Sköna beats ger röst åt Volkswagens nya elbil e-up!

När en elbil tar sig fram på gatorna är den inte bara utsläppsfri, utan också nästan helt ljudlös. Med sköna beats och imiterade bilåkarljud har en beatbox-artist gett en röst åt nya e-up!. Filmen spelades in i Stockholm och sprids nu på YouTube.

Volkswagens eldrivna citybil e-up! lanseras nu på den svenska marknaden. Redan i november var det smygpremiär i centrala Stockholm då allmänheten fick möjlighet att provköra e-up! för första gången. Volkswagen passade då på att spela in en film för att på ett underhållande sätt uppmärksamma att vägarna låter annorlunda med elbilar.

I baksätet på en e-up! sitter den tyske sångaren och beatbox-artisten Fatih Sahin. Hans beatboxande och humoristiska imitationer av olika bilåkarljud strömmar ut ur de dolda högtalarna när bilen kör runt på Stockholms gator. Ljuden överraskar flanörerna och åkturen väcker stor uppmärksamhet. Bland annat följer några gatumusikanter spontant med e-up! med sina gitarrer och flöjter och tillsammans skapar de en avslappnad och rytmisk atmosfär på gatorna. Förbipasserande vänder förvånat på sina huvuden och tar fram sina smartphones för att föreviga den udda händelsen.

Resultatet av åkturen och människornas reaktioner går nu att se på Volkswagen Sveriges YouTube-kanal: www.youtube.com/VolkswagenSverige

Här en direktlänk till filmen:

Bakom filmen står reklambyrån DDB Tribal i Tyskland. Inspiration hämtades från Think Blue, Volkswagens syn på hållbar utveckling.

År 2012 levererade Volkswagen 5 740 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Cabriolet, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Alltrack, CC, Eos, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.