Nytillskottet i Svenska Racinglandslaget Ola Nilsson fortsätter i Volkswagen Scirocco R-Cup

Det är nu klart att Ola Nilsson satsar vidare med ytterligare en säsong på de internationella racingbanorna. Det blir även i år tävlande i Tyskland med Volkswagen Scirocco R-Cup. I år gör han det dessutom som en förare från Svenska Bilsportförbundets racinglandslag och SMSC (Swedish Motor Sport Challenge).

Ola Nilsson, 23 år från Hässleholm, som tidigare skördat framgångar inom karting och Ginetta G20 Cup satsar efter förra årets första internationella säsong vidare i Tyskland. Det blir även i år tävlande i världens miljövänligaste racingserie Volkswagen Scirocco R-Cup.
– Det känns grymt spännande att kunna köra vidare i serien. Det är ett otroligt proffsigt och väldigt konkurrenskraftigt mästerskap vilket gör att jag har bra möjlighet att utvecklas som förare, säger Ola.

Till denna säsong är Ola Nilsson också uttagen till Svenska Racinglandslaget och Svenska Bilsportförbundets elitsatsning SMSC.
– Det är självklart jätteroligt att få representera svensk racing internationellt, säger Ola.

Tävlingarna körs ihop med DTM över åtta olika helger med säsongspremiär på Hockenheim den sista helgen i april. Under säsongen väntar sex helger i Tyskland, en i Österrike och en i England. I veckan kördes försäsongstester på Oschersleben där Ola för första gången fick prova den uppgraderade Scirocco R-Cup bilen.
– Riktigt härligt att få komma igång på de internationella banorna igen. Bilen är lite lättare i år, mer aerodynamisk med mer tryck på bakhjulen och dessutom bättre stötdämpare, en klar förbättring mot i fjol, fortsätter Ola.

Ola avslutade de två testdagarna med att vara med i topp fem och gav därmed ett kvitto på att det finns goda möjligheter på bra resultat i år. Nu blir det någon vecka med uppladdning och körning på eventområdet Ljungbyhed Park innan säsongen drar igång på Hockenheim.
– Målen är absolut högt ställda i år med tanke på resultaten jag presterade förra året. Jag vet att jag har kapacitet att tillhöra den absoluta toppen, och ska jobba hårt för att hålla mig där i år, avslutar Ola.

Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se eller Johan Nilsson, Presschef ONE, 0708-284425 eller johan@on-e.se

År 2010 levererade Volkswagen 4 500 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna Polo, Golf, New Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat CC, Eos, Scirocco, Sharan och i lyxbilssegmentet, Touareg och Phaeton.