Rally Portugal: norsk-finsk duo gör debut i en tredje Polo R WRC

Från och med nu ställer Volkswagen upp med tre Polo R WRC i rally-VM. När Rally Portugal startar den 11 april blir det premiär för det nordiska förarparet Andreas Mikkelsen (Norge) och Mikko Markkula (Finland).

Den fjärde deltävlingen av rally-VM, FIA World Rally Championship (WRC), går av stapeln 11-14 april i Portugal. För första gången ställer Volkswagen upp med tre Polo R WRC. Det är föraren Andreas Mikkelsen från Norge och kartläsaren Mikko Markkula från Finland som gör sin debut vid sidan av teamkamraterna Jari-Matti Latvala / Miikka Anttila (båda från Finland) och vinnarna i Rally Sweden och Rally Mexiko; Sebastien Ogier och Julien Ingrassia (båda från Frankrike).

Jost Capito, chef Volkswagen Motorsport, kommenterar:
– Efter tre helt olika typer av rallyn i början av säsongen, väntar nu det första" typiska” WRC-rallyt. Tuffa grusvägar, vårtemperatur och – till skillnad från Rally Mexico – körs rallyt på en höjd just över havsnivån. Vi kommer förmodligen att stöta på samma typ av förhållandena på de kommande tävlingarna i Argentina, Grekland och Italien, så rally Portugal blir en viktig indikator på vad Polo R WRC är kapabel till. Dessutom startar vi med ett tredje förarpar på alla rallytävlingar från och med nu, i form av Andreas Mikkelsen och Mikko Markkula. Andreas och Mikko har redan varit mycket framgångsrika i Intercontinental Rally Challenge och tar nu välförtjänt nästa steg till toppklassen inom rallysporten.

För att erbjuda Mikkelsen och Markkula bästa möjliga förutsättningar för en lyckad debutsäsong i Polo R WRC kommer Volkswagen driva ett andra team från Rally Portugal och framåt: Volkswagen Motorsport II.

Rally Portugal körs på Algarvekusten i södra Portugal. Rallyt är 387 kilometer långt och består av 15 specialsträckor.

Citat Inför Rally Portugal

Jari-Matti Latvala, Polo R WRC #7
– Jag har ofta varit snabb i Portugal och mitt bästa resultat hittills är tredjeplatsen 2011. Jag hoppas att jag kan slåss om en pallplats i år. Polo R WRC har verkligen potential, vilket Sébastiens segrar i Sverige och Mexiko har visat. Tyvärr har de tre första tävlingarna inte gått enligt plan för mig. Jag behövde tid för att vänja mig vid bilen. Jag hade dock en bra känsla i Mexiko och den känslan har blivit ännu starkare under testerna i Portugal. Rallyt är känt för sina höga hopp och blinda krön. Du måste verkligen vara uppmärksam när du närmar dig dessa hoppen, eftersom du inte kan se om de följs av en vänstersväng eller högersväng. Av denna anledning är det viktigt att vara mycket noggrann för att säkerställa att noter inte kan missförstås på något sätt.

Sébastien Ogier, Polo R WRC #8
– Jag känner mig mycket bättre nu efter min sjukdom förra veckan. Vi såg på rallyt i Mexiko att Polo R WRC också är konkurrenskraftig på grus, och det är viktigt. Rally Portugal två sidor. När det är torrt är marken mycket hård och erbjuder bra grepp, men när det är vått blir marken mjuk och lerig med begränsat grepp. Speciellt med rallyt är de många topparna och höga hoppen, som ofta följs av blinda krön. Rally Portugal är en av mina favoritrallyn. År 2010 vann jag här min första seger i WRC, och jag vann igen 2011. Det gör det till det enda WRC-rally som jag har vunnit två gånger i min karriär – hittills.

Andreas Mikkelsen, Polo R WRC #9
– Jag kan knappt vänta på starten av Rally Portugal. Det blir mitt första rally med Polo R WRC, även om jag hade ett antal tävlingar med Volkswagen Motorsport förra året och redan har kommit in i teamet. Det enda som verkligen är nytt för mig är att konkurrera i en riktig WRC-bil. Efter två framgångsrika år i IRC känner jag mig redo att ta steget upp. Enligt min mening är Rally Portugal en av de svåraste tävlingarna i kalendern. Det finns en hel del blinda passager och relativt lite grepp. Det är viktigt att inte göra några misstag för att undvika eventuella incidenter. Vi vill komma i mål och lära oss så mycket som möjligt. Därefter kan vi koncentrera oss på att bli snabbare på kommande rallyn.

Ställning, förarmästerskapet

1. Sébastien Ogier, 74 poäng
2. Sébastien Loeb, 43
3. Mikko Hirvonen, 30
4. Dani Sordo, 27
5. Mads Østberg, 26
6. Thierry Neuville, 25
7. Jari-Matti Latvala, 15
8. Martin Prokop, 14;
9. Bryan Bouffier, 10
10. Nasser Al-Attiyah, 10

Ställning, märkesmästerskapet

1. Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team, 87 poäng
2. Volkswagen Motorsport, 81
3. Qatar M-Sport World Rally Team, 37
4. Qatar World Rally Team, 35
5. Abu Dhabi Citroën Total World Rally Team, 23

Mer material på www.rallytheworld.com

På onlineplattformen http://www.rallytheworld.com/ kan man följa Volkswagen Motorsport och ta del av intervjuer, foton, videos och rapporter. Där finns också mer information om Polo R WRC.

Dessutom kan rally-fans tävla med Polo R WRC på deras smartphones och läsplattor i spelet "Rally the world. The game”. Spelet finns att ladda ner gratis för iOS och Android, men går också att spela i en vanlig webbläsare. I motsats till konventionella racingspel, har spelaren inte rollen som förare utan agerar istället som kartläsare. Bortsett från snabba reaktioner, kräver spelet ett taktiskt sinne för att uppnå den ideala mixen av planering, timing och hastighet.

År 2012 levererade Volkswagen 5 740 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Cabriolet, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Alltrack, CC, Eos, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.