Scirocco R-Cup: Ola Nilsson startar säsongen på Hockenheim

Till valborgshelgen reser Ola Nilsson till Hockenheim för säsongspremiären av Volkswagen Scirocco R-Cup, världens miljövänligaste racingserie. Förhoppningarna och förutsättningar inför starten på det andra internationella racingåret för Ola är goda. Även i år är det ett tufft internationellt fält med förare från tre kontinenter som gör upp om segern.

Premiären körs precis som förra året på Hockenheim Ring i Tyskland. I år blir det sex tävlingar i Tyskland, en i Österrrike och en i England. Volkswagen Scirocco R-Cup är världens miljövänligaste racingserie då alla bilar körs på biogas.

Serien kommer även i år att köra alla deltävlingar ihop med DTM. Konkurrenterna i serien består av förare från tre olika kontinenter och tio olika länder.
Det känns som startfältet överlag är ännu starkare i år, det kommer bli stenhårt men det är precis så det ska vara, säger Ola.

Varje helg innehåller startfältet också inbjudna förare, så kallade ”legends”. Det är förare som har eller fortfarande tävlar på hög nivå inom motorsport. Till säsongens första race är det Kurt Thiim, Klaus Niedzwiedz, Nicola Larini och Johnny Cecotto som står för motståndet alla med stora meriter från bland annat Formel 1, DTM, WTCC och roadracing VM.

Inför premiären är Ola väl förberedd och hoppas inleda säsongen i toppen av fältet. Ola, som avslutade väldigt starkt på just Hockenheim förra året med en andraplats av de ordinarie förarna, ser ljust på premiärracet.
Jag trivs väldigt bra på Hockenheim och att säsongen nu äntligen drar igång känns grymt spännande, säger han.

Nytt för i år är att du kan följa Ola Nilsson och Volkswagen Scirocco R-Cup genom live stream-sändningar på Volkswagen Motorsports hemsida: www.volkswagen-motorsport.com

Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se eller Johan Nilsson, Presschef ONE, 0708-284425 eller johan@on-e.se

År 2010 levererade Volkswagen 4 500 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna Polo, Golf, New Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat CC, Eos, Scirocco, Sharan och i lyxbilssegmentet, Touareg och Phaeton.