Säljstart för nya Volkswagen Golf Alltrack

Nya Golf Alltrack är nu beställningsbar på den svenska marknaden. Denna kombi-crossover erbjuds med två kraftfulla motorer: en ny TSI-motor på 180 hk och en TDI-motor på 184 hk. Golf Alltrack är som standard utrustad med 4MOTION fyrhjulsdrift och DSG-växellåda. Det rekommenderade cirkapriset är 266 900 kr för 1,8 TSI 180 och 289 000 kr för 2,0 TDI 184.

10 viktiga fakta om Golf Alltrack:

1. Både personbil och SUV i ett: nya Golf Alltrack förenar det bästa av två världar, såväl på som utanför landsvägen – både tekniskt och rent utseendemässigt.
  2. Mångsidiga Golf Alltrack är precis som sin större kollega – Passat Alltrack – baserad på den flexibla kombiversionen.
  3. Till standardutrustningen hör bland annat fyrhjulsdriften 4MOTION och en 6-stegad DSG-växellåda.
  4. En speciell ”offroad”-körprofil och upp till 20 mm högre markfrigång ger bilen utmärkta terrängegenskaper.
  5. På den svenska marknaden finns det två fyrcylindriga motorer att välja mellan – båda uppfyller kraven i utsläppsnormen Euro 6. Bensinmotorn (TSI) utvecklar 180 hk (TSI) och dieselmotorn (TDI) 184 hk.
  6. Fronten och bakpartiet har en unik design, skärmar och trösklar är breddade.
  7. Stilfull och högklassig interiör med unika material och detaljer som matchar bilens sportiga karaktär.
  8. Golf Alltrack är nu beställningsbar hos Volkswagens återförsäljare. Den är också byggbar i konfiguratorn på hemsidan.
  9. Det rekommenderade cirkapriset är från 266 900 kr för 1,8 TSI 180 och från 289 000 kr för 2,0 TDI 184.
  10. Den svenska lanseringen startar i maj.

Volkswagen fortsätter sin produktoffensiv med Golf Alltrack. Vid världspremiären på Parissalongen i oktober var det den 12:e nya Golf-versionen på 24 månader som bilmärket presenterade.

T
ill det som kännetecknar Golf Alltrack tekniskt och visuellt hör 4MOTION fyrhjulsdrift, DSG-växellåda, högre markfrigång, 17” lättmetallfälgar, skärmbreddare och tröskelbreddare som både ser sportiga ut och skyddar karossen, nydesignade stötfångare och många andra unika detaljer, både in- och utvändigt.

Efter succén med Passat Alltrack som förra året var den mest sålda Passat-versionen i Sverige, är vi nu mycket glada över att ha öppnat orderböckerna för detta populära koncept i ytterligare ett segment. Golf Alltrack är en perfekt bil för svenska förhållanden och den har alla förutsättningar att bli en favorit för både tjänstebilsförare och privatköpare, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

Direktinsprutade turbomotorer

På den svenska marknaden erbjuds två kraftfulla drivkällor med både turbomatning och direktinsprutning – en bensinmotor på 180 hk och en dieselmotor på 184 hk. Båda motorerna uppfyller kraven i utsläppsnormen Euro 6 och är som standard kopplade till en 6-stegad DSG-växellåda med dubbla kopplingar.

1,8 TSI på 180 hk.
För första gången erbjuder Volkswagen nu en 1,8-liters TSI-motor på 180 hk för Golf. Denna fyrcylindriga, direktinsprutade turbomotor passar perfekt för Golf Alltrack eftersom den levererar sitt höga vridmoment på 280 Nm redan från låga 1 350 v/min och hela vägen upp till 4 500 v/min. Denna version har en topphastighet på 217 km/h och klarar accelerationen från 0 till 100 km/h på 7,8 sekunder. Bränsleförbrukningen ligger på låga 6,8 l/100 km vid blandad körning, motsvarande ett CO-utsläpp på 158 g/km.

2,0 TDI på 184 hk.
Med sin effekt på 184 hk blir Golf Alltrack 2,0 TDI den mest kraftfulla Golfen någonsin i en kombikaross. Den turboladdade tvålitersmotorn levererar sitt maximala vridmoment på 380 Nm redan vid låga 1 750 v/min och hela vägen upp till 3 250 v/min. Motorn, som hämtats från Golf GTD, erbjuder dessutom sportig prestanda: acceleration från 0 till 100 km/h på 7,8 sekunder och en topphastighet på 219 km/h talar sitt tydliga språk. Dieselversionen förbrukar endast 5,0 l/100 km vid blandad körning, vilket motsvarar ett CO-utsläpp på 132 g/km.

4MOTION fyrhjulsdrift

Nya Golf Alltrack har konstruerats för att leverera god prestanda både på vanliga vägar och i lättare terräng. Det är fyrhjulsdriften 4MOTION som lägger den tekniska grunden för detta. Det här systemet, som innehåller den senaste generationens Haldex-koppling, aktiveras på bråkdelar av en sekund om något hjulspinn uppstår och förhindrar praktiskt taget alla förluster i drivning och grepp tack vare ett proaktivt styrsystem som anpassar sig efter den aktuella körsituationen.

Allt ombesörjs av en Haldex 5-koppling som aktiveras av en elektrohydraulisk oljepump. En styrenhet justerar hela tiden den optimala drivkraften för bakaxeln och styr, genom att aktivera av en oljepump, hur mycket flerlamellskopplingen ska anbringas. Beroende på hur mycket som erfordras, kan upp till 100 % av motorns drivkraft läggas ut på bakaxeln.

EDS och XDS

Förutom Haldex-kopplingen som fungerar som längsgående spärr, spelar EDS-systemet – som fungerar som en elektronisk differentialspärr som är integrerad i det elektroniska stabiliseringssystemet ESC – rollen som en differentialspärr på båda axlarna.

Golf Alltrack är dessutom utrustad med XDS, både på fram- och bakaxeln. Detta system optimerar styrresponsen genom att bromsa ner de inre hjulen när man kör snabbt i en kurva. Så fort elektroniken registrerar att belastningen på något av de inre hjulen sjunker betydligt vid kurvtagning, applicerar hydrauliken i ESC-systemet bromstryck på detta hjul för att upprätthålla optimalt grepp och driv.

Offroad-körprofil och offroad-fjädring

Kombinationen av en markfrigång som är höjd med 20 mm, ett speciellt ”Offroad”-körläge och 4MOTION fyrhjulsdrift ger denna nya Golf offroad-egenskaper som hos en SUV. Körprofilen ”Offroad” aktiverar systemet Hill Descent Control (som automatiskt bromsar bilen), modifierar gaspedalskarakteristiken liksom ABS-systemets offroad-inställning (modifierar reglerintervallen så att en kil av grus bildas framför hjulen).

Golf Alltrack erbjuder inte bara goda offroad-egenskaper och aktiva säkerhetsfördelar utan är också en helt utmärkt dragbil som konstruerats för att klara släpvikter på upp till 2 000 kg (bromsat släp, 12 % lutning).

Design och speciella finesser

Exteriör – sidoprofilen.
Golf Alltrack har i princip samma kaross som Golf Sportscombi, men har en markfrigång som är 20 mm högre. Mycket av exteriören har också specialanpassats på Golf Alltrack vilket resulterat i en mycket karismatisk bil. Betraktad från sidan är de svarta skärmbreddarna en detalj som genast fångar ögat. Detta robusta skydd ser vi också i de lister som löper ovanför trösklarna och på de nydesignade stötfångarnas nederdel.
Trösklarna är mattlackerade i ”Reflex Silver” och skyddar också de bilen. Sidoprofilen fulländas av 17-tums lättmetallfälgar ”Valley” (speciellt framtagna för Volkswagens Alltrack-modeller), backspegelkåpor lackerade i högblank ”Reflex Silver”, ett ”Alltrack”-märke på framskärmarna, en kromlist (matt) under sidorutorna och av en silver-eloxerad takreling.

Exteriör – fram och bak.
Kylargrillen på Golf Alltracks unika frontparti pryds av en smal, tvärlist i matt aluminiumoptik som sträcker sig hela vägen ut till strålkastarna. På kylargrillen, som har bikakedesign och går i mattsvart, tronar ett ”Alltrack”-märke i krom. Även det nedre luftintaget i den helt nydesignade stötfångaren har bikakedesign.
En annan detalj är det distinkta tvärstag i ”Reflex Silver” som sträcker sig över stötfångarens fulla bredd, in i sidorna där den likt en vinge omsluter det standardlevererade dimljuset (med integrerat kurvljus). ”Hasplåten” i ”Reflex Silver” fulländar frontens underdel.
Bakpartiet kännetecknas av sina mörkröda baklyktor, sin nydesignade stötfångare och sin markanta diffusor i ”Reflex Silver”. TSI-versionen känner man igen på det dubbla avgassystemet med sina separata, kromade ändrör på vänster och höger sida. TDI-versionen å sin sida har dubbla kromade ändrör på vänster sida.

Interiör.
Även den högklassiga interiören avspeglar bilens sportiga offroad-karaktär. Här är det detaljer som sportratten, den speciella sätesklädseln med ett ”Alltrack”-märke på framsätenas ryggstöd, dekor i ”Dark Magnesium” (på mittkonsolen) och ”Tracks” (på instrumentpanelen och dörrpanelerna) och en stämningsfull orienteringsbelysning i dörrklädseln som präglar miljön.
Till standardutrustningen hör också 2-zons automatisk klimatanläggning ”Climatronic”, LED-läslampor både fram och bak, golvbelysning, infotainmentsystemet ”Composition Media” (
inklusive Bluetooth handsfree och audiostreaming) samt adaptiv farthållare.
En kromlist med 4MOTION-märke pryder locket till förvaringsfacket i mittkonsolen. Instegslister i rostfritt stål med ”Alltrack”-logo, kromdekor på olika knappar och reglage (för belysning, fönsterhissar, sidobackspeglar), svart innertak (tillval) inklusive dekor på stolparna, speciella pedaler och fotstöd i aluminiumoptik är andra detaljer.

Säkerhet i toppklass

Säkerhetsnivån i Golf Alltrack är mycket hög med bland annat adaptiv farthållare, autobroms, trötthetsvarnare, däcktryckskontroll, multikollisionsbroms och passagerarskyddssystemet Pre-crash som standard. Multikollisionsbromsen minskar rörelseenergin genom att automatiskt bromsa ner bilen om den är inblandad i en kollision.
Om antisladdsystemet upptäcker att bilen håller på att råka ut för en olycka, eller om föraren bromsar hårt, ser Pre-crash till att bältena stramas åt och att sidorutorna och eventuellt panoramasoltak stängs. Detta minskar skador om en kollision skulle inträffa.

Standard är dessutom den adaptiva farthållaren ACC inklusive Front Assist och autobromssystemet City Emergency Brake.
Front Assist är ett system som kan varna och automatiskt bromsa ner bilen om det finns överhängande fara för en kollision. En av de ingående komponenterna är ”City Emergency Brake”. Medan det är Front Assist som varnar föraren för att ligga för nära fordonet framför liksom för eventuella kollisioner i högre hastighet, är det City Emergency Brake som svarar för detta i lägre hastighet.

Som tillval erbjuds bland annat filhållningsassistenten Lane Assist och den senaste generationen av parkeringsassistenten Park Assist. Dessa är också kombinerade i Förarassistanspaketet för 14 000 kronor.

Bagageutrymme på 605 liter

Golf Alltrack klarar stora transportbehov. Bagagevolymen är hela 605 liter (lastad upp till de bakre ryggstöden). Lastar man den fram till de främre ryggstöden och upp till taket, erbjudes en lastvolym på 1 620 liter. Lastutrymmet är 1 055 mm långt fram till baksätet och 1 831 mm fram till framsätet. Den minsta bredden i lastutrymmet är hela 1 003 mm. Volymen och måtten är samma som för Golf Sportscombi.

Nu beställningsbar – lansering i vår

Golf Alltrack lanseras på den svenska marknaden i maj, men är redan nu prissatt och beställningsbar hos Volkswagens återförsäljare. Den går också att bygga i konfiguratorn på www.volkswagen.se. Rekommenderat cirkapris:

• 1,8 TSI 180 DSG 4Motion: från 266 900 kr
  • 2,0 TDI 184 DSG 4Motion: från 289 000 kr

Paket och tillval

Till Golf Alltrack erbjuds tre prisvärda paket:
Dragpaket, Pluspaket och Förarassistanspaket. För att krydda sin Golf Alltrack ytterligare finns en rad tillval.

Mer information

Mer detaljerad information om paket och tillval samt tekniska fakta finns i PDF-dokumentet.

Uppgifterna för bränsleförbrukning, CO2-utsläpp, tjänstevikt och lastvikt är preliminära.

Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige,  Twitter: http://twitter.com/VWSverige, YouTube: www.youtube.com/user/VolkswagenSverige, Instagram: www.instagram.com/volkswagensverige

År 2014 levererade Volkswagen 6 120 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Cabriolet, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Variant, Passat Alltrack, CC, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.

– Golf Alltrack är en perfekt bil för svenska förhållanden och den har alla förutsättningar att bli en favorit för både tjänstebilsförare och privatköpare
Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige