Scirocco R-Cup med biogas i tanken och tre svenskar på startlinjen

Den 28 april är det dags för ny säsong av Volkswagen Scirocco R-Cup – racingserien där alla bilar körs på biogas. På startlinjen på tyska Hockenheim Ring står 21 unga förare från nio länder, varav tre från Sverige: Ola Nilsson, Mikaela Åhlin-Kottulinsky och Rasmus Mårthen.

Scirocco R-Cup är världens mest miljöanpassade racingserie. Alla de 275 hk starka racinganpassade Scirocco-bilarna tävlar med biogas i tanken, vilket innebär cirka 80 procent lägre CO2-utsläpp jämfört med en bensindriven tävlingsbil. Det handlar med andra ord om samma princip som de biogasdrivna Volkswagen Scirocco som tävlar i STCC i Sverige.

Totalt ställer 21 förare upp i Scirocco R-Cup som består av klasserna Junior, Pro och Legend. Starten på årets säsong går alltså den 28 april på Hockenheim Ring i Tyskland. Där kommer unga talanger att möta racingproffs och legender från motorsportens värld.

En av de talangfulla förarna på startlinjen är svensken Ola Nilsson, 24 år, som efter sin meriterande andraplats förra året fortsätter sin satsning. För Ola blir detta den tredje säsongen i Scirocco R-Cup och hans mål är högt ställt.
– Målsättningen är definitivt att ta hem mästerskapstiteln, med en sjätteplats 2010 och en andraplats 2011 finns inget annat i tankarna. Jag har samlat på mig mycket erfarenhet från de tidigare säsongerna och känner mig väl förberedd. Jag vet vad som krävs för att vinna serien. Det är ingen ”walk in the park”, men jag känner mig riktigt laddad, säger Ola.

För 19-åriga Mikaela Åhlin-Kottulinsky, är det premiär i Scirocco R-Cup. Mikaela är en av två tjejer i startfältet och hon deltar i Junior Cup. Mikaela är förväntansfull efter de första testerna.
– Det var en otrolig känsla att få krypa ner i förarstolen och faktiskt få sitta i min bil! Jag ser bara möjligheter som den ”rookie” jag är. Cupen är ett perfekt steg i min utveckling och jag får en stor chans att lära mig nya saker och skaffa nyttig erfarenhet för framtiden, säger Mikaela som för året dessutom är ny medlem i JES, Svenska Bilsportsförbundets Junior Elitsatsning.

Även för den tredje svensken, Rasmus Mårthen är det premiär i Scirocco R-Cup.
– Jag gillar upplägget, att alla har samma förutsättningar och kör på lika villkor. Mitt mål är att ta minst en vinst och vara topp tio i mästerskapet. Och att lära mig så mycket som möjligt, säger 19-årige Rasmus, som avslöjar att han är lite nervös inför premiären:
– Ja, nerverna är på helspänn. Men så fort jag är på racingbanan går jag in i min bubbla och inget annat existerar.

Om Volkswagen Scirocco R-Cup
Scirocco R-Cup är en enhetsserie där förarnas kapacitet och körskicklighet är avgörande. Serien tävlar under Europas största motorsportplattform DTM med stor mediebevakning och ett publiksnitt på cirka 80 000 besökare per tävlingshelg.

Motorn i tävlingsbilarna är en tvåliters turbo som baseras på TSI-teknologin från Scirocco R. Ingenjörerna har utvecklat en gasdriven racingversion som levererar 225 hästkrafter och vridmomentet 275 Nm. Teknologin är hämtad från Volkswagens serietillverkade gasbilar. För kraftöverföringen svarar Volkswagens innovativa dubbelkopplingsväxellåda DSG som manövreras via paddlar i ratten.

För att skapa ytterligare ett spännande moment – och taktisk körning – är bilarna utrustade med funktionen ”push to pass”, som med en knapptryckning ökar turbotrycket och ger 50 extra hästkrafter under en 10-sekundersperiod. Förarna kan använda denna funktion vid 15 tillfällen under ett lopp, exempelvis vid omkörningar eller för att förhindra att konkurrenterna kör om.

Under de åtta tävlingshelgerna körs tio deltävlingar, varav åtta i Tyskland, en i England och en i Österrike.

Kalendern 2012
27-28 april – Hockenheim (T)
4-5 maj – Lausitzring (T)
18-19 maj – Brands Hatch (Eng)
1-3 juni – Spielberg (Ö)
29-30 juni – Norisring (T)
17-18 augusti– Nürburgring (T)
14-16 september –Oschersleben (T)
19-20 oktober Hockenheim (T)

Om Ola Nilsson
Född: September, 1987
Bor: Helsingborg
Klubb: Hässleholms Motorklubb
2001-2007: Gokart
2008: Tvåa i Ginetta G20 Cup
2009: Vinnare av Ginetta G20 Cup
2010: Sexa i VW Scirocco R-Cup
2011: Tvåa i VW Scirocco R-Cup

Om Mikaela Åhlin-Kottulinsky
Född: November, 1992
Bor: Karlstad
Klubb: Värmlands KC
2004-2010: Gokart

2011: Tvåa i NSHC; Nordic Six Hours Cup, VW
2011: MSLS; Long-distance Cup, VW Polo
2011: ER-Cup; Long-distance, VW Polo
2011: DMC-TCC, Hockenheim, BMW 1:R, första och hittills enda tjej att få “Bellof-Junior-Pokale”
2011: Två i FIA WMC evaluation day

Om Rasmus Mårthen
Född: Mars, 1993
Bor: Mora
Klubb: Mora Motorklubb
1998-2008:
Gokart
2009: Åtta i JTCC med Mattias Ekström junior team
2010: Tvåa i JTCC med Danielsson motorsport
2011: Camaro Cup

År 2011 levererade Volkswagen 5 100 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Cabriolet, Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Alltrack, CC, Eos, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.