Starkt första kvartal för Volkswagen

Volkswagen har inlett året på bästa tänkbara sätt. Under årets första kvartal ökade märkets nybilsregistreringar på den svenska marknaden mer än konkurrenterna. Samma gäller marknadsandelen där Volkswagen var den tydliga vinnaren.

Den svenska bilmarknaden går starkt framåt. Under årets första kvartal ökade nybilsregistreringarna enligt branschorganisationen BIL Sweden med 21 procent. Ännu bättre går Volkswagen som registrerade 10 141 bilar under januari-mars, vilket var en ökning med 30 procent jämfört med motsvarande period 2013.

Den stora ökningen har också lett till att man tagit av marknaden i stort. Under kvartalet ökade Volkswagen sin marknadsandel med en procentenhet, till 14,95 procent. Det är en större ökning än någon av konkurrenterna.

-       Glädjande är att vi ökar från en redan hög nivå – från en position som klar tvåa på den svenska bilmarknaden, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen i Sverige.

Enligt Sten Forsberg är ökningen en tydlig effekt av ett brett modellprogram, attraktiva erbjudanden och en långsiktighet i märkets kommunikation.

-       Vi har varit samarbetspartner till det svenska längdskidlandslaget under flera år och vi gladdes verkligen åt deras framgångar under vintern. Det är något vi också utnyttjat i vår kommunikation och de senaste månaderna har vi till exempel använt samarbetet i vår Ski Team-kampanj, där vi framförallt marknadsfört våra fyrhjulsdrivna modeller.

Särskilt starkt har också nya Golf gått. Den lanserades som kombimodell i slutet av 2013 och nu ligger Golf tvåa på den svenska topplistan med 3243 registrerade bilar under januari-mars. Och med 3019 registrerade exemplar var storsäljaren Passat bara 29 bilar från att nå tredjeplatsen.

År 2013 levererade Volkswagen 5 930 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Cabriolet, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Variant, Passat Alltrack, CC, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.