Svenska framgångar i Scirocco R-Cup

Finalen i Scirocco R-Cup på Hockenheim i lördags blev också den sista tävlingen i Volkswagens 17 år gamla touring car-skola. Enhetscupen startades 1998 med Lupo och har under åren varit början på karriären för en rad unga tävlingsförare. Från 2010 har cupen körts med Scirocco R. Årets final vanns av redan klare mästaren 18-årige Jordan Lee Pepper från Sydafrika. När serien nu läggs ned tas den över av ett annat märke inom Volkswagen-gruppen, Audi som kommer att tävla med Audi TT.

I år har tre svenskar deltagit i serien. 18-årige Victor Bouveng slutade som trea totalt i efter Jordan Lee Pepper och Jason Kremer.
Trea i Scirocco R-Cup 2014! Efter en mindre lyckad gårdag med stolpe ut redan från kvalet då min tid blev struken då jag annars hade varit start från ruta 2. Det blev istället start från ruta 11 och efter ett tufft race rullade jag i mål på en 9:e plats, skriver Victor Bouveng på sin hemsida.
 Jag måste ändå summera denna säsong som fantastisk! 6 av 10 möjliga pallplatser och ett grymt stort steg framåt för mig som förare.

På nionde plats i sammandraget hittar vi Mikaela Åhlin-Kottulinsky, 21 år. Hon skrev historia sista helgen i juni i år genom att på Norisring bli första kvinna att vinna en tävling i cupen.
Jag trodde aldrig att jag kunde vinna en tävling här! Jag frågar mig fortfarande, har det hänt, sade hon efter segern.
Jag visste att ingen kvinna någonsin vunnit en tävling i den här enhetscupen. Så nu har jag lyckats med en historisk seger och det känns fantastiskt.

Manuel Reuter, DTM-legend und mentor Volkswagen Scirocco R-Cup, berömde henne efter segern:
Vi måste verkligen lyfta på hatten för Mikaela och hennes prestation! Hon satte verkligen killarna på plats, och hon gjorde det under svåra omständigheter också.

I lördagens final på Hockenheim gick det inte lika bra, Mikaela spann av och fastnade i grusfällan under kvalet och fick starta sist och det blev också hennes placering i mål. För den tredje svensken, 17-årige Simon Larsson, blev det ett kort race. Simon fick bryta efter en sammanstötning i starten. Han slutade på 23:e plats i sammandraget.

Även tidigare har svenskar haft stor framgång i Scirocco R-Cup. Ola Nilsson från Helsingborg vann överlägset 2012 efter att ha tagit hem åtta av tio deltävlingar, varav sex i rad.

Den sista tävlingen i Volkswagen Scirocco R-Cup erbjöd ännu en gång allt som gjort vår enhetscup så speciell under de 17 åren, säger chefen för Volkswagen Motorsport, Jost Capito.

Massor av action för åskådarna och jämlika förhållanden för förarna. Vi är glada över att ha kunnat lägga grunden till en framgångsrik karriär för så många talangfulla ungdomar. Vi stänger nu vår touring car-skola för sista gången. På annat håll inleds en helt ny motorsportberättelse: Audi Sport TT Cup kommer att fortsätta traditionen med en enhetscup inom Volkswagen-gruppen de kommande åren.

Resultat Volkswagen Scirocco R-Cup, Hockenheim, 18 oktober

1. Jordan Lee Pepper (ZA)

2. Jason Kremer (D)

3 . Marc Coleselli (A)

10. Victor Bouveng

21. Mikaela Åhlin-Kottulinsky

Slutresultat i Volkswagen Scirocco R-Cup 2014

1. Jordan Lee Pepper, 379 poäng

2. Jason Kremer, 321

3. Victor Bouveng, 295

...

10. Mikaela Åhlin-Kottulinsky, 188

23. Simon Larsson, 27

Vill du veta mer om Volkswagens enhetscup se bifogat dokument.

År 2013 levererade Volkswagen 5 930 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Cabriolet, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Variant, Passat Alltrack, CC, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.