Starkaste Golf-versionen hittills – nya Golf R lanseras i Sverige i januari

Volkswagen fortsätter sin Golf-offensiv med själva flaggskeppet i modellserien – nya Golf R. Denna fyrhjulsdrivna och 300 hk starka Golf lanseras i Sverige i januari. Redan nu går den att beställa hos en Volkswagen-återförsäljare.

Nya Golf R är den starkaste Golf-versionen hittills. För drivningen svarar en nyutvecklad 2,0-liters turboladdad och direktinsprutad bensinmotor (TSI) på 300 hk, alltså 30 hk starkare än den förra generationen.

Med manuell växellåda tar accelerationen från 0 till 100 km/h endast 5,3 sekunder (förra generationen: 5,7 sekunder). I kombination med dubbelkopplingslådan DSG klarar denna körglada sportbil av samma spurt ännu snabbare – på 4,9 sekunder.

TSI-motorn har ett maximalt vridmomentet på 380 Nm vid 1 800-5 500 varv/minut (förra generationen: 350 Nm). Topphastigheten är elektroniskt begränsad till 250 km/h.

Trots sin pigga prestanda och de extra 30 hästkrafterna, har förbrukningen för nya Golf R sänkts från 8,5 till 7,1 liter bensin/100 km jämfört med förra generationen. Även CO-utsläppen har sänkts: från 199 till 165 g/km.

Ännu bränslesnålare blir det med en 6-stegad DSG (tillval) där bränsleförbrukningen vid blandad körning ligger på endast 6,9 l/100 km (159 g CO2/km). Bränslebesparingen jämfört med den förra generationen med DSG (8,4 l/100 km) uppgår till 1,5 l/100 km, vilket motsvarar en förbättring med 18 procent.

Precis som de tre tidigare generationerna leder nya Golf R ner sin turbokraft i vägbanan via 4MOTION fyrhjulsdrift, vilket ger optimal drivning i alla körförhållanden – såväl till vardags som på tävlingsbanan. Nya Golf R har den senaste versionen av 4MOTION med den femte generationens Haldex-koppling.

För kördynamiken svarar ett nyutvecklat sportchassi (sänkt med 20 mm), ”Servotronic Sport”– progressiv servostyrning, liksom ”ESC Sport” – ett läge där den elektroniska stabiliseringskontrollen kan kopplas ur helt, exempelvis vid körning på bana.

Till tillvalsfinesserna hör ett vidareutvecklat dynamiskt chassiregleringssystem (DCC) med en körprofilsväljare som nu också har fått ett Race-läge.

Nya Golf R är som standard utrustad med en lång rad specialdesignade och exklusiva detaljer, såsom trösklar, stötfångare med svartlackerade ribbor, luftintag och 18"-lättmetallfälgarna ”Cadiz”. Sportigheten betonas även i detaljer som de standardmonterade bi-xenon-strålkastarna med sina nydesignade LED-varselljus (i dubbel U-design), de mörktonade LED-bakljusen, de silverlackerade backspegelhusen och de dubbla avgasrören med sina fyra kromade ändrör. Jämfört med föregångaren har ändrören flyttats från mitten ut till sidorna.

Även invändigt visar Golf R att den är flaggskeppet i modellutbudet; sportstolar klädda i en kombination av Alcantara/tyg, 3-ekrad multifunktionssportratt, blå mätarnålar, blå LED-stripes i dörrarna, ”Climatronic” automatisk klimatanläggning och infotainmentsystemet ”Composition Media” med 5,8 tums pekskärm, Bluetooth handsfree och audiostreaming. Även adaptiv farthållare med distansradar (ACC) tillhör standardutrustningen i nya Golf R.

Nya Golf R lanseras i Sverige i slutet av januari, både i 2- och 4-dörrarsutförande. Redan nu kan bilen beställas hos en Volkswagen-återförsäljare och även byggas i konfiguratorn på www.volkswagen.se. Det rekommenderade cirkapriset är från 374 900 kronor. Tillvalet DSG kostar 15 500 kronor.

Fakta nya Golf R

Motor: 2,0-liters TSI, bensin
Effekt: 300 hk
Vridmoment: 380 Nm
Drivsystem: 4MOTION fyrhjulsdrift
Växellåda: 6-växlad manuell eller 6-växlad DSG
0-100 km/h: 5,3 s (man), 4,9 s (DSG)
Toppfart: 250 km/h
CO2-utsläpp: 165 g/km (man), 159 g/km (DSG)
Förbrukning
Blandad körning: 7,1 l/100 km (man), 6,9 l/100 km (DSG)
Stadskörning: 9,4 l/100 km (man), 8,8 l/100 km (DSG)
Landsvägskörning: 5,9 l/100 km (man), 5,9 l/100 km (DSG)

År 2012 levererade Volkswagen 5 740 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Cabriolet, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Alltrack, CC, Eos, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.