Säljstart för eldrivna Volkswagen e-Golf

Golf är den mest framgångsrika bilen i Europa någonsin. Genom nya e-Golf introducerar Volkswagen nu denna bästsäljare även som serietillverkad elbil. e-Golf är nu prissatt och beställningsbar på den svenska marknaden. Förutom utsläppsfri körning samt sedvanligt god väghållning och åkkomfort bjuder e-Golf på en mycket omfattande standardutrustning.

10 viktiga fakta om nya e-Golf:

1. Fullt praktisk till vardags, precis som alla andra Golf-modeller
  2. Generös standardutrustning, bl a adaptiv farthållare med Front Assist inklusive nödbromsen City Emergency Brake, LED-strålkastare, LED-baklyktor, infotainmentsystemet Discover Pro samt värmepump
  3. Batteriladdningen och klimatanläggningen kan aktiveras via en smartphone
  4. Räckvidd: upp till 190 km på en laddning
  5. Extremt effektiv med en energiförbrukning på endast 12,7 kWh/100 km (elkostnad: ca 1,3 kr/mil)
  6. 0 till 60 km/h på 4,2 sekunder, topphastighet 140 km/h (elektroniskt begränsad)
  7. Sportiga köregenskaper tack vare låg tyngdpunkt
  8. CCS-snabbladdning är standard; laddar från tomt till 80 procent av batteriets totala kapacitet på endast 30 min
  9. Batterigaranti: 8 år eller 160 000 km
  10. Beställningsbar nu, rekommenderat cirkapris från 374 900 kronor

I höstas lanserades e-up! – Volkswagens första serieproducerade elbil. Genom e-Golf introducerar märket nu sin andra elbil på kort tid. e-Golf är ”Das e-Auto” – den har samma goda vägegenskaper, åkkomfort och generösa utrymmen som i årtionden gjort Golf till en så älskad bil – av fler än 30 miljoner bilköpare!

Svensk premiär i början av 2015
Förförsäljningen av e-Golf har nu startat i Sverige. Det rekommenderade cirkapriset är från 374 900 kronor (inklusive batteriet). Med supermiljöbilspremien inräknad blir priset 40 000 kronor lägre, det vill säga 334 900 kronor.

I samband med Volkswagen Group Sveriges seminarium om framtidens mobilitet ”Future Mobility Day”, som arrangeras på Tekniska Muséet i Stockholm den 20 maj, blir det första gången som e-Golf provkörs på svensk mark. De första leveranserna till svenska kunder beräknas ske under första kvartalet 2015.

Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige, ser fram emot lanseringen:
Målgruppen för elbilar växer sig allt större och vi har sannolikt sett början på ett paradigmskifte. Vi har mött ett mycket stort intresse från kommuner, landsting och företag men också privatpersoner. Volkswagen ”laddar” nu elbilssegmentet med ytterligare en bil som är praktisk i vardagen samtidigt som den bjuder på innovativ teknik och en dynamisk körupplevelse. Föraren känner snabbt igen sig och så när som på att det normala motorljudet saknas, så fungerar den som en konventionell bil. Detta är styrkorna hos e-up!, e-Golf och kommande elbilar från Volkswagen, säger han.

– Miljöbilar i sin renaste form borde givetvis vara möjliga att köra helt fossilfritt och så är ju fallet med e-up! och e-Golf, men en ökad användning av elbilar kräver satsningar på infrastruktur och en långsiktighet som underlättar både nyförsäljning och andrahandsmarknad, fortsätter Forsberg.

Das e-Auto – tyst och dynamisk
Pigga och effektiva e-Golf imponerar med klassbästa egenskaper och visar vägen med sin låga energiförbrukning på 12,7 kWh/100 km. Förutom de rena miljöaspekterna är e-Golf också mycket billig i drift – elkostnaden ligger på cirka 1,3 kronor per mil (vid ett elpris på ca 1 kr/kWh).

Trots alla sina miljöfokuserade egenskaper, levererar e-Golf verkligt sportig prestanda. Golf har alltid stoltserat med ett utmärkt chassi och vägegenskaperna har nu vässats ännu mer genom att batteriet integrerats på ett platsbesparande sätt i golvet, vilket ger bilen en låg tyngdpunkt.

En annan fördel som denna nykomling erbjuder är den speciella dynamik som karakteriserar elbilar: Den praktiskt taget ljudlösa elmotorn levererar redan från stillastående ett vridmoment som man annars finner i bilar med betydligt fler hästkrafter under huven. e-Golf drivs av en 115 hk (85 kW) stark elmotor med permanenta magneter som tagits fram av Volkswagen – precis som den 1-växlade växellådan och batteriet.

Elmotorn har ett maximalt varvtal på 12 000 v/min och ett vridmoment på 270 Nm – direkt från start. Resultatet av detta är att framhjulsdrivna e-Golf kommer upp i 60 km/h på 4,2 sekunder (0-100 km/h: 10,4 sekunder). På motorväg är topphastigheten för denna femsitsiga Volkswagen elektroniskt begränsad till 140 km/h.

Räckvidd som passar pendlare
e-Golf har enligt den europeiska körcykeln NEDC en räckvidd på 190 km. Detta räknat på en snittförbrukning på 12,7 kWh per 100 km och en laddning på 24,2 kWh. Tre intuitiva körlägen (”Normal”, ”Eco” och ”Eco+”) och fyra lättanvända bromsenergiåtervinningslägen (”D1”, ”D2”, ”D3” och ”B”) hjälper föraren att få ut maximal räckvidd ur varje batteriladdning.

Värt att notera i sammanhanget är att undersökningar, som utförts av den tyska federala myndigheten för trafik, byggnation och stadsplanering (Bundesministerium für Verkehr, Bau und Stadtentwicklung), visat att cirka 80 procent av alla bilförare i Tyskland kör mindre än 50 km per dag. De torde därför bli mycket nöjda med den potentiella räckvidd som nya e-Golf nu erbjuder dem.

Om kunden trots allt skulle råka ut för ett tomt batteri behöver bilen bärgas. Volkswagen i Sverige erbjuder kunden två fria bilbärgningar vid tomt batteri de två första åren.

Rik standardutrustning – värmepump reducerar energiförbrukningen
Som en progressiv vägvisare för utsläppsfri mobilitet stoltserar e-Golf med en generöst tilltagen och speciellt anpassad standardutrustning. Den eldrivna versionen av Golf är till exempel den enda modellen i serien som är utrustad med det avancerade radio/navigationssystemet Discover Pro som standard.

Till komfortfunktionerna hör appen ”Volkswagen Car-Net e-Remote” med vars hjälp användaren kan styra olika funktioner via en smartphone, till exempel sätta igång batteriladdningen, aktivera värme-/klimatanläggningen i kupén eller plocka fram olika fordonsdata. Till andra finesser hör en eluppvärmd vindruta och en automatisk klimatanläggning ”Climatronic”.

Särskiljande detaljer för e-Golf utvändigt är bland annat frontspoilern, LED-strålkastarna och de C-formade varselljusen är en utseendemässig detalj som används för att skilja Volkswagens el- eller laddhybriddrivna bilar från andra. Alla Golf som drivs av en elmotor pryds dessutom av en blåfärgad horisontell list i kylargrillen liksom i strålkastarhusen. LED-baklyktor och aerodynamiska 16”-lättmetallfälgar är andra exempel på standardutrustning.

På den svenska marknaden följer e-Golf övriga Golf Masters och är som standard utrustad med adaptiva farthållaren ACC inklusive Front Assist och automatiska nödbromsen City Emergency Brake. ACC har en radarsensor i fronten som känner av och anpassar avståndet till bilen framför under färden. Föraren kan enkelt ställa in önskad hastighet och avstånd. Front Assist är den del av farthållaren som bevakar området närmast bilen, medan den automatiska nödbromsen City Emergency Brake förhindrar eller minskar effekten av en kollision i hastigheter upp till 30 kilometer i timmen.

Ett annat säkerhetssystem som är standard är multikollisionsbromsen. Systemet bromsar bilen automatiskt om en kollision skulle inträffa. Det förhindrar då att fler bilar sammanstöter och minskar effekten av den pågående krocken. Även det proaktiva passagerarskyddssystemet Pre-Crash är standard. Om antisladdsystemet upptäcker att bilen håller på att råka ut för en olycka, ser systemet till att bältena sträcks och att sidorutorna stängs.

Standard i Sverige är dessutom en värmepump istället för elvärmare till kupén. Pumpen fungerar likt en värmepump i en villa och ger på ett effektivare sätt värme till kupén, vilket reducerar energiförbrukningen. Systemet tar tillvara på värmen i den omgivande luften samt överskottsvärmen från drivlinans komponenter. Vid kall utetemperatur kan värmepumpen spara upp till 36 procent av räckvidden. Värmepumpen används även för att kyla kupén.

Flexibel laddning
De snabbaste CCS-laddningsstationerna (likström) kortar ner den tid det tar att ladda upp batteriet i e-up! eller e-Golf från tomt till 80 procent av sin totala kapacitet till endast cirka en halvtimme. Både e-up! och e-Golf kan snabbladdas i standardutförande.

Uttaget för laddning sitter gömt bakom ”tankluckan” och är av typen Combined Charging System (CCS/Combo2), vilket är den föreslagna standarden för laddning inom EU för alla bilmärken senast år 2017. Det stöder både DC- och AC-laddning så att föraren enkelt kan ladda sin bil på de flesta laddstationer – oavsett vilken typ av laddning som erbjuds.

Via en app i sin smartphone eller läsplatta, kan man enkelt styra laddningens start och stopp samt se när bilen beräknas vara fulladdad. Man kan också förklimatisera (värma/kyla) bilen genom appen, så att den fulladdade bilen har önskad kupétemperatur vid start.

Volkswagens återförsäljare erbjuder ett laddboxpaket (230V/16A) från Bosch. Då ingår även en installation hemma hos kunden. Med laddboxen kan e-Golf laddas från tomt batteri till fullt på cirka åtta timmar (e-up! ca sex timmar). Det rekommenderade priset för paketet och installationen är 11 500 kronor.

Annars kan man ladda med en vanlig sladd för ett 230-volts uttag. Effekten bestäms via en dosa på sladden. Denna sladd samt en laddkabel för publik laddning (Typ 2/Mode 3) ingår när man köper en e-up! eller e-Golf.

Enastående miljöklassificering
Klassificeringen visar i vilken grad Volkswagen gjort miljömässiga framsteg i sina bilar och teknologier jämfört med tidigare modeller och konkurrerande bilar. Klassificeringen indikerar alltså miljöprestandan för Volkswagens bilar, komponenter och processer. Det är efter noggranna undersökningar som e-Golf fått denna miljöklassificering. De visar att den eldrivna bilen rankas bättre än konventionella bilar vid en bedömning av dess miljöpåverkan under sin livslängd. All information som ingår i miljöklassificeringen har kontrollerats och certifierats av det oberoende provningsinstitutet ”TÜV NORD”.

Sex olika drivningstyper i en och samma modellserie
Med nya e-Golf, och laddhybriden Golf GTE som presenterades vid bilsalongen i Genève i början av mars, är Volkswagen den första biltillverkaren i världen att kunna erbjuda samtliga relevanta, moderna drivningslösningar i en och samma modellserie.

I utvecklingsarbetet med den senaste generationen av Golf tog Volkswagen redan från början hänsyn till framtida kundbehov. Därför har nya plattformen MQB, som Golf bygger på, anpassats till ett flertal olika drivningskoncept. Detta gör att Volkswagen kan erbjuda en Golf som är skräddarsydd på ett optimalt sätt för varje kunds individuella krav.

Kunderna kan idag välja mellan bensindrivna Golf (TSI inkl. GTI), dieseldrivna Golf (TDI inkl. GTD), etanoldrivna Golf (MultiFuel), fordonsgasdrivna Golf (TGI) och helt eldrivna e-Golf. Lanseringstidpunkten för laddhybriden Golf GTE är ännu inte fastställd.

Fördelar med att köra elbil
Den stora fördelen med att köra elbil är att det i princip inte släpps ut någon koldioxid alls i naturen, förutsatt att man laddar bilen med förnybar el. Dessutom blir driftskostnaderna låga. Om vi räknar med en genomsnittlig elkostnad på 1 krona/kWh, kostar det endast cirka 1,3 kronor per mil att köra e-Golf.

Förutom det får privatpersoner, företag och myndigheter fem års fri fordonsskatt och en supermiljöbilspremie på 40 000 kronor. Tjänstebilsförare får 40 procent reducerat förmånsvärde beräknat på jämförbar bil med förbränningsmotor.

El från vindkraft
Genom ett unikt samarbetsavtal med vindkraftsbolaget O2 lanseras e-up!, e-Golf och Volkswagen-koncernens kommande elbilar på den svenska marknaden med en helt ny typ av elavtal kring vindandelar. Elavtalet heter ”Volkswagen Blue Power” och innebär vindandelar i ett svenskt vindkraftverk och är en förutsättning för att få egenproducerad förnybar el till självkostnadspris.

Specialpris på hyrbilar
Volkswagen har inlett ett samarbete med Europas största hyrbilsföretag Europcar för att erbjuda förlängd mobilitet. Erbjudandet gäller i elva länder och ett av dem är Sverige, där Europcar dessutom är ett helägt dotterbolag till Volkswagen Group Sverige AB.

Erbjudandet gäller ägare till eldrivna e-up! och e-Golf och går ut på att de får möjlighet att hyra en bil från något av Volkswagen-koncernens märken med 20 procent rabatt – något som kan vara bra vid längre semesterresor eller om man behöver transportera något utrymmeskrävande. Ägarna kan också dra nytta av flexibilitet i upphämtning och återlämning samt exklusiv bokning via en särskild hemsida.

Läs mer om Volkswagen e-mobility

Paket och tillval

Det finns flera paket och tillval att krydda sin e-Golf mer, här följer några exempel:

Pluspaket – 4 500 kronor

• Regnsensor
  • Automatiskt avbländbar innerbackspegel
  • Parkeringssensorer fram och bak

Förarassistanspaket – 13 800 kronor

• Park Assist 2.0 (andra generationens parkeringsassistent)
  • Lane Assist (spårhållningsassistent), Light Assist (helljusassistent), Sign Assist (skyltigenkänningsassistent)
  • Regnsensor och automatiskt avbländbar innerbackspegel
  • Sidokrockkuddar och bältessträckare bak
  • Keyless Access (nyckelfritt start- och låssystem)

Soundsystem Dynaudio Excite – 6 200 kronor

• Digital 10-kanalsförstärkare, subwoofer, 8 högtalare, 400 W totaleffekt

Ambientebelysning – 2 500 kronor

• 2 LED-lampor i fotutrymmet fram
  • Instegslister fram i rostfritt stål
  • Miljöbelysning

Vindruta uppvärmbar och IR-reflekterande – 1 800 kronor

Snabbfakta e-Golf

Motor/Prestanda
Motor: Elmotor, 100 % eldrift (BEV)
Effekt: 115 hk (85 kW)
Max vridmoment: 270 Nm
Acceleration: 4,2 s (0-60 km/h), 10,4 s (0-100 km/h)
Toppfart: 140 km/h (elektroniskt begränsad)
Energiförbrukning: 12,7 kWh per 100 km (enligt NEDC)
CO2-utsläpp: 0 g/km
Räckvidd: upp till 190 km (enligt NEDC)

Driv-/-styrsystem
Drivning: Framhjulsdrift
Transmission: 1 växel, steglös, max 12 000 varv
Batterityp: Litium-jon
Styrsystem: Elektromekanisk styrning

Batteri
Kapacitet: 24,2 kWh (25 Ah, 323 V)
Vikt: 318 kg
Antal celler/moduler: 264/27
Laddtider:
- AC 230V/10A/2,3 kW, 13 tim (vanliga eluttag 230 V)
- AC 230V/16A/3,6 kW, 8 tim (laddbox eller publika laddstolpar)
- DC 40 kW, 30 min (snabbladdning)
Garanti, batteri: 8 år eller 160 000 km

Bagageutrymme
Volym: 341 liter (uppfällt säte) / 1 231 liter (nedfällt säte)
Utrymme: 83,9 cm (uppfällt säte) / 155,8 cm (nedfällt säte)

Mått/vikter
Längd/bredd/höjd: 4 270/1 799/1 473 mm
Axelavstånd: 2 631 mm
Spårvidd fram/bak: 1 543 / 1 512 mm
Totalvikt: 1 960 kg
Tjänstevikt: 1 585 kg
Lastvikt: 375 kg
Maxlast: 450 kg

Bromsar: Skivor fram (ventilerade), trummor bak
Däck: 205/55 R16
Fälgar: 6.5J x 16
Dörrar/sittplatser: 4/5
Markfrigång: 14,3 cm
Miljöbil: Ja

Rek. cirkapris: från 374 900 kronor (inkl. batteri)

År 2013 levererade Volkswagen 5 930 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Cabriolet, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Variant, Passat Alltrack, CC, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.

– Miljöbilar i sin renaste form borde givetvis vara möjliga att köra helt fossilfritt och så är ju fallet med e-up! och e-Golf.
Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige