Ola Nilsson klar mästare i Volkswagen Scirocco R-Cup 2012 efter centimeterseger

Ola Nilsson – så heter 2012 års mästare i Volkswagen Scirocco R-Cup. Nilsson lade beslag på titeln när han gick vinnande ur en högdramatisk strid om segern i helgens första race på Oschersleben, där han kunde passera ledande tysken Moritz Oestreich ut ur den absolut sista kurvan och skära mållinjen smått ogreppbara två hundradelar före sin konkurrent under loppets sista skälvande centimetrar.

Nilsson – som dagen till ära också firar sin 25:e födelsedag – har därmed vunnit sju av de åtta race som avgjorts så här långt under 2012, och säkrar förstaplatsen i mästerskapstabellen redan innan säsongsfinalen på Hockenheim om två veckor. Hässleholmsföraren är den förste svensken någonsin att vinna titeln i den tyska enhetsserien, där alla tävlar med likadana bilar – Volkswagen Scirocco – utrustade med biogasmotorer.

Fältets två andra svenskar – Rasmus Mårthen och Mikaela Åhlin-Kottulinsky – körde i mål på åttonde respektive 13:e plats. Mer information – inklusive fullständiga kommentarer och resultat – kommer att distribueras efter helgens andra och avslutande race i morgon söndag.

Ola Nilsson (25 år): ”En helt fantastisk känsla! Det är det här jag har jobbat för hela säsongen, och jag kan inte beskriva hur skönt det är att äntligen ha lagt beslag på titeln. Att dessutom kunna göra det på det här sättet – med seger i ett av de roligaste och tightaste racen jag har kört, och på min egen 25-årsdag – är mer än jag hade vågat hoppas på. Nu ska vi se till att fira det här som det borde firas, även om vi har ett race till att tänka på i morgon. Jag är otroligt glad, nöjd och lättad – stort tack till alla som har varit med och gjort det här möjligt!”

Resultat, Oschersleben

Race 1
1: Ola Nilsson, 14 varv
2: Moritz Oestreich, +0.021s
3: Adam Gladysz, +1.374s
4: Dennis Trebing, +2.036s
5: Jakub Litwin, +3.168s
8: Rasmus Mårthen, +5.554s
13:
Mikaela Åhlin-Kottulinsky, +18.266s

Mästerskapstabell (topp fem) efter 8 av 10 race
1: Ola Nilsson, 410 p.
2: Adam Gladysz, 258 p.
3: Dennis Trebing, 231 p.
4: Berke Bayindir, 204 p.
5: Jann-Hendrik Ubben, 204 p.

År 2011 levererade Volkswagen 5 100 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Cabriolet, Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Alltrack, CC, Eos, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.