Nya Volkswagen Polo prissatt och beställningsbar

I slutet av maj lanseras nya Polo på den svenska marknaden. Bilen går nu att beställa hos en Volkswagen-återförsäljare och det rekommenderade cirkapriset är från 148 000 kronor. Polo har uppdaterats med bränsleeffektivare motorer och de nya infotainment- och säkerhetssystemen sätter ny standard i klassen.

10 viktiga fakta om nya Polo:

1. Nya EU6-motorer som är upp till 21 procent bränsleeffektivare än föregångaren.
  2. Den mest bränsleeffektiva versionen är TDI BlueMotion 75 hk som endast förbrukar 3,1 l/100 km.
  3. Uppgraderad interiör och nya infotainmentsystem.
  4. Hög säkerhetsnivå som sätter ny standard i klassen.
  5. Multikollisionsbroms standard i samtliga versioner.
  6. Front Assist inklusive City Emergency Brake är standard i Mastersversionerna och GT-versionen.
  7. Ställbart sportchassi (Sport Select) är nytt tillval.
  8. Uppdaterad exteriör design fram och bak.
  9. Beställningsbar nu, pris från ca 148 000 kronor.
  10. Svensk premiär vecka 22.

Med 14 miljoner sålda exemplar är Polo en av världens mest populära bilar. Kunderna har sedan 1975 uppskattat bilens kompakta mått, design och goda bränsleekonomi. I Sverige har cirka 100 000 exemplar av Polo sålts sedan 1975 och hittills i år (t.o.m. april) ligger modellen på nionde plats i den svenska registreringsstatistiken.

Den senaste generationen av Polo, den femte i ordningen, lanserades 2009 och utsågs till Årets Bil i Europa 2010. Nu är det dags för en uppdatering med ännu snålare motorer, ny teknik, uppdaterad design samt nya fälgar, lacker och klädslar. Framför allt tar infotainment- och säkerhetssystemen ett stort kliv framåt.

Nytt motorprogram – från 3,1 l/100 km i förbrukning
Nya Polo har ett uppdaterat motorprogam med tre- och fyrcylindriga motorer. Samtliga versioner klarar utsläppskraven enligt EU6-normen och har som standard start-/stop-system med bromskraftåtervinning.

Bränsleekonomin har förbättrats med upp till 21 procent. Exempelvis förbrukar den dieseldrivna versionen TDI BlueMotion (75 hk) endast 3,1 l/100 km (82 g/km CO2), vilket gör den till en av marknadens mest bränsleeffektiva femsitsiga bilar. TDI BlueMotion klassas som miljöbil i Sverige.

På den svenska marknaden erbjuds två bensinversioner (TSI 90 och TSI 110), samt två dieseldrivna alternativ (TDI BlueMotion och TDI 90). TSI 90 och TDI 90 kan utrustas med Masterspaketet som de allra flesta kunderna väljer. TSI 110 erbjuds endast i GT-utförande. Dubbelkopplingsväxellådan DSG finns som tillval till TSI 90, TSI 110 och TDI 90. Polo erbjuds med två eller fyra dörrar.

Den speciellt bränsleeffektiva versionen TDI BlueMotion har motsvarande utrustning som Mastersversionerna, men är också utrustad med sportchassi, lättrullade däck och exteriöra detaljer som förbättrar aerodynamiken ytterligare.

Bekvämt och säkert
Polo sätter en ny standard i klassen vad gäller utbud av funktioner som ökar komforten, säkerheten och körglädjen.

Multikollisionsbroms: Multikollisionsbromsen är standard i samtliga versioner av nya Polo. Systemet bromsar bilen automatiskt om en kollision skulle inträffa. Det förhindrar då att fler bilar sammanstöter och minskar effekten av den pågående krocken. Föraren kan återta kontrollen över bilen genom att trycka väldigt hårt på bromsen eller genom att gasa – då avaktiveras multikollisionsbromsen.

Adaptiv farthållare och automatisk nödbroms: En stor nyhet är att den adaptiva farthållaren ACC och Front Assist inklusive City Emergency Brake erbjuds till nya Polo. De här säkerhetssystemen har tidigare bara funnits i större Volkswagenmodeller.
ACC har en radarsensor i fronten som känner av och anpassar avståndet till bilen framför under färden. Föraren kan enkelt ställa in önskad hastighet och avstånd.
Front Assist är den del av farthållaren som bevakar området närmast bilen, medan den automatiska nödbromsen City Emergency Brake förhindrar eller minskar effekten av en kollision i hastigheter upp till 30 kilometer i timmen. Front Assist inklusive City Emergency Brake är standard i Masters, TSI 110 GT och TDI BlueMotion. ACC är tillval.

Trötthetsvarnare: Systemet kallas Drive Alert System. Det känner av när föraren börjar bli dåsig eller trött. Systemet varnar på två sätt: dels genom en fem sekunder lång signal som ljuder i kupén, dels genom ett varningsmeddelande i displayen som uppmanar till en paus i körningen. Om föraren inte tar någon paus inom 15 minuter varnar systemet ytterligare en gång. Trötthetsvarnaren är tillval i Masters och standard i TSI 110 GT.

Ställbart sportchassi: För första gången i Polo erbjuds ett ställbart sportchassi (Sport Select) med elektroniskt styrda stötdämpare. Detta tillval erbjuds till TSI 110 GT. Med ett tryck på knappen ”Sport Select” på mittkonsolen kan föraren ställa om stötdämparnas styvhet i läget ”Normal” eller ”Sport”. I normalläget är dämpningen något mjukare än ett vanligt sportchassi, medan sportläget bjuder på en sportigare (hårdare) sättning än ett vanligt sportchassi, vilket ger en mer dynamisk körstil.

Parkeringssensorer: Ultraljudssensorer i fram- och bakpartiets stötfångare hjälper föraren att hålla koll på avståndet till bilarna framför och bakom vid parkering. En ljudsignal som ökar i frekvens används för att varna föraren när bilen är för nära hindren fram och bak. Systemet kallas Park Pilot och finns som tillval till samtliga versioner.

Backkamera: Via bildskärmen i mittkonsolen visar en kamera hur det ser ut bakom bilen vid parkering. Systemet samspelar med parkeringssensorerna för att hjälpa till när man backar. Backkamera erbjuds som tillval till Mastersversionerna och TSI 110 GT.

Övrigt: Både antispinn (ASR) och elektronisk stabilitetskontroll (ESC) är standard i samtliga versioner. Systemen hjälper till att räta upp bilen och stabiliserar den efter en häftig undanmanöver eller sladd på halt väglag. Antispinn förhindrar bilens hjul från att börja spinna och motverkar sladd.
Samtliga versioner är som standard också utrustad med en ny elektromekanisk servostyrning som förbättrar styregenskaperna. Nya Polo har dubbla strålkastare med halogenteknik och blir en av de första bilarna i klassen att erbjudas med LED-strålkastare (från och med hösten).

Välkänd design ytterligare förfinad
Den sofistikerade designen, med sina rena och tidlösa linjer, har förfinats ytterligare. Formgivarna har utvecklat detaljer i designen fram och bak. Framifrån kännetecknas nya Polo av bredare luftintag med fyra lameller varav den översta är kromad och svängs utmed sidorna. LED-strålkastarna och belysningsenheten nertill som inkluderar dimljus, kurvljus och varselljus har fått ny design.
Bakifrån skiljer man nya Polo från föregångaren genom uppdaterade baklyktor, ny bakspoiler, sidoreflektorer, och ny utformning av stötfångaren som bidrar till ett mer dynamiskt utseende.
Nya Polo erbjuds i 13 olika lackfärger, varav åtta är helt nya. Det finns också ett flertal lättmetallfälgar att välja bland – från 15-17 tum. 14-tumsfälgar är standard i grundversionen.

Uppdaterad interiör
Interiören har uppdaterats med nytt material, nya klädslar, dekorpaneler samt ett nytt kombi-instrument. Den nya treekrade ratten har hämtats från Golf (multifunktionsratt är tillval). Reglagen för klimatanläggningen/Climatronic är också nya. Andra nyheter är kromlister runt luftutblåsen, dörrklädsel med kromlist och kromram runt växelspaksdamasken.

Nya generationens infotainmentsystem
Nya Polo är den första Volkswagenmodellen som är utrustad med den senaste generationens infotainmentsystem med pekskärmar. Det finns fyra olika system att välja bland (5-6,5 tum).
Beroende på version finns funktioner som display med närhetssensor där fler detaljer i menyn visas när handen närmar sig skärmen, möjlighet att zooma navigationskartan med två fingrar (på samma sätt som med en smartphone), Bluetooth audio streaming, samt ett gränssnitt mellan mobiltelefonen och bilens yttre antenn. Alla fyra radio- och navigationssystemen kan utrustas med digital radiomottagning (DAB+).
Via Mirror Link-systemet speglas mobilens appar i bilens display. Till att börja med är det bara appar från vissa androidtelefoner som går att spegla, men längre fram ska även iPhone integreras. Volkswagen erbjuder fyra egna appar som bland annat hjälper till med lektioner i snålkörning (Think Blue Trainer) och spårning av intressanta platser längs vägen.

Den svenska marknaden
Nya Polo lanseras på den svenska marknaden i slutet av maj (vecka 22) och är beställningsbar nu. Trots alla nyheter såsom högre standardutrustning, ny teknik, uppdaterad interiör och exteriör, är prisbilden i nivå med föregångaren. Exempelvis är det rekommenderade cirkapriset 148 000 kronor för instegsmodellen TSI 90, vilket endast är 100 kronor högre än sin föregångare.
Nedanstående fyra motoralternativ erbjuds på den svenska marknaden från start. Dubbelkopplingsväxellådan DSG finns som tillval till tre av alternativen. Samtliga versioner är framhjulsdrivna.

1,2 TSI 90
Motor: fyrcylindrig TSI bensinmotor
Cylindervolym: 1,2 l
Effekt / vridmoment: 90 hk / 160 Nm
Toppfart / 0-100 km/h: 184 km/h / 10,8 s
Växellådor: 5-växlad manuell, eller 7-växlad DSG
Bränsleförbrukning, blandad körning: 4,7 l/100 km (DSG: 4,7 l/100km)
CO2-utsläpp: 107 g/km (DSG: 109 g/km)
Rek. cirkapris: från 148 000 kr (DSG: +14 500 kr)
Utrustningsnivåer: Grundversion och Masters

1,2 TSI 110
Motor: fyrcylindrig TSI bensinmotor
Cylindervolym: 1,2 l
Effekt / vridmoment: 110 hk / 175 Nm
Toppfart / 0-100 km/h: 196 km/h / 9,3 s
Växellådor: 6-växlad manuell, eller 7-växlad DSG
Bränsleförbrukning, blandad körning: 4,8 l/100 km (DSG: 4,7 l/100km)
CO2-utsläpp: 110 g/km (DSG: 109 g/km)
Rek. cirkapris: från 159 900 kr (DSG: +14 500 kr)
Utrustningsnivå: GT

1,4 TDI BlueMotion
Motor: trecylindrig TDI dieselmotor
Effekt / Vridmoment: 75 hk / 210 Nm
Cylindervolym: 1,4 l
Toppfart / 0-100 km/h: 178 km/h / 12,9 s
Växellåda: 5-växlad manuell
Bränsleförbrukning, blandad körning: 3,1 liter/100 km
CO2-utsläpp: 82 g/km
Rek. cirkapris: från 194 900 kr
Utrustningsnivå: BlueMotion
Miljöbil: Ja

1,4 TDI 90 hk
Motor: trecylindrig TDI dieselmotor
Effekt / Vridmoment: 90 hk / 230 Nm
Cylindervolym: 1,4 l
Toppfart / 0-100 km/h: 184 km/h / 10,9 s
Växellådor: 5-växlad manuell, eller 7-växlad DSG
Bränsleförbrukning, blandad körning: 3,4 l/100 km (DSG: 3,5 l/100 km)
CO2-utsläpp: 88 g/km (DSG: 92 g/km)
Rek. cirkapris: från 178 000 kr (DSG: +14 500 kr)
Utrustningsnivå: Grundversion, Masters

Utrustningsnivåer

Grundversion (TSI 90 och TDI 90)
Instegsversionen har en gedigen säkerhetsutrustning som exempelvis multikollisionsbroms, motlutsassistent, whiplash-skydd, krockkudde för förare och frampassagerare, ABS, ASR och ESC. Start-/stoppsystem med bromsenergiåtervinning, Radio Composition Touch inklusive fyra högtalare, elektromekanisk servostyrning, fjärrstyrning av centrallås, färddator och dubbelt lastgolv är annat som är standard.

Masters (TSI 90 och TDI 90)
De allra flesta kunderna väljer att lägga till vårt populära Masters-paket. Utöver utrustningen i grundversionen är följande exempel på utrustning som ingår i Masters. Pristillägget är 11 900 kronor.

• 4 dörrar
  • Luftkonditionering
  • Front Assist inklusive City Emergency Brake
  • Radio Composition Color inklusive sex högtalare
  • Media in med USB adapterkabel
  • Bluetooth handsfree
  • Lättmetallfälgar, 15 tums ”Tosa”
  • Tygklädsel ”Rail”

GT (TSI 110)
Motoralternativet TSI 110 erbjuds endast med GT-paketet. Utöver Masters ingår följande utrustning i GT:

• Dimstrålkastare med kurvljusfunktion
  • Mittarmstöd fram med förvaringsbox och utfällbar mugghållare bak
  • Multifunktionsläderratt (3-ekrad) med manövreringsmöjlighet för färddator, radio och telefon
  • Skjutlådor under framsäten
  • Sportsäten fram
  • Tygklädsel ”Cell”
  • Textilfotmattor fram och bak
  • Trötthetsvarnare
  • Lättmetallfälgar, 16 tums ”Rivazza”

TDI BlueMotion
Den speciellt bränsleeffektiva versionen TDI BlueMotion har motsvarande utrustning som Masters med följande tillägg:

• Lättmetallfälgar, 15 tums ”Buenos Aires”
  • Tygklädsel ”Link”
  • Sportchassi, lättrullade däck och exteriöra detaljer som förbättrar aerodynamiken

Paketerbjudanden
Nya Polo erbjuds dessutom med flera attraktiva paket för att krydda bilen ytterligare:

Dragpaket – 6 900 kronor

• Dragkrok, avtagbar
  • Backkamera

Pluspaket för Masters – 7 900 kronor

• Lättmetallfälgar, 16 tums ”Portago”
  • Regnsensor och automatiskt avbländbar backspegel
  • Parkeringssensorer fram och bak
  • Dimljus med kurvljusfunktion

Pluspaket för GT – 7 900 kronor

• Lättmetallfälgar, 17 tums ”Mirabeau”
  • Regnsensor och automatiskt avbländbar backspegel
  • Parkeringssensorer fram och bak

Tillval
Exempel på tillval är:

• ACC, adaptiv farthållare – 5 000 kronor
  • Ställbart sportchassi – 3 500 kronor
  • Regnsensor och automatiskt avbländbar backspegel – 1 700 kronor
  • Mirrorlink – 1 600 kronor
  • Panoramasoltak – 8 100 kronor
  • Sportstolar med Alcantara-klädsel – 8 000 kronor
  • Klimatanläggning Climatronic – 5 800 kronor
  • Infotainmentsystem Discover Media – 5 200 kronor

Snabbfakta nya Polo

Motoralternativ i Sverige:

• TSI 90, TSI 110, TDI BlueMotion (75 hk) och TDI 90

Drivsystem: Framhjulsdrift

Växellådor:

• Manuell, 5- eller 6-växlad
  • DSG, 7-växlad (tillval)

Mått:

• Längd: 3 972 mm
  • Bredd: 1 682 mm (exklusive backspeglarna)
  • Höjd: 1 462 mm
  • Axelavstånd: 2 470 mm
  • Spårvidd fram/bak: 1 463/1 456 mm
  • Markfrigång: 143 mm
  • Takutrymme fram/bak: 974/943 mm
  • Benutrymme fram/bak: 1 042/824 mm

Bagagevolym: 280-952 liter

Tjänstevikt: 1 050-1 163 kg

Tillåten totalvikt: 1 570-1670 kg

År 2013 levererade Volkswagen 5 930 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Cabriolet, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Variant, Passat Alltrack, CC, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.