GTI – två effektnivåer

220 respektive 230 hk. Nya Golf GTI drivs av en tvåliters turboladdad och direktinsprutad bensinmotor (TSI) med en effekt på 220 hk. Från start kommer denna sportbilsikon även att erbjudas med ytterligare en version där effekten har höjts till 230 hk. Båda GTI-versionerna är som standard utrustade med ett start-/stopp-system och uppfyller utsläppsnormen EU-6 som träder i kraft först 2014.

Med en 6-växlad manuell växellåda förbrukar den endast 6,0 liter per 100 km, vilket motsvarar ett CO2-utsläpp på 139 g/km. Jämfört med föregångaren (211 hk), ligger bränsleförbrukningen för nya Golf GTI 1,3 liter lägre per 100 km vid blandad körning – en förbättring med 18 procent.

Båda effektversionerna av motorn kan som tillval kombineras med en 6-stegad DSG-växellåda med dubbla kopplingar. De två effektversionerna förbrukar då 6,4 respektive 6,5 liter per 100 km, vilket motsvarar ett CO2-utsläpp på 148 respektive 150 g/km.

Vridmoment på 350 Nm: Grundversionen av nya Golf GTI har nu en effekt på 220 hk, en höjning med 9 hk jämfört med den förra modellen. Samtidigt har det maximala vridmomentet höjts med hela 70 Nm och ligger nu på 350 Nm, vilket är detsamma som för förra Golf R.

Nya GTI med 220 hk accelererar 0 till 100 km/h på 6,5 sekunder och topphastigheten ligger på 246 km/h.

De som väljer en Golf GTI med 230 hk får motsvarande vridmomentsförhållande men topphastigheten är 250 km/h och sprinten från 0 till 100 km/h är avklarad på 6,4 sekunder.

Ny differentialbroms fram och progressiv styrning

Golf GTI i 230 hk-version erbjuder inte bara mer kraft utan också ett plus för köregenskaperna: istället för 16"-bromsar är GTI här utrustad med 17"-skivor (med GTI-logo på bromsoken) och en speciell differentialbroms (VAQ) för framaxeln.

Världspremiär är det för det nya progressiva styrsystemet i Golf GTI. Detta är standard i båda effektversionerna.

Exteriör GTI-styling

Utvändigt hittar vi exempel på speciella GTI-detaljer som rödlackerade bromsok, karakteristiska GTI-luftintag, mörkröda bakljus och två kromade ändrör.

Volkswagen har vidareutvecklat GTI-fälgarna ”Denver”, ”Detroit” och ”Glendale” vars karakteristiska design från den förra modellen går igen i de nya 17 tum stora lättmetallfälgarna ”Brooklyn”. Fälgarna är skodda med däck av dimensionen 225/45. Det kommer också att finnas 18"-fälgar som tillval för GTI.

GTI-attribut i kupén

Den allra första GTI:n hade en skotskrutig sätesklädsel. Sätena i den sjätte generationen Golf GTI var klädda i ”Jacky”-tyg och i övergången till den nya GTI-generationen har denna arbetats om och fått namnet ”Clark”. Naturligtvis är den fortfarande skotskrutig.

Röda dekorsömmar på stolarna och växelspaken ger en sportig kontrast – innertaket i GTI är som vanligt svart vilket framhäver kupéns sportiga look ännu mer.

Typiska för en Golf GTI är också den speciella sportratten och växelspaksknoppen. Den sistnämnda påminner nu åter om en golfboll och leder på så sätt tankarna till ursprungs-GTI:n, precis som den nya designen på läderratten.

Den sportiga ratten har tre metallekrar och är tillplattad nedtill. Högblank svart dekor ger ett lätt intryck och ratten är lätthanterlig och greppvänlig. På de horisontella rattekrarna sitter standardmonterade multifunktionsknappar.

En annan särskiljande detalj är GTI-instrumentinsatsen med sin färgdisplay och speciella mätargrafik. Den speciella GTI-looken i kupén förstärks av röd orienteringsbelysning, speciella dekorlister och paneler (dekorlister i framdörrarna med orienteringsbelysning), pedaler och fotstöd (på vänster sida) i borstat rostfritt stål samt instegslister fram med orienteringsbelysning och inlägg i rostfritt stål.

FAKTA GOLF GTI

Premiär, generation 1: 1976
Motor: fyrcylindrig TSI (turboladdad, direktinsprutad bensinmotor)
Cylindervolym: 1 984 cm3
Hästkrafter: 220 hk vid 4 500 – 6 300 v/min (alternativt 230 hk vid motsvarande varvtalsregister)
Vridmoment: 350 Nm vid 2 500 – 4 400 v/min
Växellåda: 6-växlad manuell eller 6-stegad DSG
Drivning: framhjulsdrift
Bränsleförbrukning, manuell: 6,0 l/100 km
Bränsleförbrukning, DSG: 6,4 l/100 km (220 hk), 6,5 l/100 km (230 hk)
CO2-utsläpp, manuell: 139 g/km
CO2-utsläpp, DSG: 148 g/km (220 hk), 150 g/km (230 hk)
0-100 km/h: 6,5 s (220 hk), 6,4 (230 hk)
Maxhastighet: 246 km/h (220 hk), 250 km/h (230 hk)
Tjänstevikt (manuell): 1 351 kg

År 2012 levererade Volkswagen 5 740 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Cabriolet, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Alltrack, CC, Eos, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.