Säljstart för nya Golf GTI och Golf GTD

I sommar är det svensk premiär för nya generationens Golf GTI. Den sportiga ikonen är starkare men betydligt bränslesnålare än sin föregångare. Den dieseldrivna motsvarigheten Golf GTD, som är lika mycket en sportbil som en bränslesnål långfärdsbil, har premiär samtidigt. Båda modellerna är nu prissatta och går att beställa hos en Volkswagen-återförsäljare.

I över tre decennier har beteckningen ”GTI” stått för hög prestanda och körglädje – den första generationen kom redan 1976. Volkswagen fortsätter nu denna tradition genom att presentera nya Golf GTI – den sjunde i ordningen. Dieselversionen GTD har funnits sedan 1982 och är också inne på sin sjunde generation.

Nya Golf GTI drivs av en tvåliters turboladdad och direktinsprutad bensinmotor (TSI) med en effekt på 230 hk, en höjning med 19 hk jämfört med föregångaren. Med en 6-växlad manuell växellåda förbrukar den endast 6,0 liter per 100 km, vilket motsvarar ett CO2-utsläpp på 139 g/km. Jämfört med föregångaren på 211 hk, har bränsleförbrukningen på nya Golf GTI förbättrats med 18 procent.

Även nya Golf GTD har fått en starkare motor på 184 hk (tidigare 170 hk). I kombination med en 6-växlad manuell växellåda förbrukar den endast 4,2 liter per 100 km vid blandad körning, vilket motsvarar ett CO2-utsläpp på låga 109 g/km.

Rik standardutrustning – ökad körglädje
Både Golf GTI och GTD har många modelltypiska attribut, och en rik standardutrustning. Exempel på en innovation som är standard är det proaktiva passagerarskyddssystemet (pre-crash) som, om ESP-systemet upptäcker att bilen håller på att råka ut för en olycka, ser till att bältena sträcks och att rutorna stängs.

Ett annat banbrytande säkerhetssystem som är standard är multikollisionsbromsen. Systemet bromsar automatiskt bilen när den är involverad i en olycka för att stoppa den och därmed minska risken för kollision med mötande fordon. Dessutom är trötthetsvarnare och den adaptiva farthållaren med Front Assist och autobromssystemet City Emergency Brake standard.

Standardutrustning som ökar körglädjen ytterligare är den elektroniska differentialbromsen XDS (XDS+ i Golf GTI) och det nya progressiva styrsystemet Servotronic Sport som ger mer direkt verkan på kurviga landsvägar. Golf GTI har även större bromsskivor.

GTI och GTD på den svenska marknaden
Nya Golf GTI och Golf GTD lanseras i Sverige kring midsommar (vecka 25) men går att beställa redan nu. De rekommenderade cirkapriserna är:

• Golf GTI: från 284 900 kr (tillägg för DSG: 14 500 kr)
  • Golf GTD: från 279 900 kr (tillägg för DSG: 14 500 kr)

Till både GTI och GTD erbjuds tre prisvärda paket:

• Dragpaketet (6 900 kr)
  • Förarassistanspaketet (13 600 kr)
  • Pluspaketet (21 000 kr)

För att krydda sin GTI eller GTD ytterligare finns en rad intressanta tillval, exempelvis bi-xenonstrålkastare med LED-varselljus, mörkröda LED-bakljus, mörktonade rutor från B-stolpen och bakåt, läderklädsel, navigation ”Discover Pro”, navigation ”Discover Media”, parkeringsvärmare (GTD), uppvärmbar vindruta och panoramasoltak. En nyhet i tillvalslistan är Dynaudio ljudsystem (400 W).

Båda modellerna har fyra dörrar som standard. Versionen med två dörrar kan kostnadsfritt väljas som tillval.

Mer information
För mer detaljerad information om nya Golf GTI och Golf GTD se bifogade PDF-dokument.

År 2012 levererade Volkswagen 5 740 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Cabriolet, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Alltrack, CC, Eos, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.