Rekordkalas efter Johan Kristoffersons fjärde raka

Fyra raka segrar i rallycross-VM, det har ingen klarat innan Petter Solbergs team-kollega, Johan Kristoffersson, slog till på nytt i franska Lohéac på söndagen. Han tog ett stort steg närmare VM-titeln när han lade beslag på ännu en segertrofé den här säsongen.

PSRX Volkswagen World RX Team Swedens förare var i sensationell form på banan i Lohéac när det Torsby-baserade teamet tog den sjätte segern för året. Johan Kristofferssons övertygande seger i Bretagne var hans fjärde i rad. Det är rekord. Det är också hans åttonde pallplats i rad. Det är ännu ett rekord – men det är litet mindre imponerande, han hade redan det rekordet från förra omgången i Kanada.

Ännu en gång tog sig PSRX Volkswagen Swedens båda Polo GTI Supercars till final, men en punktering på vänster framhjul gjorde att team-ägaren och dubbla världsmästaren i FIA World Rallycross, Petter Solberg, var borta från kampen om segern.

Petter blev femma i finalen och de poängen var avgörande för att hjälpa till att öka på PSRX Volkswagen Swedens ledning i FIA World RX teammästerskap – ledningen över Peugeot–Hansen är nu 112 poäng

Johan Kristofferssons otroliga franska weekend betyder att han nu leder förarmästerskapet med elva poäng före team-kollegan Petter Solberg.

.
Och PSRX Volkswagen Sweden fick uppleva en otrolig weekend inför en ny rekordpublik i Lohéac.

- Jag har aldrig känt mig så bekväm med bilen i regn, säger Johan Kristoffersson. Igår sken solen och banan var torr och Sébastien Loeb var väldigt tätt inpå oss, men idag har teamet gjort ett fantastiskt jobb med inställningen av bilen.

-Om det fanns något vi behövde förbättra med vår Polo var det egenskaperna i regn och jag måste ta av mig hatten för det här teamet – de lyckades med just det. Jag vet att det finns de som tycker att jag tackar teamet väldigt mycket, men du måste veta det - de är bäst!

- Petter och jag jobbar mycket hårt tillsammans, vi drar åt samma håll hela tiden och vi har jobbat hårt för att nå det här resultatet. Vi pratade med teknikerna och vi fann en inställning som jag var bekväm med och som var perfekt under de här förhållandena. När du sitter i en bil som gör dig trygg och ger dig självförtroende betyder det att man kan satsa och den här weekenden kunde jag verkligen satsa så hårt jag ville. Det är en fantastisk känsla.

En annan fantastisk känsla är att stå överst på pallen för fjärde gången på fyra försök.

- Det är helt otroligt, fortsätter Johan Kristoffersson, jag är så glad över det rekordet. Man tänker aldrig på rekord när man kör, man är så fokuserad på varje kurva och varje varv. Men när jag klev ur bilen var det någon som påminde mig och jag tänkte: OK, det var inte dåligt! Men det viktigaste från den här helgen är fler poäng till teamet och ännu ett steg mot att uppfylla drömmen.

Petter Solberg håller med:

- Vi visste vad vi var tvungna att göra den här helgen. Det gick inte alltid enligt ritningarna. Jag fick stopp på startlinjen i går och sedan punktering idag, det var inte så bra. Men kolla på semifinalen, Johan och jag var etta och tvåa och allt gick perfekt.

- Som Johan sade, vi gjorde stora förbättringar på bilen i regnet och det är så positivt för teamet. Men nu måste vi behålla fokus, vi har ett mål det här året och vi jobbar fortfarande mot det och ger 110 procent för den titeln – liksom för Johans VM-titel i förarmästerskapet.

Vi började med att tala om rekord så låt oss fortsätta med det. Johan Kristoffersson har nu vunnit fem segrar i World RX den här säsongen och det tangerar rekordet för antalet segrar som någon förare vunnit på ett år… ett rekord som hålls av Petter Solberg. Ännu en seger betyder ett nytt rekord för Johan och ett förlorat rekord för Petter. Har Herr Solberg några invändningar? Inte det minsta; han är nöjd så länge rekorden stannar inom familjen.

Foton: Colin McMaster, McKlein

Result från Frankrikes World RX i Lohéac

1 Johan Kristoffersson                         4m 08,408s
2 Sébastien Loeb                                 4m 11,989s
3 Mattias Ekström                                4m 12,994s
4 Andreas Bakkerud                            4m 15,794s
5 Petter Solberg                                   4m 47,098s
6 Timmy Hansen                                  Tvingades bryta

Ställningen I förarmästerskapet:

1 Kristoffersson               241poäng
2 Solberg                       195 poäng
3 Ekström                       180 poäng
4 Loeb                            169 poäng
5 Hansen                       155 poäng
6 Bakkerud                     146 poäng

Ställningen i team-mästerskapet:

1 PSRX Volkswagen Sweden            436 poäng
2 Team Peugeot-Hansen                   324 poäng
3 EKS                                                 266 poäng

Nästa omgång i World RX går i Lettland.

Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Per-Espen Löchen, Media Manager PSRX Volkswagen Sweden tel. 076-110 71 10 eller Marcus Thomasfolk, Informationschef Volkswagen Sverige, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se

År 2016 levererade Volkswagen 5 987 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2016 totalt 57 832 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,5 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Arteon, Sharan, Caddy, Multivan, Touareg och Amarok.

-Jag har aldrig känt mig så bekväm med bilen i regn.
Johan Kristoffersson