Ola Nilsson kör 12-timmarsrace i Malaysia

Ola Nilsson, till vardags tävlande i Volkswagen Scirocco R-Cup, åker till Malaysia i veckan för att köra ett 12-timmarsrace på F1-banan Sepang International Circuit strax utanför Kuala Lumpur.

I Scirocco R-Cup har svensken stått för en enastående säsong med vinst i sex av sju race och har i nuläget en stor mästerskapsledning. Tillsammans med Volkswagen Motorsport åker han nu till Malaysia för att köra 12-timmarsracet MMER, Malaysia Merdeka Endurance Race, den 1 september. Bilen Ola kommer att köra är en Volkswagen Scirocco, med något andra specifikationer än den han tävlar med till vardags i Tyskland.

– Det är otroligt kul att få denna möjligheten att för första gången köra ett riktigt långlopp i professionella former. Att racet dessutom körs på Sepang i Malaysia är bara det en upplevelse, säger Ola.

I 12-timmarsracet deltar fyra olika klasser, allt från GT-bilar till touringbilar, och varje bil delas av tre förare under de 12 timmarna. Det väntas ett stort antal Scirocco-bilar på banan då det kinesiska Scirocco R-Cup-mästerskapet är inbjudet att köra. Ola kommer att dela bil med bland annat FIA Women Academy-föraren, tillika konkurrenten från Scirocco R-Cup, Michelle Gatting.

– Resultatmässigt är det svårt att säga vad vi som team kan göra. Jag ska fokusera på att göra ett så bra jobb som möjligt för Volkswagen Motorsport och se till att jag personligen är bland de absolut snabbaste Scirocco-bilarna på banan. Kan vi sedan som team vara med och slåss om pallplatserna i klassen så är jag nöjd, säger Ola.

År 2011 levererade Volkswagen 5 100 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Cabriolet, Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Alltrack, CC, Eos, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.