PSRX Volkswagen Sweden dominerade i Belgien – seger för Johan Kristoffersson!

Ända sedan säsongsstarten har farten och potentialen hos PSRX Volkswagen World RX Sweden varit snackisen i depån i Rallycross-VM. Idag kunde Johan Kristoffersson, Petter Solberg och hela det Torsby-baserade teamet leverera bästa möjliga resultat med seger och dubbla pallplatser under VM-deltävlingen i Belgien.

Precis som under förra helgen på Hockenheim, låg de två Polo GTI Supercar-bilarna i toppen av resultatlistorna redan från start. Men denna gång stannade Johan Kristoffersson kvar där ända till målflaggan sänktes på Mettet-banan. I och med sin tredje pallplats i årets VM, kunde den svenske stjärnföraren ge PSRX Volkswagen Sweden säsongens första seger.

-          Detta är speciellt, sade han. Vilken otrolig känsla. Jag vet att Petter och jag har pratat om detta några gånger under året, men vi är båda väldigt nöjda med det sätt på vilket teamet arbetar med Volkswagen Motorsport och farten vi hade denna helg var ett bevis på det. Bilen var perfekt för mig. Ända från att vi inledde första träningen, har jag kört med ett stort leende på läpparna.

-          Finalen var verkligen bra. Det var synd att jag inte stod i första linjen bredvid Petter när finalen startade, men semin var väldigt tuff och sist och slutligen är det bara finalen som betyder något.

Kristofferssons seger flyttade upp honom i tabellen och nu ligger han bara tre poäng från mästerskapsledningen efter den fjärde omgången.

-          Jag är väldigt, väldigt nöjd med hur säsongen har startat, säger han. Vi vet alla att detta är ett nytt team med nya människor som ska samarbeta. Det kunde inte ha gått bättre – det är ett perfekt förhållande och vi blir snabbare och snabbare hela tiden. Teammästerskapet har verkligen gått bra för PSRX Volkswagen Sweden och Petter och jag minskade båda gapet till Mattias Ekström denna helg – fantastiskt bara det!

Trefaldige FIA World-mästaren och PSRX Volkswagen Swedens teamägare Petter Solberg instämmer i dessa uttalanden och tillägger:

-          Vilken helg! Vi har sett den här speeden vara på gång under en tid. Jag är så glad för Johan men jag är ännu mer glad för hela teamet. Grabbarna på Volkswagen Motorsport i Hannover och i vår Torsby-anläggning står verkligen tillsammans för detta resultat. Teamet från Volkswagen tog med sig kunskaperna om bilen och vi har matchat dem med kunskaperna om sporten. Det har lett till ett väldigt starkt partnerskap.

Eftersom han vet vad bilen har varit kapabel till, är Petter väldigt nöjd med resultatet trots att hans egna chanser till framgång stördes av tre punkteringar under helgen.

-          Kanske har det funnits lite frustration när vi hade farten men inte resultaten tidigare i år, men här har vi verkligen fått ihop allt. Det var en hel del tuff racing denna helg, och ibland kände jag mig som en bit kött – eller kanske som skinka och ost – i mitten av en sandwich. Jag fick knuffar bakifrån och från sidan, från alla håll. Men det är något man måste hantera och kunna tävla med en sådan press. Det var tätt, men vi lyckades. På ett personligt plan gjorde tre punkteringar under helgen att jag verkligen måste kompromissa med min däckstrategi och i finalen hade vi inte mycket mer att välja på – men vi lyckades. Båda bilarna i final för fjärde gången i rad, två bilar på pallen och den första segern för PSRX Volkswagen Sweden. Det är en bra helg, det!

Resultat, Mettet Belgien:

1 Johan Kristoffersson 4m02.316s
2 Timmy Hansen             +0.924s
3 Petter Solberg             +0.935s
4 Mattias Ekström            +3.057s
5 Kevin Eriksson              +11.269s
6 Andreas Bakkerud          DNF

Förarmästerskapet:

1 Ekström                      101p
2 Kristoffersson               98p
3 Solberg                       87p
4 Hansen                       72p
5 Loeb                           61p
6 Bakkerud                     52p

Teammästerskapet:

1 PSRX Volkswagen Sweden      180p
2 EKS                                            143p
3 Team Peugeot-Hansen           133p

Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Per-Espen Löchen, Media Manager PSRX Volkswagen Sweden tel. 076-110 71 10 eller Marcus Thomasfolk, Informationschef Volkswagen Sverige, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se

År 2016 levererade Volkswagen 5 987 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2016 totalt 57 832 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,5 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan och Touareg.