Passat EcoFuel prisad i Göteborg

STCC-loppet i Göteborg innebar inte bara den första poängen för Volkswagens och E.ON:s biogasdrivna racingteam – det var också tillfället då Gröna Bilister delade ut priset för Miljöbästa Bil 2009 till Volkswagen-chefen Sten Forsberg.

Det var förra veckan som miljöorganisationen Gröna Bilister arrangerade en stor tävling där den miljöbästa bilen på den svenska marknaden skulle utses. I konkurrens av ett trettiotal bilar segrade Volkswagens nya, gasdrivna Passat TSI EcoFuel. Den blev totalvinnare och tog dessutom delsegrar hos jurygrupperna miljöchefer och motorjournalister. När de totalt fyra jurygruppernas (övriga grupper var barnfamiljer och pensionärer) enskilda betyg vägdes samman stod Passat som överlägsen segrare. Nu har diplomet för utmärkelsen delats ut, och det skedde mitt under STCC-racet Göteborg City Race. Strax före det första delloppet, lördagen den 6 juni, fick den svenske Volkswagen-chefen Sten Forsberg motta priset av Jakob Lagercrantz, ordförande i Gröna Bilister. Detta skedde inför de 21 000 åskådarna som tagit sig ut till den göteborgska stadsbanan på Frihamnspiren. I samband med prisutdelningen körde även Volkswagens och E.ON:s STCC-förare Fredrik Ekblom och Patrik Olsson ett uppvisningsvarv på banan med två gasdrivna Passat EcoFuel. Strax efteråt passade Fredrik Ekblom på att plocka årets första STCC-poäng i sin biogasdrivna Volkswagen Scirocco.

Om oss

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och en av landets största bildistributörer. Volkswagen Group Sverige marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Volkswagen Transportbilar, Audi, Skoda, SEAT, Porsche - samtliga med starkt fäste på den svenska marknaden. I Volkswagen-gruppen ingår också bland annat dotterbolaget Europcar, som är verksamt inom biluthyrning. Från 1 januari 2002 är Volkswagen Group Sverige AB ett helägt dotterbolag till Volkswagen AG, Europas största biltillverkare.