Säljstart för uppdaterade Volkswagen Golf Sportsvan

• Praktiska detaljlösningar gör Golf Sportsvan till en av de mest mångsidiga kompaktbilarna
  • Förarassistanssystem styr och bromsar automatiskt och ökar därmed trafiksäkerheten
  • Infotainmentsystem med glasskärm och geststyrning
  • Effektiva TSI- och TDI-motorer
  • Rekommenderat cirkapris: från 215 400 kr

Efter uppdateringen av övriga Golf-programmet i våras, förnyar Volkswagen nu även versionen Sportsvan. Sedan mitten av 2014 har modellen varit det perfekta valet för dem som har Golf som förstaval men önskar extra säteshöjd, flexibilitet och utrymme.

När det gäller teknik innehåller uppdaterade Golf Sportsvan tre nya bensinmotorer, ett utökat utbud av assistanssystem, en ny generation infotainmentsystem (toppsystemet med geststyrning) samt utökad standardutrustning.

Bilen är nu beställningsbar på den svenska marknaden. Det rekommenderade cirkapriset är från 215 400 kronor.

Stor flexibilitet

Golf Sportsvan är en av de mest flexibla, praktiskta och rymliga bilarna i kompaktklassen. Med sina förhöjda sittplatser och ett baksätesystem med längsgående justering erbjuder Sportsvan egenskaper som annars vanligtvis endast finns i en traditionell minibuss.

Som en följd vänder sig denna Golf till de som gillar att sitta lite högre, som reser med barn, som vill ha flexibilitet för sina fritidsaktiviteter och som värdesätter en kompakt Volkswagen som erbjuder mycket utrymme för förvaring.

Design och funktioner

Golf Sportsvan får nu en uppdaterad design. Förändringarna inkluderar nydesignade stötfångare och nya halogenstrålkastare med LED-varselljus samt LED-bakljus på alla versioner. Som tillval erbjuds LED-strålkastare istället för xenon-strålkastare.

Nya fälgar och lacker är andra exteriöra förändringar. Interiören är uppdaterad med bland annat nya dekorer, tyg- och läderklädslar.

Infotainmentsystem

Det är framförallt tekniska innovationer som definierar uppdateringen av Golf Sportsvan, exempelvis navigationssystemet Discover Pro (tillval) med 9,2-tums skärm och geststyrning (Gesture Control). Konventionella knappar och kontroller tillhör det förflutna med Discover Pro: manuell kontroll utförs enbart via pekskärmen.

Dessutom erbjuds ett gränssnitt till infotainmentsystemet för surfplattor och smartphones i form av Media Control. Denna app kan användas för att enkelt styra många av infotainmentsystemets funktioner från en surfplatta oavsett var användaren sitter i fordonet. Passagerare kopplar helt enkelt sin surfplatta till infotainmentsystemet Discover Media eller Discover Pro med WiFi-hotspot.

Som tillval erbjuds paketet "Security & Service" i Golf Sportsvan. Det ger föraren tillgång till hjälp i ett brett spektrum av onlinetjänster, exempelvis "Nödsamtalstjänst", "Vägasisstanssamtal" och "Planering av tid för service".

Säkerhet och komfort

Funktioner som ger ökad säkerhet och komfort i Golf Sportsvan inkluderar nya förarassistanssystem, till exempel Pedestrian Monitoring (fotgängarigenkänning) som är en del av närområdesbevakaren Front Assist med autobromsen City Emergency Brake. Detta system är standard på den svenska marknaden. Standard är också det proaktiva passargerarskyddssystemet Pre-Crash.

Bland tillvalen finns Lane Assist (filhållningsassistent), Traffic Jam Assist (halvautomatisk start & stopp vid körning upp till 60 km/h), Emergency Assist (känner av om föraren är oförmögen att hantera situationen och kan då bromsa bilen) och Blind Spot Sensor (varnar om eventuella fordon i den så kallade döda vinkeln).

Andra tillval är den senaste generationen av parkeringsassistenten Park Assist och Trailer Assist (inklusive Park Assist), vilket gör att backningen med släp blir lättare.

Motoralternativ

Förförsäljningen av uppdaterade Golf Sportsvan har nu startat. De första bilarna beräknas komma till Sverige i slutet av året.

Det svenska motorprogrammet består av tre högteknologiska TSI-bensinmotorer samt två effektiva TDI-dieselmotorer. Två av TSI-motorerna kommer med aktiv cylinderavstängning (ACT) som avaktiverar två av de fyra cylindrarna beroende på belastningen. På så sätt sänks bränsleförbrukningen och utsläppen. 130-hästarsversionen är dessutom utrustad med frirullningsfunktion.

Följande versioner erbjuds på den svenska marknaden:

Bensin:

• 1,0 TSI 110, 6-växlad manuell: 215 400 kr
  • 1,0 TSI 110, 7-växlad DSG: 230 900 kr
  • 1,5 TSI 130 ACT BlueMotion, 6-växlad manuell: 245 400 kr
  • 1,5 TSI 130 ACT BlueMotion, 7-växlad DSG: 260 900 kr
  • 1,5 TSI GT 150 ACT, 7-växlad DSG: 272 900 kr

Diesel:

• 1,6 TDI 115, 5-växlad manuell: 242 400 kr
  • 1,6 TDI 115, 7-växlad DSG: 257 900 kr
  • 2,0 TDI 150 GT, 7-växlad DSG: 289 900 kr

För mer detaljerad information om uppdaterade Golf Sportsvan, se bifogat PDF-dokument eller besök konfiguratorn "Bygg din bil" på www.volkswagen.se

Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige,  Twitter: http://twitter.com/VWSverige, YouTube: www.youtube.com/user/VolkswagenSverige, Instagram: www.instagram.com/volkswagensverige

År 2016 levererade Volkswagen 5 987 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2016 totalt 57 832 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,5 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Arteon, Sharan, Caddy, Multivan, Touareg och Amarok.